Hoe noemen jullie stiefoma?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Liefje13, 20 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Omdat je eigen moeder er nog wel is, zou ik neigen naar oma Annette. Ligt anders erg gevoelig ben ik bang.

Ik had zelf als kind drie mannen die ik opa noemde, maar slechts 1 die ook mijn opa was; de anderen waren mijn overgrootvader en de tweede man van oma. Die heb ik ook altijd als opafiguur gezien, maar mijn echte opa is overleden meer dan 10 jaar voordat ik geboren werd, dus dat vind k wel heel anders dan dat echte oma ook nog rondloopt en misschien een band wil opbouwen (onderschat de oer-aantrekkingskracht van kleinkind naar oma niet). Mijn stiefopa noemde ik het eerste jaar, voordat ze trouwden, ook opa voornaam.

2. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties! Ik zal ze eens aan mijn man laten lezen en dan gaan wij het er hier nog eens over hebben. Het merendeel lijkt dus gewoon opa/oma te zeggen, lijkt mij voor de kinderen het meest praktisch inderdaad. Toch voelt het voor mijn man en mij gek.. (Terwijl hij mijn ouders niet samen gekend heeft, mijn vader was toen al met Annette. Hij heeft gewoon een soort afkeer tegen mensen die te pas en te onpas iedereen die geen familie is maar opa, oma, oom of tante etc noemen)

Oma Annette is ook een optie, maar voor mij waren mijn twee opa's en twee oma's vroeger ook al oma naam en opa naam om aan te geven welke ik bedoelde. Maar tegen de opa's en oma's zelf zei ik gewoon opa en oma zonder toevoeging.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier was het gewoon Opa Fristi (kregen bij deze opa en oma altijd fristi te drinken) Maar nu was de vader van mijn man overleden.

Ik zou mijn kind gewoon opa of oma laten zeggen. Tuurlijk is het voor jullie anders omdat jullie dingen in een ander context zien. Is het niet beledigend voor de andere oma, maar ze is biologisch gezien niet de oma etc. Een kind ziet dit niet die heeft gewoon de rijkdom om meerdere oma's te hebben.

4. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier gewoon opa, hij is voor ons ook gewoon opa Will. Ik zou het persoonlijk niet leuk voor hem vinden als hij ineens gewoon Will was of stief opa want hij gaat er net zo liefdevol mee om als de andere. Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook een opa en oma had wie eigenlijk alleen de echte opa en oma van mijn zussen waren en voor mij was het dan ook meteen de meest logische keuze (gewoon opa), omdat ik er zelf als kind nooit problemen aan heb ondervonden.

Overigens hebben de opa's en oma's hier zelf ook echt geen problemen mee (leven nog allen). Het zijn in mijn optiek toch ook allemaal volwassen mensen die het beste voor hebben met onze zoon en allemaal begrijpen dat een extra opa alleen maar extra liefde en geluk betekend voor de kleine man.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier de naam van de stiefvader...

Mijn vader is overleden en is opa... pake en beppe zijn de ouders van mijn man...

6. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik zou gewoon oma doen. Anette wordt toch te verwarrend denk ik?
    Jullie kindje groeit op met deze mensen, het is niet dat Anette later in het leven komt. Het wordt denk ik erg verwarrend waarom ze tegen de een opa moet zeggen, tegen iemand anders weer oma en tegen "oma" Anette. (Sorry als het er onduidelijk staat, hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Mijn opa en oma van vaders kant zijn gescheiden. Hadden beiden een nieuwe partner nog voor dat de kleinkinderen waren geboren. Wij weten dus ook niet beter dan dat we 3 opa's en 3 oma's hebben (hadden).

Al kwam ik uiteindelijk wel op een leeftijd dat ik me ineens afvroeg waarom ik van ieder 3 heb en andere kindjes maar 2 :D Heeft ook even geduurd voor ik het snapte haha. Maar dat deed er geen afbreuk aan. De titel verdienen ze want ze waren voor ons gewoon een opa en oma. Tegen mijn schoonouders zeg ik ook pap en mam i.p.v. de naam.

7. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Wij doen hier niet moeilijk, gewoon opa en oma, tenzij diegene dat zelf niet wil.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn man en ik vinden het toch wat onwennig, we zeggen maar opa en oma en de naam erachter tegen de kinderen, maar ja, zijn ouders zijn gescheiden net voor hij het huis uit ging en hij heeft niet echt een hechte band met ze, dus ja, moeilijk zoiets.
    De kinderen weten overigens wel wie van de opa's en oma's de vader en moeder van mijn man zijn.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben stiefmoeder van een meisje van (nu) 17 en een jongen van (nu) 14. Zij hebben zelf aangegeven in het begin mijn ouders bij de voornaam te willen noemen. Nu heb mijn man en ik een kindje gekregen en hebben mijn stiefkinderen zelf aangegeven dat ze het nu wel tijd vonden om opa en oma te gaan zeggen.

10. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    hier is iedereen opa en oma en dat zijn er nog al wat xD.

mijn vader en stiefmoeder
    mijn moeder en stiefvader
    mijn schoonouders
    mijn oma
    mijn stiefoma
    mijn opa en oma

en iedereen verdient de titel net zo goed.

dus ik zou gewoon oma doen als ik jou was.

11. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Mijn stiefmoeder is gewoon oma voor mijn kind. Ze verdient die titel echt en is gewoon echt zijn oma net als zij mama voor mij is.

Haar ouders noem ik ook opa en oma. En mijn stiefbroeder noemt mijn opa en opa ook opa en oma ;) als je vraagt hoeveel kleinkinderen ze hebben tellen hun ook ons er bij.

Hier is het vanzelf gegaan eigenlijk. En voor mij niet meer als logisch dat mijn kind mijn stiefmama ook oma gewoon noemt.

12. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    We hebben het aan stiefmoeder zelf gevraagd en die wou graag oma genoemd worden.
    Echter, ze lijkt er op teruggekomen te zijn lijkt het.
    Voor alsnog laat ik dochter later zelf kiezen wat ze het prettigst vindt.

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Omdat het hier ook best ingewikkeld ligt (overleden ouders, pleegouders, aangetrouwde partners etc), noemen we iedereen opa en oma met de voornaam er achter.

Mijn pleegouders houden net zo veel van mijn kinderen, als van hun biologische kleinkinderen, dus zijn ze voor iedereen opa en oma. Zo noemen we ze ook. Alleen een voornaam schept toch meer afstand, en onderscheid tussen de kindjes.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier heet stiefoma ook gewoon oma (of oma naam zoals alle opa's en oma's). Wist eerst niet zeker of zij ook oma genoemd wilde worden (ze heeft zelf geen kinderen) en toen praatte we er omheen, maar dat heeft ze zelf opgelost :) Zij is ook al heel lang bij mijn sv.
    Moet wel zeggen dat mijn sm het helemaal niet leuk vond/vindt dat stiefoma ook oma genoemd wordt (dat hoor ik dan via via) maar daar heb ik eerlijk gezegd geen boodschap aan. Het gaat mij om mijn zoon en zijn band met zijn stiefoma en die is hetzelfde als met de 'echte' oma. Voor hem is er echt geen verschil en heeft hij gewoon 3 oma's. Hij wil ook niets horen van stiefoma (daar hadden we het een keer over), het is gewoon oma en klaar :D

15. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Hier is het opa en voornaam, en oma en voornaam. Maar mijn ouders zijn nu een jaar of 5 uit elkaar, iets te vers misschien nog :D

16. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Wij maken geen onderscheid... Alle oma's en alle opa's zijn voor haar ook gewoon echte opa's en oma's. Iedereen gescheiden en dan heeft mijn moeder ook nog een twee zussen waar ik dus vaak komt, dus ook oma (want hebben zelf ook kleinkinderen die oma en opa daar zeggen.
    Haha, tegen de tijd dat ze een jaar of 30 is snapt ze wel hoe het zit met al die familiebanden.

17. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Stiefoma is zelf het contact kwijtgeraakt met dochter en dus ook kleinkids het gemis is groot ons kind is dus het enige 'kleinkind' wat ze nog ziet
    Zodoende wel besloten haar oma te noemen
    Haar gezicht had niet meer geluk uit kunnen stralen en dat vind ik het belangrijkste
    Als je iemand er een plezier mee kan doen wat maakt het dan uit wat het feitelijk is
    Als ze in de ogen van je kind een omarol vervult is ze de dtitel toch meer dan waard :)

18. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Ik zou ook gewoon voor oma gaan, het is tenslotte maar een titel en in de ogen van je kind is het toch gewoon een oma? Al helemaal omdat je er zelf ook een goede band mee hebt ... ik heb zelf een stiefoma, maar ik zeg gewoon oma, ondanks dat ik al een jaar of 9 was toen mijn opa is hertrouwd. Ook aan de andere kant heb ik een stiefopa gehad (overleden) en die noemde ik zelfs opa terwijl ik al 14 was toen mijn oma met hem trouwde ... Ja hoor, ik vind het zo gek om geen opa en oma te zeggen! :) maar dat is mijn mening ... ik zou dus gewoon voor opa en oma gaan! Het is tenslotte maar een woordje, je hoeft echt geen bloedband te hebben om iemand zijn oma/opa te kunnen zijn.

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Het kan dan weer wel in 't verkeerde keelgat schieten bij de "echte" oma.
    Voor jou is het maar een woord, maar voor haar is het misschien echt een ere-titel.

In sommige families kan zoiets héél gevoelig liggen. Een beetje gelijkaardig aan dat veel stiefkinderen geen "mama" zeggen tegen hun stiefmoeder.

20. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nog even een opmerking vanuit de 'andere' kant:
    Ik heb 2 stief-"oma's" (gehad), en wat waren dat een trutten. Mij expres buitensluiten, hun kleinkinderen voor mijn neus verwennen en dan ook nog een gemene blik naar mij toe (en ik was niet de enige die dit opviel).

Een oma die de naam waardig is, is een groot goed, of ze nou een bloedverwant is of niet.

Deel Deze Pagina