Hcg waarden na partiele mola zwangerschap

Discussie in 'Miskraam' gestart door Iboga, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb eind juni dit jaar een curettage ondergaan na een partiele mola zwangerschap. Inmiddels zijn er drie maanden voorbij en stond mijn hcg waarde gisteren op 8. De afgelopen 4 weken daalt het hcg ontzettend langzaam. Mijn gynaecoloog gaat nu overleggen met zijn collega's vanaf welke waarde het hcg als 'normaal' kan worden beschouwd. Normaal schijnt dit onder de 5 te zijn, maar bij mij lijkt het nu rond 8 te stagneren (vorige week was het 9, de week ervoor 11).
    Het wachten duurt zo lang... Ik vroeg me af of er hier meer vrouwen zijn die een partiele mola hebben doorgemaakt en vanaf welke waarde jullie weer als 'normaal' werden beschouwd.

Groetjes,

C

2. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Ik heb dit vorig jaar in oktober gehad.
    Mijn waardes moesten onder 5 zijn en dat was ongeveer 3 weken na curettage het geval.

Veel sterkte!
    Ik vond het zo enorm schrikken toen ik te horen kreeg dat het een partiele mola was!

3. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat het bij jou zo snel gegaan is.
    Het is ook enorm schrikken. De miskraam op zich had ik snel verwerkt, maar de hele nasleep van een part. mola is me toch wel zwaar gevallen. Iets dat zo leuk begint, eindigt in iets wat misschien wel agressief kan zijn in je eigen lichaam. Bizar. Na 3 maanden ben ik er ook wel echt klaar mee, maar goed, geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen haha...

4. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Nou inderdaad. Een mk op zich is al schrikken, maar dit helemaal. Hoop dat jij toch ook snel onder de 8 komt en blijft!
    Wij mochten daarna vrij snel verder, dus ik hoop jullie ook!

5. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik hoop het ook.. 3 weken onder de 5 is groen licht :). Het heeft bij mij (denk ik) ook zo lang geduurd omdat er na de curettage nog een restje zat. Dat heeft er nog 9 weken gezeten en verloor ik pas na een kuur provera. 9 weken onzekerheid over wel of niet nog een curettage, dalende waardes en constant bloedverlies. Daarna zat ik op 30. Schijnt dat het laatste restje hcg het langst duurt. 4 weken nu dus al. Bah! Ik ben inmiddels wel weer 'normaal' ongesteld geworden dus dat is fijn!

Zie dat jij opnieuw zwanger bent, gefeliciteerd! Misschien een stomme vraag, maar voel je je nu anders? Ik heb vanaf de eerste dag het gevoel gehad dat het niet goed zat, terwijl daar geen reden voor was. Alsof ik het al wist terwijl iedereen om me heen blij was. Hoop zo dat ik dat bij een volgende keer niet heb!

6. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Wat balen van dat restweefsel! Als je nu alweer opnieuw ongesteld bent, dan zou het met je hcg ook goed moeten zitten ;) anders komt je cyclus niet op gang... toch?

Dankjewel! We hebben er even op moeten wachten en hadden bijna dhe stap naar de HA gezet. Vorig jaar was ik vanaf het begin in paniek 'gaat het wel goed' 'kunnen we dit wel' 'hoe gaan we het allemaal regelen' en ik betrapte mezelf erop dat ik nooit heb uitgesproken dat ik zwanger was. Dat woord uitspreken vond ik blijkbaar misplaatst ofzo. Mijn moeder vond me ook erg terughoudend en dat vond ze opvallend.
    Nu ben ik erg blij met de wetenschap dat alles nog werkt en ik voel me er veel rustiger bij. Nu ben ik ook nog wel voorzichtig blij, maar dat is meer omdat ik eerst een goede echo wil (nog 8 dagen ;) ) maar het gevoel erbij is wel anders dan vorig jaar. Ik heb er een beter gevoel over! Misgaan kan het altijd, zo realistisch ben ik wel, maar heb er vertrouwen in en blijf positief :)

7. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Herkenbaar die nasleep, ik vond het ook ontzettend lang duren.

