Hoe noemen jullie stiefoma?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Liefje13, 20 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. esje91

esje91 Actief lid

7 apr 2015
    178
    7
    18
    NULL
    NULL
    Mijn ouders zijn ook gescheiden en zijn allebei hertrouwd mn vader pas 5 jaar en mijn moeder tien jaar maar ons zoontje heeft gewoon 3 opa's en 3 oma's :)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze kleinzoon noemt mij Beppe :D al ben ik biologisch gezien niets van hem. Dus ja waarom niet gewoon opa en oma, evt in combinatie met voornaam. Is voor de kinderen ook vaak duidelijker.

Toen mijn schoonmoeder nog leefde was het hier in huis voor mijn dochters ook gewoon Beppe B, Beppe K en Pake H. Gewoon voor de duidelijkheid. Nu Beppe B twee jaar geleden is gestorven noemen onze dochters mijn ouders eigenlijk alleen nog maar Pake & Beppe, zonder de voornaam.

3. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Mijn vader is heel jong overleden en mijn moeder heeft in de loop der tijd vaker een nieuwe partner gehad. Nu op dit moment heeft ze die niet dus er is geen 2e opa voor mij zoon. Ik worstel ook altijd met deze vraag.
    Omdat een eventuele nieuwe partner nooit mijn vader kan vervangen en ik hem ook nooit als vader zou gaan zien vind ik het lastig hem toch opa te laten noemen door mijn kind. Ik heb maar 1 vader en die is er niet meer, mijn kind heeft maar 1 opa (van mijn kant dan) en die is er niet meer. Voor mijn gevoel verdient allen mijn vader de titel van opa.
    Maar ja hoe leg je dat een kind uit? Lastig hoor.

4. sennee

sennee Lid

21 apr 2014
    53
    24
    8
    NULL
    NULL
    Hier ook gewoon oma:)

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind zelf het gevoel van het kind belangrijker, hij of zij heeft de relatie met de stiefopa of oma en voelt daarin hoe het voor hem/haar zit. Mijn zoon kan er echt overstuur van raken als ik zou benadrukken dat die ene oma niet zijn echte oma is maar een stiefoma. Voor hem is het gewoon zijn oma. Ik vind het wel lastiger als er ineens een stiefopa (ouders van vriend zijn gescheiden en sm heeft nog geen nieuwe partner) zou zijn. In eerste instantie is die geen opa en noem je hem ook niet zo, maar dat kan het wel worden na een tijdje.
    Ik vind het zelf ook wel een rijkdom dat mijn zoon zo veel mensen heeft die zo veel om hem geven. Voor mij is oma of opa geen exclusieve titel.

6. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik vind 'mama' echt iets heel anders dan oma (of papa en opa). Van een papa en een mama heb je er maar 1. Van opa's en oma's sowieso al elk 2. Dat is dus al geen 'exclusieve' rol. Maar iemand moet wel heel wat doen wil hij/zij de term papa of mama op zich mogen nemen.

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    #47 maansneeuw, 22 sep 2015
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
    Ik heb een stiefoma die Fries is en die noem ik gewoon beppe. Dus vertaald gewoon oma :) Heb als kind ook best een tijd niet geweten dat het niet mijn echte oma was.

Mijn 'echte' oma leeft niet meer, die is overleden voor ik geboren werd.

Ik zou gewoon gaan voor opa en oma, en jouw moeder ook oma. Zeker als de band met de 'bonus'-oma goed is. Ik vond het fijn om als kind die die complexere familiebanden gewoon niet te weten. Alle opa's en oma's waren voor mij gelijk :) Als je kind er oud genoeg voor is kun je altijd diens vragen nog beantwoorden.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En toch vind ik dat heel anders liggen. Ik heb van mijn bonusdochter nooit, maar dan ook nooit gevraagd om mij mama oid te noemen. Daar heeft ze er maar eentje van... en die moest ze in ere houden.
    Met de benaming oma en opa vind ik het toch anders.

hihihi al raakt onze kleinzoon nog wel eens in de war. Mijn jongste dochter is maar zeven maanden ouder als mijn kleinzoon. Dochters noemen mij Mem, en wanneer hij dan een weekend bij ons was... dan werd ik ook ineens Mem genoemd, ipv Beppe. in eerste instantie verbeterde ik hem, maar mijn bonusdochter zij ook dat het kwam door de meiden. Daar kwam bij dat hij haar Mama noemde, dus onderscheid was er wel :D
    Een jaar later roept ie wel om beppe :D

9. Jebb

Jebb Niet meer actief

Mijn dochter noemt mijn moeders vriend gewoon opa. Zijn kleinzoon noemt mijn moeder oma (Naam).

