Hoe noemen jullie je vrienden?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door meme29, 20 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    Mijn twee beste vriendinnen noemt M. "Tante"

2. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Gewoon voornaam! Ze zijn geen oom en tante, dus hoeven ze ook zo niet genoemd te worden.

3. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Onze kinderen noemen hun ooms en tante ook gewoon bij hun voornaam, goede vrienden net zo.

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Gewoon bij de voornaam.
    Ooms en tantes worden ook gewoon bij de voornaam genoemd.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kinderen noemen onze vrienden oom en tante. Zo zijn wij beiden ook groot geworden. Later leren ze echt wel het onderscheid tussen familie en vrienden.

6. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Gewoon de voornaam. Sowieso vind ik oom of tante ervoor zo truttig. Dus ook ooms en tantes worden met de voornaam aangesproken.

7. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier als het even kan 'de vader/moeder van ...' en als dat niet van toepassing is idd. gewoon de voornaam.

p.s. de kinderen van kennissen van ons moeten ons 'meneer Achternaam' of 'mevrouw Achternaam' noemen. Dat vind ik nou ook wel weer heel afstandelijk klinken.
    Maar je creëert wel meteen een 'situatie' dat kinderen niet gelijkstaan aan volwassenen. En volwassenen almaar met de voornaam aanspreken vind ik soms ook niet netjes klinken. Zo van: "Hé J!" Dan denk ik, ik ben je vriendje niet!

8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.934
    5.242
    113
    Home
    gewoon bij de voornaam

9. Gewoon bij de voornaam hoor, ik vind 'oom' en 'tante' ook enorm truttig als het om vrienden gaat. Wij zeggen dat alleen bij mensen die ook écht oom of tante zijn, omdat het leuk is om oom of tante te zijn, niet omdat het netter of beleefder zou zijn dan gewoon het noemen van de voornaam..

10. Islah

Islah Niet meer actief

Hier worden goede vriend(inn)en wel oom/tante genoemd, in de cultuur van mijn man is dit ook erg normaal. Oudere mannen/vrienden van z'n vader noemt hij nog steeds oom...

11. MamaOktober13

MamaOktober13 Bekend lid

15 feb 2013
    869
    31
    28
    Noord-Brabant
    Scheelt een hoop typ werk, precies dit!:D

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.259
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier ook: 'gewoon' aanspreken bij de voornaam. Op twee vriendinnen na, dat zijn namelijk collega's van me en aangezien onze oudste bij onze op school zit, zijn zij inmiddels gewoon 'juf + voornaam'.
    Eén collega / vriendin kende hij al voordat hij naar school ging, zij is op school juf en privé nog steeds alleen voornaam. Dat houdt hij zelf zonder moeite uit elkaar.

Zijn vriendjes noemen mij thuis ook bij de voornaam of 'mama van ...' en op school juf ... Of soms 'Juf mama van ...' :D

13. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Gewoon bij de voornaam.

Maar ik vind het woord oom en tante ook echt vreselijk. Dus dat wordt hier ook niet gebruikt.

14. megacarls

megacarls Niet meer actief

Op de peetoom en peettante van onze jongste na. Dat wordt wel vaak oom en tante. Ook al zijn het geen echte oom en tante. Ook voor de oudste dus want dat is anders ook verwarrend.
    De rest niet. Ook de mama en papa van vriendinnetjes waar ikzelf ook vaker over de vloer kom en ze de Namen van kennen zeggen ze ook de naam. Anders is het "mama van".

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Hier gewoon de voornaam hoor, geen oom/tante want dat zijn het niet ;) Snap ook niet wat er mis is met gewoon de voornaam?

16. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Gewoon de naam. Bij iedereen anders dan opa en oma. Hun oom of tante hoeven ze écht geen tante truus of Petra te noemen.. echt nooit.

U gebeurd ook niet. Gewoon je of jij.

17. Verox

Verox Niet meer actief

Één goede vriendin is benoemd tot tante.
    Minder goede vrienden en kennissen gewoon de voornaam.

18. Logan

Logan Niet meer actief

Gewoon met de voornaam. Ik heb mijn ooms en tantes ook altijd gewoon met de naam aangesproken. Als een kindje van vrienden mij ineens mevrouw of tante zou noemen, zou ik dat heel raar vinden.

19. Vrienden bij de voornaam.
    Maar wel liever u i.p.v. jij.

20. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Gewoon bij hun voornaam :) Maar mijn beste vriend krijgt, als alles hopelijk goed gaat natuurlijk, wel de titel "oom". Of nou ja, "uncle", hij is Engels ;)

Deel Deze Pagina