hoe noemen jullie de vriend(in) van moeder/vader

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 19 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Mijn vader en stiefmoeder zijn al 18 à 19 jaren samen. Ik noem mijn stiefmoeder bij haar voornaam, terwijl zij voor mijn gevoel meer mijn moeder is dan mijn echte moeder. Met mijn moeder heb ik (gelukkig) geen contact meer.
    Mijn zoontje noemt mijn stiefmoeder gewoon oma. Ik vertel hem ook dat oma mijn mama is, hij weet ook niet beter.

Schoonouders zijn ook gescheiden, schoonmoeder heeft een veel jongere vriend (ze schelen 15 jaren) en hij wordt door zoon gewoon bij zijn voornaam genoemd.

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn stiefvader wordt door mijn moeder opa genoemd.

Nu was ik dit eigenlijk niet van plan, maar als mijn moeder dat nou graag wilt, dan laten we het zo.

3. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Mijn moeder is hertrouwd vlakvoor ik mijn oudste kreeg, dus mijn kids weten niet beter. Dus de man van mijn moeder, noemen ze gewoon opa!

Mijn vader heeft sinds 3 jaar een nieuwe vriendin, en haar noemen ze wel bij naam.

4. Koon

Koon Niet meer actief

Mijn moeder heeft nu een half jaar een nieuwe vriend. Ik beschouw hem ook niet meer dan dat en zoals we er nu tegenaan kijken gaat ons kindje hem bij de voornaam noemen. Maar als ze over een aantal jaren nog bij elkaar zijn dan verandert dat wellicht.
    Mijn vader heeft geen nieuwe relatie.
    De stiefmoeder van mijn vriend is wel oma. Die is al 27 jaar in het gezin en de biologische moeder van mijn vriend is helaas overleden toen hij 3 was.

5. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Mijn vader heeft een vriendin met twee kinderen. Vader is 51, vriendin 40 en kinderen 21 en 15!

Ik noem haar bij haar naam en heel soms mama.
    Zoonlief mag haar oma noemen, en de kinderen van haar zijn oom en tante!

Net als de titel papa en mama die je naar mijn mening moet verdienen, is dat hetzelfde met opa, oma, oom en tante. In tegenstelling tot de ouders en zusje van manlief, is mijn familie de titel naar mijn mening waard!

6. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    #46 zwangerregnawz, 20 sep 2012
    Laatst bewerkt: 20 sep 2012
    Heks! ;):cool: T is een draak van een vrouw. Althans, naar alles en iedereen die niet voor haar van belang is. Zoals ik en mijn zusje onder andere. Zelfs de geboortekaartjes van mijn vader zijn EIGEN kleinkinderen (mijn dochters) mochten daar niet binnen in huis staan. Terwijl die van collega's op Heks haar werk wel stonden te pronken op de schouw... Sja, en zo kan ik nog wel een paar kantjes door gaan.

Hier noemen we haar dus bij heel veel namen behalve moeder/oma enz.

edit: overigens geen negatieve namen waar de kinderen bij zijn hoor. Het is de vrouw van opa, en ze zouden haar straks bij naam kunnen noemen. Voor nu zien ze haar amper.

7. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Mijn vader heeft sinds 1.5 jaar een nieuwe vriendin en is daar een paar maand geleden mee getrouwd. Ik noem haar bij haar voornaam en de kleine zal strakjes haar gewoon oma noemen.

Ze krijgt wel een hoop oma's zo, mijn moeder, mijn vriend zijn moeder onze 2 oma's die nog leven en de vrouw van mijn vader!

8. mom23

mom23 Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.389
    0
    0
    mijn stiefzoontje noemt mijn ouders ook opa en oma.
    Heeft hij zelf voor gekozen en mijn vriend was het hier helemaal mee eens.

9. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Het ligt er een beetje aan welke band er is.

Zelf heb ik gescheiden ouders. Mijn stiefzoons noemen mijn vader en stiefmoeder gewoon bij de voornaam maar mijn moeder noemen ze weer wel omie.

10. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij noemen de vriendin van schoonvader gewoon bij haar voornaam. En mijn kinderen ook. Absoluut geen oma.

11. Jel

Jel Niet meer actief

Ikzelf noem haar bij de voornaam, maar mijn kindje gaat straks gewoon oma zeggen.

12. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    We hebben hier 3 opa's en 3 oma's en ze worden allemaal opa en oma genoemd. We zeggen alleen de namen of dorpen waar ze wonen achter opa of oma als we willen aangeven wie we precies bedoelen. Dus opa en oma L.eiden als het om die opa en oma gaat.

13. Bri

Bri Niet meer actief

De vriend van mijn moeder overleed toen ik net wist dat ik voor het eerst zwanger was. Het is dus nooit zo ver gekomen. Maar als hij nog had geleefd, zouden ze hem opa F. hebben genoemd. Dat lijkt me wel zo duidelijk voor de kinderen: de partner van je oma, dat moet toch wel je opa zijn?!
    Ik weet dat zijn kleinkinderen mijn moeder ook oma noemden, en de zoons van mijn zus noemden hem ook opa.

Wat vast scheelt, is dat deze meneer pas in onze familie terechtkwam toen mijn vader al een jaar of wat dood was. Daardoor heeft het voor ons ook nooit gevoelig gelegen. Misschien ligt dat voor sommigen anders in het geval van gescheiden ouders, al vind ik dat het dan wel ingewikkeld wordt voor kleine kinderen. Bij een oma hoort een opa, en niet een meneer, oom of wat anders. Vind ik dan.

En zelf heb ik hem altijd bij zijn voornaam genoemd. Ik heb hem nooit als mijn stiefvader beschouwd omdat ik hem pas leerde kennen toen ik al lang en breed het huis uit was. Had niet zo'n behoefte meer aan een vaderfiguur.

14. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Mijn moeder is overleden en mijn vader is hertrouwd. Mijn zoontje weet niet beter dan dat zij oma is en noemt haar dus gewoon oma.

15. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn schoonvader heeft al jaaaaaaaaren een nieuwe vriendin. Zij heeft zelf ook kleinkinderen die noemen mijn schoonvader gewoon opa. Dus onze kinderen noemen haar ook oma. Maar ik heb er wel moeite mee, want ze gedraagt zich er niet echt naar. Ik betrap mezelf erop dat als we het over hun hebben dat ik opa en (haar voornaam) noem en dus niet oma. Zelf zeggen ze wel opa en oma.

16. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Mijn moeder is hertrouwd toen ik 7 was. Ik noem hem ook papa. Ik heb er gewoon twee:D. Onze dochter noemt hem dan ook gewoon opa.

17. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn moeder is al bijna 7 jaar geleden overleden. Mijn vader heeft sinds een paar jaar een vriendin. Ze zijn niet getrouwd en wonen niet samen. Ik noem haar ook geen stiefmama. Ze is gewoon de vriendin van mijn vader en ik noem haar bij de voornaam. Wel past ze weleens op de kids en die noemen haar oma, omdat dat gewoon bij opa hoort, maar ze hoeven van mij niet persee oma te zeggen.

18. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

21 jan 2012
    1.514
    0
    0
    Mijn vader is hertrouwd.
    Ik noem haar bij de voornaam en onze kinderen noemen haar gewoon oma.
    De oudste is vernoemd naar de oma's en daar is de naam van mijn stiefmoeder ook gewoon bij meegenomen ;)

19. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Hier hebben onze kinderen gewoon 4 opa's en 4 oma's...
    Dat de helft 'stief' is dat maakt mij niet uit onze kinderen al helemaal niet.. Die weten niet beter... De 'stief' opa's en oma's zijn er al vanaf de geboorte bij ( allemaal al jaren van te voren ) en houden net zo veel van de kinderen als de echte opa'sen oma's..

'stief' broers en zussen noemen we ook gewoon tante en oom..

Alleen mijn man en ik noemen ze wel stiefbroer en stiefzus..
    En stiefmoeder en stiefvader... ( we noemen ze gewoon bij de naam verder )

20. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier is mn moeder een maand geleden hertrouwd en mn vader doet dat over 3 weken en mn zoontje zal beide gewoon opa en oma noemen. Heb er wel moeite mee bij de vriendin van mn vader, ik heb niks met haar, totaal geen klik en mag haar ook echt niet. Maar voor Mike zal het wel oma worden.

Deel Deze Pagina