speen of speentje . Ik ben ook een brabantse maar vond fiep of fiepje (zoals ik het bij m'n nichtje hoorde) altijd zo maf . Net als fop trouwens, wat ook wel af zal stammen van 'fiep' .
Hier noem ik de speen ook gewoon speen Maar mijn moeder en de rest van mijn familie zegt ook pup. En mijn vriends familie noemt de speen weer tul Vandaar dat ik het maar gewoon bij speen hou, is wel makkelijk, begrijpt iedereen me
Mijn man is brabants en vindt dat we fiep moeten zeggen, aangezien we in brabant wonen. Maar omdat ik ook geen dialectwoorden mag gebruiken van hem, (kom oorspronkelijk uit groningen/drenthe ), ben ik hard bezig daar een verbod op te leggen, Die dingen heten gewoon speen en ik heb graag dat mijn kids normaal nederlands leren praten, De knuffels hebben hier wel zo hun eigen namen: Pip (spreekt voor zichzelf denk ik ), mevrouw Muis (roze muis), leeuwtje, dat soort dingen...
Speen noemen we hier gewoon speen, misschien gaat ze er straks zelf een gekke naam voor verzinnen. De knuffels noemen we naar welk dier het is, muis, beer, oh nee, en de hondenknuffel heet bram! Hier in de omgeving heb ik wel eens gehoord dat ze een knuffel een koekel noemen en ook als je dan met je kind knuffelt, wordt dat koekelen genoems...
De speen heet hier DsjingDsjing, zelf bedacht door mijn zoon hij zei steeds dsjingdsjong ik had geen idee wat dit was... maar ben er achter gekomen dat dit dus de speen is... dus nu heet de speen dsjing dsjing.