Mijn waardes waren: 4 wkn na curettage 37, daarna elke vier weken: 5, 1, <1, <1, <1. Daarna zwanger.

Op de site van het radboud kun je lezen dat een waarde <10 als normaal beschouwd mag worden en zs daarna weer verantwoord is. Mijn gyn beschouwde een waarde <5 als 0. Hij wilde minstens 3 maanden op rij een waarde <5 voordat ik zwanger zou worden, zodat het niet een momentopname zou zijn.

Ook ik 'voelde' de vorige zs dat het niet goed zat, ook al had ik daar geen directe aanleiding voor (voldoende kwaaltjes, vet posi testen, 2x goede echo gehad met kloppend hartje).
    Nu voel ik wel dat vertrouwen dat het goed zit, heel anders dan vorige zs!

Veel sterkte meid! Tip: laat je niet teveel leiden door wat je gyn vind, want het komt zo weinig voor dat de meesten niet precies weten hoe en wat. Op de site van het radboud vind je de landelijke richtlijnen wbt mola en part mola zs

8. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Haha ja schijnbaar klopt dat dus niet! Ik had bij een hcg van 95 waarschijnlijk ook al een menstruatie, tussen het 'normale' vloeien opeens veel heftiger en pijnlijker.. Daarna nog provera gekregen en pas toen stopte het vloeien. Volgens gyn kun je vanaf ongeveer 100 toch weer een cyclus hebben, heel raar!

Ik heb precies hetzelfde gehad, ook mijn moeder vond dat ik terughoudend was en ik wilde niks horen over de zwangerschap, terwijl mijn vriend het van de daken schreeuwde. Rationeel gezien was er geen reden om bezorgd te zijn en toch zei alles in me dat ik niet blij moest zijn, omdat het toch niet goed zou gaan. Heb nu ook wel een beetje het gevoel dat deze nasleep misschien wel goed voor me was, ik voel veel minder paniek en ik weet ook dat je er zelfs met zo'n nachtmerriescenario wel een keer doorheen komt.

Zo zie je maar, je gevoel is soms zo belangrijk! Spannend nog 8 dagen! Geniet ervan :)

9. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Onder de 10 al normaal? Haha dat ga ik meteen opzoeken en komende week melden! Dan zou ik al 2 weken eronder zitten.

Bedankt!

10. Zwangernr6

11. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dankjewel! Ik ga deze week de referentiewaarden uit het Atrium voorleggen.. Mijn gynaecoloog was zelf aan het twijfelen.. Hij zei ik dacht altijd onder de 5, maar er kan altijd een kleine hoeveelheid hcg in je bloed achterblijven, dus we gaan overleggen omdat het in dit tempo nog weken duurt. Misschien dat ze dus ook wel akkoord gaan met onder de 10 :). Nijmegen houdt onder de 2 aan, maar heb ergens gelezen dat zij een totaal andere eenheid en methode gebruiken dan alle andere ziekenhuizen. Kun je dus eigenlijk niet vergelijken. Hoop dat we het vanaf volgende cyclus opnieuw kunnen gaan proberen! Bedankt voor jullie reacties, heb constant het gevoel gehad dat niemand me begreep, dus het is fijn om nog meer mensen te spreken die de 1 op de 20000 waren :).

12. Zwangernr6

Graag gedaan. Ik herken het gevoel om nauwelijks 'lotgenoten' te hebben.

Als je op Google zoekt kom je wel op een oud topic op zp waar destijds een hele club meiden schreef die (part) mola doormaakten. Ook daar wordt gesproken over gyns die bij hcg <10 groen licht voor een nieuwe zs geven

13. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Mijn gyn gebruikte ook die site en zei ook eerlijk dat het zo weinig voorkwam dat hij gewoon die richtlijnen volgde. Mijn bloed is trouwens ook nog naar Nijmegen verstuurd.

