Ik heb mijn schoonouders helaas nooit gekend maar vanwege hun hoge leeftijd zou het dan niet hun voornaam zijn geworden. Mijn man noemt mijn ouders meestal bij hun voornaam heel soms pa of ma.
voornaam, maar als ik met dochter daar ben dan noem ik ze opa en oma. de overgrootoma's noemen we wel allemaal oma. Zelfs de neefjes en nichtjes noemen onze dochter haar oma en overgrootoma's oma terwijl dat geen familie van hun is, haha. Wel oma met voornaam erbij. Dus de kinderen hebben allemaal een stuk of 6 oma's . Wel zo makkelijk.
Ik zie dat ik dus een van de weinige ben die mn schoonmoeder mama noemt (ik zeg dan wel in t roemeens mama, spreek je alleen iets anders uit) ..
Bij hun voornaam, al vind ik dat soms best lastig en probeer ik op een omweg toch hun aandacht te trekken, zonder hun voornaam te zeggen. Mijn schoonmoeder zou het prettig vinden als ik haar met mam aan zou spreken, maar dat doe ik niet. Ik heb één moeder en dat is zij niet. Ze weet hoe ik daar over denk. Soms noem ik haar gekscherend wel eens moeders. Mijn man zijn oma noem ik wel oma. Gewoon omdat ze een omaatje is Mijn man noemt mijn moeder bij haar voornaam en tegen mijn vader zegt hij heit (fries voor papa) toen we net samen waren dacht hij eerst dat heit zijn voornaam was. Hij kende geen Fries (inmiddels verstaat hij 't prima), dus heit is blijven hangen. Tegen mijn opa en oma zegt hij pake en beppe (opa/oma in 't Fries)
Anne en baba (alhoewel mijn schoonvader helaas inmiddels overleden is), mama en papa in het Turks dus. Ik zou Nederlandse schoonouders niet snel mama of papa noemen maar voor mij klinkt het in het Turks toch heel anders, dus ach. Ben het nu zo gewend.
Dat. Ik mag mijn schoonouders bij de voornaam noemen maar ik vind dat niks eigenlijk. Mijn ouders noem ik zelf papa en mama, maar gelukkig kan ik nu met mijn zoontje bij beiden gewoon opa en oma gebruiken.
Bij de voornamen, of opa en oma. Mijn vriend doet dat hetzelfde. De overgroot oma's noemen we gewoon ouwe oma.
Bij hun voornaam. Nu heb ik een 'schoonzus' die net om de hoek is komen kijken...zijn pas een paar maanden samen, die noemt ze nu al ma en pa. Vind het apart, maar ach, ik begin er in ieder geval niet aan ?
Als er kinderen bij zijn meestal boppa en marraine (de franse versie van meter - ze is de meter van het oudste kleinkind). Als er geen kinderen bij zijn meestal gewoon bij hun voornaam. Zo heel vaak gebruik ik hun naam ook niet, overigens ...