Hoe noemen jullie je schoonmoeder?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sann, 25 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik noem mijn s.o. gewoon bij de voornaam. Ik zou nooit pa en ma of iets van die strekking tegen ze zeggen. Dat heeft niks met hun persoonlijk te maken, maar ik heb maar 1 vader en moeder en die noem ik pap en mam, verder helemaal niemand. Mijn stiefmoeder noem ik ook geen ma(m)(a), dus mijn s.m. al helemaal niet.

2. Jel

Jel Niet meer actief

Dit is echt een topic wat ik ook ooit had willen starten. Ik zit hier ook mee. Ik noem haar niet bij de voornaam, dat vind ik eerlijk gezegd onbeleefd.
    Ma of moeder vind ik ook ongepast, ze is niet mijn moeder.

Voel me altijd een beetje dom als ik erheen bel en mijn schoonvader neemt op, dan vraag ik: "Mag ik mijn schoonmoeder even?" of "Mag ik .... (mijn man's) moeder even?" Dat klinkt ook stom vind ik. Maar vertik het om haar bij de voornaam te noemen. Ik noem mijn ouders ook niet bij de voornaam, maar de vraag is: hoe dan? Is het raar om dit een keer aan haar zelf te vragen hoe ze genoemd wil worden?

3. Jel

Jel Niet meer actief

Mijn man noemt mijn ouders trouwens wel bij de voornaam, ik weet niet of ze dat wel zo kunnen waarderen, maargoed...

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Als je echt niet weet hoe je je schoonouders moet noemen lijkt het mij gewoon het makkelijkste om maar eens te vragen hoe ze aangesproken willen worden. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet zo leuk als je schoondochter je nooit rechtstreeks met naam oid aanspreekt, omdat ze niet weet hoe je te noemen.

Sowieso kan ik me er eerlijk gezegd niks bij voorstellen... Waarom is het raar om ze bij de voornaam te noemen. Zo heten ze nou toch eenmaal? Ze noemen mij toch ook bij de voornaam en niet "schoondochter" of "de vrouw van *mans naam*"...

5. Jel

Jel Niet meer actief

Nee, daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik ga het ze gewoon een keer vragen.

6. lyza

lyza Actief lid

24 okt 2011
    239
    0
    16
    Vrouw
    Gewoon bij de voornaam...

7. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    tja, hier hoef ik er echt niet mee aan te komen om haar bij haar voornaam aan te spreken,
    Mijn zwagers noemen haar ma, maar dat ga ik echt niet doen!
    Dus omzeil het altijd... of ik noem haar oma, ik ben toch altijd bij haar als mijn zoon er ook is, (of andere nichtjes als zoonlief op bed ligt o.i.d.)

8. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    zo deed ik het het eerst dus ook altijd. Ik vroeg naar mn schoonmoeder of vroeg is je wederhelft er ook. Maar sinds die opmerking werkt dat dus ook niet meer dus ben ik zo goed als gestopt met bellen.

9. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ze is gewoon mn schoonmoeder dus in dat opzicht heeft ze natuurlijk wel gewoon een naam. De band is er wel, ook al is ie veranderd na de narigheid. Ze heeft niks te klagen over mij als schoondochter, weet alleen niet goed hoe ik haar noemen moet. Dus dat pijnlijke voor haar wat jij er uit haalt zie ik niet.

10. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    ja, daar heb je ook weer gelijk in. Maar op de 1 of andere manier voelt het gek.

11. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    ik zie dat nog best veel mensen met hetzelfde dilemma zitten en van degene die er niet mee zitten de meerderheid de voornaam gebruikt. Misschien toch s vragen hoe ze graag genoemd wil worden.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Heks! Haha, nee geintje.
    Gewoon bij de voornaam, met als mijn schoonvader. Mijn man noemt mijn ouders ook gewoon bij de voornaam.

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik verbaas me dat er zoveel de voornaam gebruiken! Lijkt me heel raar, dan heeft je man het over zijn pa en ma en jijzelf gebruikt de voornamen....lijkt dan net of je over andere mensen praat.

Ik zeg pa en ma, eigen ouders zijn papa en mama. Mijn s-ouders zijn in de 70, dus met voornaam aanspreken vind ik niet netjes. Bovendien voelen ze ook echt als mijn pa en ma, ik heb er inderdaad gewoon een setje ouders bijgekregen. En ik denk dat ze mij ook echt zien als hun (schoon) dochter. Ik heb een goede band met ze, hoewel mijn eigen ouders wel vertrouwder aanvoelen. Maar goed, ik kom er al wel 16 jaar over de vloer.

Helemaal geen keuze maken lijkt me inderdaad ook wel pijnlijk. Ik zou het heel raar vinden als mijn schoonzoon of schoondochter later tegen mij zouden zeggen: he, eeeehhhhhh........ Maak het dan toch maar even bespreekbaar.

14. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

"die grieze" das in het Nederlands "die grijze" ;) Maar alleen tegenover m'n vriend hoor, als ze erbij is noem ik haar gewoon bij haar voornaam.

15. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Voornaam en "oma" als ik tegen mijn dochtertje over haar praat... in mijn gedachten 100'en andere benamingen haha

16. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Bij mij is het een beetje apart want ik noem haar altijd 'mamaH....' (H.... is voornaam van mn man). Da's vanzelf zo gekomen omdat alle neefjes en nichtjes van mn man haar ook zo noemen. En mn schoonvader is dus 'babaH....'.
    Maar ik kan me voorstellen dat dit geen goed voorbeeld is voor een Nederlandse situatie dus eigenlijk heb je niets aan mijn antwoord :D

17. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Tot je kindje het straks gaat herhalen :$ :D

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.093
    2.239
    113
    Brabant
    ik noem haar niks... klinkt ook niet aardig he??
    ik weet het gewoon niet... lastig hoor. ondanks dat we al ruim 7 jaar getrouwd zijn, weet ik het nog altijd niet...

als ze mij belt dan zegt ze: met je schoonmoeder. Maar ik ga haar toch niet zo noemen, ook zo gek.

19. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb maar een ma dus noem mijn schoonmoeder (en schoonvader) bij zijn voornaam..
    Vind het ook een beetje flauw om daar over te vallen maar goed..

20. MaaikeS

MaaikeS Fanatiek lid

16 nov 2010
    1.516
    0
    0
    Zuid Beveland
    hier is het gewoon bij de voornaam, zowel mijn schoonmoeder als schoonvader...en tegen de kinderen is het oma en opa....

Deel Deze Pagina