Er zijn idd weinig mensen die het begrijpen.
    Een vriendin van mij zei laatst nog 'jouw vorige zwangerschap was natuurlijk niet echt' :$ pardon?! Geen levensvatbaar embryo ja, maar ik was wel degelijk zwanger. Volgens mn man reageerde ik overdreven, maar ik vond het best kwetsend :(
    Kunnen ook mn hormonen zijn hoor, want die spelen nu een hoofdrol (huilen lachen en alles tegelijk).

Veel succes Iboga! Hoop dat jullie volgende ronde verder mogen!
    Als je vragen hebt of je verhaal kwijt wilt... je weet ons te vinden ;)

14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    dag meid! echt heel vervelend! bij mij zeiden ze 3x onder de 3 prikken en dan is alles weer normaal..

15. Zwangernr6

Elf heel kwetsend die opmerking!!

Mijn zus zei toen ik een keer sprak over 'ons kindje': ja, het was natuurlijk nog niks, geen kindje. Eehh pardon?? Waarom zagen we op de echo's dan een hoofdje, lijfje, armpjes, beentjes, een kloppend hartje??

Lies jouw gyn zei dus wéér iets anders, 3x onder 3 prikken. Het is blijkbaar voor sommige gyns erg moeilijk om een landelijke richtlijn te volgen.

16. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Heel kwetsend zo'n opmerkingen. Ook ik had eerst een echo met een kloppend hartje. Ik denk dat het voor anderen moeilijk te begrijpen is. Een miskraam op zich al als je het zelf niet hebt meegemaakt, maar een molazw. al helemaal. Ik ging in een paar weken tijd van verbaasd en blij over het feit dat ik binnen 2 maanden al zwanger was naar een verdrietig en bang gevoel over de toekomst en mijn eigen gezondheid. Echt heel heftig allemaal.

Donderdag weer prikken, ben benieuwd.. Ik ga in ieder geval wel aangeven dat er zelfs onder gynaecologen verschil is tussen wat als normaal wordt aangemerkt.. Ik vraag me ook af of het niet allemaal wat overdreven wordt. Ik bleef vloeien, dus na 3 weken deed ik een test om te kijken of deze negatief was. Dit bij de volgende afspraak gemeld, toen toch mijn hcg gemeten en weefsel voor een second opinion doorgestuurd naar een ander ziekenhuis. Pas toen bleek het om een partiele mola te gaan, dus als ik niets gezegd had was er niet eens naar gekeken. Ik zit er nu helaas wel al 13 weken mee...

Geduld geduld :).

17. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh heel kwetsend! mensen kunnen zo raar zijn he.. Zo moest ik maar gaan sporten van de arbo om me beter te voelen een week na de curretage en heelheelal bloedverlies..
    Ik heb er ook best lang mee gelopen.. In Feb de curretage en in mei steeg mn hcg van 4.3 naar 5.8.. naar 152.. naar 252..zie banner..;) heb dus nooit die 3x onder de 3 gehaald.. ze begonnen meteen na die eerste stijging over chemo dus ts.. als ik jou was zou ik echt die 3x onder de 3 voorleggen.. better safe than sorry

18. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Oh op oncoline.nl onder gynaecologie staat nog wat info! bij mola zwangerschappen en persisterende trofoblast (de reden dat ze bloed blijven prikken)

19. Iboga

Iboga Lid

19 sep 2014
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Haha Lies, ik begrijp je niet helemaal, is je hcg gestegen omdat je opnieuw zwanger was of omdat er toch nog weefsel zat en je chemo nodig had? Je banner geeft aan dat je inmiddels een kindje van 7 maanden hebt toch? Als je nog chemo nodig hebt gehad, wat erg! Ik heb een aantal onderzoeken nagelezen en de kans op persisteren als je eenmaal zo laag zit is bij een partiele mola bijna nihil, dan heb je echt ontzettende pech gehad. Blijft vreemd dat er geen algemene richtlijn wordt aangehouden!

Deel Deze Pagina