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Opa en oma.. De schoonmoeder van mijn zusje is hier ook oma ria.

11. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    De vriendin van mijn vader is voor onze dochter gewoon oma.
    Mijn schoonzus is van gescheiden ouders, dus haar kinderen hebben ook 3 opa's en oma's.
    Opa en oma boot, opa en oma Davy, opa en oma Willeke (en dat is niet eens hun 'stiefoma')

12. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier gewoon opa. Totaal geen ding van gemaakt. Jonge kids beseffen niet eens dat er misschien meer dan 2 opa's zijn. En soms verdient iemand die titel gewoon.

13. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Mijn vader is overleden en mijn moeder is inmiddels hertrouwd. Toen zij met haar nieuwe man kwam werd hij voorgesteld met zijn voornaam.
    Wij hadden toen al 5 kinderen. Die hebben meegemaakt dat opa overleed.
    De man van mijn moeder noemen ze allemaal bij de voornaam. Hij is aardig, heel lief naar de kinderen en voor hun toch wel een opa.
    MAAR...ik wil niet dat hij de plaats van mijn vader inneemt, dus van mij mogen de kinderen geen opa zeggen. Ik verbied het ze niet, maar als er een vraagt of we naar opa en oma gaan zeg ik nee we gaan naar oma en A.
    Opa en oma zijn mijn schoonouders.

14. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Stiefoma was zelf een beetje terughoudend omdat ze zich niet op wilde dringen, maar wij hebben gelijk gezegd dat zij gewoon oma is. Niemand in de familie die daar een probleem van maakt en zou ook heel verbaasd zijn als dat wel zo was.
    Een aantal opa's en oma's van mij en van mijn man leven ook nog en die worden ook opa en oma genoemd. Mijn zoon heeft dus denk ik wel 10 opa's en oma's die allemaal gek op hem zijn. Dat vind ik alleen maar een enorme rijkdom

15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik ben gescheiden en heb nu 2 jaar een nieuwe vriend. Zijn ouders behandelen mijn kinderen als hun eigen kleinkinderen, terwijl ze vier waren toen ik bij mijn vriend kwam. Hun zijn dus ook gewoon opa en oma en worden ook zo genoemd. Verhaal is wel iets anders dan bij TS, maar voor mijn kinderen voelen hun gewoon als opa en oma dus worden ook zo genoemd

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat het ook wel uitmaakt of iemand is overleden of gescheiden. Mijn ouders zijn gescheiden en dat is een keuze. Dat daar gevolgen uitkomen die je minder fijn vindt is je logisch. Daarom ben ik bij de keus voor oma uitgegaan van mijn gevoel en de wensen voor mijn kind. En heb ik minder rekening gehouden met de emoties van mijn moeder of vader. Als mijn vader was overleden zou ik dat anders voelen denk ik.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Wat doen jullie overigens met geregeld wisselende partners?

De vader van een collega heeft elke 3 à 6 maanden wel een nieuwe vriendin.
    Die wordt elke keer netjes voorgesteld aan de kleinkinderen - de kinderen van collega ... Maar tja, de oudste is intussen 9 en heeft dus al een heel aantal "oma's" zien komen ... en weer gaan.

Die kan je dan toch echt niet elke keer oma (of opa) gaan noemen?

Bij de eerste twee nieuwe vriendinnen heeft mijn collega het nog geprobeerd ... maar ondertussen heeft ze toch echt iets van "laat mijn kinderen maar gewoon opa en de naam van de vrouw zeggen".

18. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Daar zou ik niet eens over twijfelen, dat is te idioot voor woorden om tegen die vriendinnen oma te zeggen. Wat mij betreft zou zoiets pas gebeuren na een jarenlange relatie, zoals ik in mijn openingspost aangaf. Iemand die je drie keer gezien hebt noem je toch geen oma?

19. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Mijn moeder is overleden voor de kinderen geboren waren en mijn vader heeft ook al jaren een partner.
    Verder hebben we allebei onze oma nog en onze meiden noemen ze allemaal oma.

Mijn moeder heet voor hen oma sterretje die woont in de hemel.
    Schoonmoeder en partner van mijn vader heten oma en onze oma's hebben allebei dezelfde naam en noemen ze oma Riet.

20. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Gewoon oma. Stiefmoeder van mn moeder noem ik zelf ook gewoon oma, weet niet beter dat ik 2 oma's heb van mn moeders kant.

Deel Deze Pagina