Ik noem mijn schoonouders bij hun voornaam. Mijn vriend noemt zijn ouders bij hun voornaam. Ik mijn ouders mam/pap Mijn vriend zijn oma noem ik wel oma. De ouders van de nieuwe man van mijn moeder noem ik ook opa en oma, terwijl ik hem geen pap noem.
Schoonmoeder regelmatig moeders en schoonvader pa of voornaam. Mij noemen ze bij voornaam of dochter.
Ik noem mijn schoonouders bij hun voornaam. Mijn man noemt mijn ouders ook bij hun voornaam. Mijn oma noemt hij ook gewoon oma.
Ik noem sm oma of bij haar naam sv bij zijn naam. Mijn ouders is niet meer van toepassing, maar was een lange tijd mevrouw/meneer wat later noemde mijn man ze met moeite bij de voornaam.
Ik vroeg van de week nog aan mijn man hoe ik ze eigenlijk moet noemen, want ik heb dus geen flauw idee. Pap en mam of een verbastering daarvan kunnen ze vergeten, maar het voelt zo raar om ze bij hun voornaam te noemen. Ik moet er al aan denken dat ik ze altijd met 'u' aanspreek, want dat willen ze graag. Tot nu toe heb ik ze nog nooit hoeven roepen. Mocht dat ooit voorkomen, zien we het dan wel weer! Met mijn vrienden heb ik het trouwens vooral over trouwma en/of schoonpa of 'zijn ouders'
Bij de voornaam. Zo heten ze tenslotte. Er werd me gevraagd om ze ma en pa te noemen, maar dat doe ik niet. Ik heb al een vader en een moeder. De oma's van mijn man, noem ik wel gewoon oma. Mevrouw is ook zo wat. En de voornaam bij oude mensen vind ik ook nogal 'vrij'.
Ik spreek ze nooit aan bij hun naam, altijd met u. En mijn schoonmoeder spreek ik vaak aan met "lieve moeder van ..."
Ik noem mijn schoonmoeder hooyo dat is mama in t somalisch. Ze is ook als een moeder voor me dus dat voelt gewoon oke.
ik noem ze bij de voornaam of ik zeg u, mijn man noemt mijn moeder trouwens wel altijd mem. maar die woont ook heel dichtbij en ziet hij erg vaak. dan went dat misschien ook sneller