Hoe noemen jou kinderen jou oom en tante?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Maagd, 28 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja zo ben ik ook groot geworden hoor. Goede vrienden van mijn ouders noemden wij inderdaad oom/tante + voornaam. Op zich niet direct verwarrend, toen we wat ouder werden wisten we prima wie familie was en wie vrienden. Inmiddels spreek ik de meeste ooms/tante/vrienden aan met hun voornaam, maar naar onze kinderen toe noemen we ze wel oom/tante+ voornaam.

Zelf doen we dat inmiddels ook bij onze vrienden, die worden ook met oom/tante voornaam aangeduid.

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Ik denk eerlijk gezegd niet dat de echte ooms en tantes daar wakker van liggen.
    Mijn kinderen hebben 3 paar overgrootouders en die noemen ze allemaal ook opa en oma + achternaam net als hun 'echte' opa en oma. Daarmee doe je toch niemand tekort ?
    Mijn ooms en tantes noemen mijn kinderen ook oom of tante. Als je dat allemaal weer anders gaat noemen is het toch niet uit te leggen voor de kinderen?!

3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.180
    3.821
    113
    Nee ze is pas 8 maanden. Maar zoiets kan inderdaad ook, wij voegden zelf de woonplaats er aan toe. Mijn moeder zou in elk geval nooit bomma of moeke genoemd willen worden haha!
    En dan heeft ze ook nog 2 mama's, mag ze ook zelf gaan bedenken hoe ze die aanspreekt :D

4. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Gewoon bij hun voornaam. Ik vind het erg ouderwets om oom en tante te zeggen.

Ze weten overigens wel dat het oom en tante zijn, ik leg wel de familiestructuur uit.

Mop81 vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier trouwens ook voornaam, we gebruiken oom/tante vooral als soort aanduiding, maar bij bv aanspreken zeggen ze meestal de voornaam. Bij grootouders ook.

6. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ik vind het juist mooi om tante genoemd te worden :). Dat ben je toch niet van iedereen.
    Mijn kinderen noemen mijn ooms en tantes ook oom en tante. Ik noemde de ooms van mijn moeder ook oom. Ik zie de moeilijkheid niet. Een overgrootouder wordt toch ook gewoon opa of oma genoemd? Al dan niet met nog iets er voor?

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik zeg ook niet dat het moeilijk is, ik vind het ouderwets. Wij doen dit niet. Ieder zijn ding

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik noem mijn oom's en tantes bij hun naam, mijn kinderen noemen mijn ooms en tante's ook bij hun naam en zij noemen hun eigen oom en tante ook bij hun naam.
    @Maagd denk dat jij je er drukker om maakt dan de (oud)ooms/tante's in kwestie.

9. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    wij noemen hen gewoon bij de voornamen,
    onze dochter zegt ome .....(naam) en tante .....(naam)

10. Logan

Logan Niet meer actief

#50 Logan, 31 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2017
    Ik noem mijn ooms en tantes bij voornaam dus ik verwacht dat mijn zoon dat ook gaat doen ;)

Edit: onze broers en zussen noemen wij ook gewoon bij naam als zoontje in de buurt is dus ik verwacht niet dat die tante of oom genoemd gaan worden.
    Ook denk ik niet dat ze zich tekort gedaan zouden voelen als onze zoon oom en tante ging zeggen tegen onze ooms en tantes.
    Ik vind alleen mama of papa een titel die echt is voor papa of mama.

11. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    Hier is het gewoon oom en tante, en niet alleen bij familie maar ook bij vrienden die echt dicht bij staan. Zo spreken wij ze aan waar onze dochter bij is want die titel horen ze naar ons gevoel te dragen dat er geen bloedband is of verder weg dan officieel maakt voor ons niks uit. Als onze dochter later anders besluit is dat haar keuze. Zo noemt ze de jongste broer van mijn vader vaak opa Hajie (heet Harry) Hij lijkt veel op mijn vader en heeft een goede band met haar. Ze maakt zelf het onderscheid door er Hajie aan toe te voegen. Tegen mijn vader zegt ze enkel opa. Zo zie je maar dat kinderen het op hun manier wel voor zichzelf duidelijk maken :)

12. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier zegt ze oompie (Mijn broer heeft dit zelf gekozen) en tantie.
    Oom en tante klinkt zo oud vonden we :)

De voornamen kent ze ook, maar ze zegt dus altijd oompie & tantie.

13. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.566
    601
    113
    Wij laten ze wel oom en tante zeggen maar ze weten wel dat het de oom en tante van papa zijn. Ik ben van plan een stamboom te maken met foto's om ze te laten zien hoe het allemaal in elkaar steekt.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.192
    10.793
    113
    Die noemen ze oom en tante. ook vrienden van ons noemen ze zo trouwens, en de neven en nichten van mijn man (buitenland waar het heel gewoon is om goede vrienden van je ouders of veel oudere neven en nichten oom en tante te noemen). Mijn neven en nichten zijn dan wel voornaam gebleven, niet erg consequent bedenk ik me nu :)
    Ergens over de afgelopen jaren toen ik zelf volwassen was, ben ik gestopt om mijn ooms en tantes met oom en tante aan te spreken, en gewoon voornaam te zeggen.

De opa's en oma's zijn gewoon opa en oma, en als we onderscheid willen maken zijn het opa-opa en oma-oma voor mijn ouders en de vertaling van opa en oma in mans moedertaal voor mijn schoonouders. Wij noemden mijn grootouders vroeger opa en oma achternaam, maar dat vind ik zo formeel. Sterker nog, ik denk dat mijn kinderen de achternaam van mijn ouders/mijn meisjesnaam nog niet eens weten :D

Mijn oma heet over-oma

15. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Ik vind het zelf een beetje ouderwets, hier worden ooms en tantes gewoon bij voornaam genoemd door mijn dochter.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Echt?? O dat snap ik dan weer niet. Ik vind tante de mooiste eretitel na mama. Ik smelt gewoon als ik tante M. hoor. 1 van mijn nichtjes heeft het woord tante verbasterd in een koosnaampje omdat ze toen nog geen tante kon zeggen. Nu is ze inmiddels 2,5 en kan ze dat prima maar blijft ze dat zeggen:)

Ontopic: ik noem mijn ooms en tante's inmiddels bij hun voornaam omdat ik nu volwassen ben, maar mijn kinderen zeggen dus gewoon oom en tante tegen hen.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn oudste noemde onze opa's en oma's toen ze nog leefden naar hun huisdieren;)
    Dus oma snuf bv

18. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Serieus? Ik word ook gewoon tante genoemd en meestal met "U" aangesproken door de kinderen van mijn broers en zus. Per slot van rekening ben ik dat toch ook?

19. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    U? Serieus?
    Daarmee creeer je toch een enorme afstand?
    Hier lekker relaxed hoor, jij en je en ze noemen mij bij m'n voornaam.
    Ik vind tante oudbollig klinken ja. Maar is ook net wat je gewend bent.
    Ik noem mijn eigen ooms en tantes ook bij hun voornaam. En zeker geen u. Zelfs mijn opa en oma niet. Iedereen is hier gelijk en wenst ook zo aangesproken te worden.

suus1983 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  20. mamabri

mamabri Niet meer actief

als kind moest ik altijd mijn ooms en tantes daarmee aanspreken van mijn ouders, inmiddels zeg ik meestal alleen de voornaam. Maar mijn kinderen spreken hun wel aan als oom en tante + voornaam, net zoals ze dat doen bij onze broers en zussen (hun echte ooms en tantes dus), neven en nichten, goede vrienden van ons etc. Wij vinden het niet passen wanneer een 5 jarige mijn 65 + tante met alleen de voornaam aan spreekt. Ze hoeven dan weer geen "U" te zeggen.

Mijn eigen neefjes en nichtjes spreken ons ook aan met oom en tante + voornaam. Ik vind dat niet raar. Tenslotte ben ik ook gewoon hun tante.

de kinderen van mijn ene broer spreken ons zelfs aan met "U", wat ik eigenlijk vreselijk vind klinken. Maar dat is de keuze van mijn broer en schoonzus, dus daar zeg ik niks van.

Deel Deze Pagina