Maar hoe noem jijzelf dan de ouders van je man? Mijn schoonouders willen graag aangesproken worden met hun eigen voornaam... En mijn ouders verwachten van manlief datzelfde.
Ik noem mijn schoonouders bij de voornaam. Mijn vriend noemt mijn ouders en stiefmoeder bij de voornaam. En ik noem mijn stiefmoeder ook bij voornaam.
Merk ook hier trouwens dat de stier opa's en oma's allemaal minstens zo gek zijn op hun kleinkind dan de echte bio-grootouders. Ondanks dat ze ook nog kleinkinderen hebben van hun eigen kinderen dus. Dus wat dat betreft wel blij dat ik daar verder geen onderscheid in aan heb gebracht. Enige wat ik soms enorm jammer vind... Is mijn stiefschoonvader (om het even soort van duidelijk te houden) ziet zijn dochter letterlijk nooit. En het is echt zo'n supervent en ook nog eens de allerleukste opa dat ik daar soms oprecht triest van wordt. Ze weet echt NIET wat ze mist. Misschien heeft ze inmiddels ook wel kinderen.. Het zou zomaar kunnen.
Mijn kinderen noemen mijn stiefvader en stiefmoeder gewoon opa en oma. Mijn vader is sinds een jaar gescheiden van mijn stiefmoeder maar ze blijft oma voor de kids. Ze zijn beiden al 30 jaar in mijn leven dus ik weet zelf ook niet beter. Ze zijn ook echt opa en oma en heel gek op mijn kids.
Voor de oudste 2: Mijn ouders waren gewoon opa en oma, mijn moeder is inmiddels overleden en mijn vader heeft sinds kort een nieuwe vriendin met wie hij samenwoont, zij zijn nu opa en haar noemen we gewoon bij de voornaam. Ze heeft zelf 5 kleinkinderen die haar volgens mij wel oma noemen. De ouders van hun vader zijn gescheiden en vader is hertrouwd. Dat zijn Opa B en haar noemen ze bij de voornaam (zij wil ook niet de titel oma, ze hebben nl een zoon die 4jaar ouder is dan mijn zoon). Zijn moeder is Oma M. Dan heb je nog de ouders van de vriendin van hun vader, die noemen zij bij voornaam. (ook al kennen ze die ouders al sinds ze 2 en 5 zijn) Mijn jongsten: Zij noemen mijn vader Opa S (ze raakten erg in de war en vroegen dan naar de naam) en vriendin bij de voornaam. Ouders van mijn man zijn 4jr terug gescheiden en zijn vader is Opa K. en zijn moeder is Oma I. de vriend van oma word bij zijn voornaam aangesproken. Al zou ie wat mij betreft, hij was er al toen de jongste 2 geboren werden, best de titel Opa mogen hebben, maar geloof dat mijn man dat niet zo ziet.
Mijn schoonouders noem ik bij hun namen en mijn man doet dat ook bij mijn ouders, maar voor mijn dochter zijn dat allemaal opa's en oma's.
Ik noem de vrouw van mijn vader gewoon bij haar naam, en denk dat mijn kind dat ook zal gaan doen. Maarja ik zie wel hoe het loopt, misschien dat mijn kind vanzelf oma gaat zeggen omdat hij/zij ook opa zal zeggen tegen mijn vader. Mijn stiefmoeder is recent bevallen van mijn halfbroertje en ze is maar 15 jaar ouder dan ik, dus niet echt nog het oma type haha.
Mijn stiefvader noem ik Oom/ Oompie. Mijn ma heeft sinds mijn tweede een relatie met hem. Nu wordt hij door onze zoontje gewoon Opa genoemd.
Whahah dat is hier idem, met mijn vader zijn nieuwe vriendin. Mijn vader is 55, en zijn vriendin is 3 jaar ouder dan ik, namelijk 35. Zij ziet er wel ouder uit, en mijn pa nog heel jong, dus je ziet niet echt het grote leeftijdsverschil. Maar ze heeft zelf een dochter van 16, en vanaf het begin noemden we haar allen bij naam, weet niet waarom, Ging automatisch denk ik, of misschien toch in je achterhoofd hebben, dat ze zelf te jong is om oma genoemd te worden
mijn ouders zijn beide gescheiden en opnieuw getrouwd, idem met mijn schoonouders. en onze kids hebben 'gewoon' 8 opa's en oma's hij geeft ze wel zelf allemaal een naam. zo hebben we: - Opa Oma Paard = mijn vader met zn vrouw(die gaan altijd naar de paardjes toe met mn zoon) - Opa Oma Kip ei = mijn moeder met haar man(we zijn keer naar kippenboerderij geweest en sinds dien dus kip ei) - Opa Oma Krukke = mijn schoonvader met vrouw(schoonvader was aan knie geopereerd en liep op krukken, de naam 'krukke' is er gewoon ingebleven) - Opa Oma Patat = mijn schoonmoeder met haar man(die hebben eigen frietzaak)
Mijn moeder is overleden en mijn vader is inmiddels hertrouwd. We noemen haar voor L. gewoon Oma Annelies. Het is geen vervanging voor mijn moeder maar heel simpel is het dat L. mijn moeder nooit gekend heeft en Annelies voor haar gewoon haar oma is. Sowieso vind ik ook dat wanneer iemand gevoelsmatig de oma is, het ook gewoon oma is . Ik zal L. als ze groter is ook gewoon vertellen over andere oma (mijn moeder). Zo hebben wij echt geen goede band met de moeder van manlief en ondanks dat ze dan de biologische oma is zal L. er weinig aan hebben.
Ik noem de vrouw van m'n vader gewoon bij haar naam en ik zie het ook niet zo gauw gebeuren dat m'n kinderen oma tegen haar gaan zeggen. Hooguit misschien tante ofzo. Komt ook wel een beetje doordat m'n vader het grootste gedeelte van het jaar in het buitenland woont en zijn vrouw is ook buitenlands. Mijn zoontje noemt mijn vader wel gewoon opa, maar die ziet hij ook zo'n 10 x per jaar ofzo. Zijn vrouw zien we maar 2/3 x per jaar en daar hebben we niet echt een band mee, al ziet zij onze kids wel als haar kleinkinderen. Best lastig nog
Mijn vaders vriendin noemen wij en de kinderen gewoon bij de voornaam. Maar goed, nu zit zij er ook echt niet op te wachten om de oma van mijn kinderen te zijn.