Hoe nu verder?

Discussie in 'Voeding' gestart door Vagans, 21 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vagans

Vagans Niet meer actief

Hallo allemaal.

Mijn kleine meid is nu 5 maanden oud. Ivm allergieen wilde ik pas met 6 maanden gaan bijvoeden (geef nu volledig BV) maar ze was er zoooooooo aan toe dat ik toch maar eerder ben begonnen met wat hapjes.

Ze heeft nu 3 dagen worteltjes op en 1 dag sperziebonen (vandaag dag 2) De hoeveelheid is 1 ijsblokje.

Hoe nu verder?

Ik dacht zelf: nog 2 dagen sperziebonen, dan beginnen met bruine bonen 3 dagen en dan de sperziebonen en wortel en bruine bonen afwisselen.

Maar wanneer komt er dan fruit bij?

Nu geef ik het savonds rond etenstijd, als er fruit bij komt wil ik dat smiddags geven, moet ik haar dan EN fruit EN groenten geven?

Ik vind het zo lastig omdat ik ook wil dat ze nog genoeg bij mij wil drinken!

Wat is jullie ervaring?

Alvast bedankt!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Als je niet wil dat je BV in gevaar komt, wacht dan met 2 voedingsmomenten geven, dus echt pas als ze een half jaar is!

Bruine bonen, maak je die vers? Ze zijn vrij zwaar te verteren dus ik zou ze niet als een van de eerste groenten geven. Stel je geeft eerst wortel, dan sperzieboon, dan is pompoen, aardappel/zoete aardappel, doperwt, verse bloemkool een lekker vervolg. Vervolgens kan je het rijtje weer af en combineren met aardappel en dan is ze al wel een half jaar geweest. Geef een borst voor je een hapje voeding geeft dat is beter voor haar spijsvertering en jou productie en dan kom je die 6 weken wel door. Daarna goed de BV blijven aanbieden en dan kan de bijvoeding steeds iets uitgebreid worden.

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

uhm... ik geef eigenlijk (nu nog) van die olvarit potjes, omdat ze nog zo weinig eet en ik zelf niet veel lust/mag ivm allergieen... Mijn moeder zei dat wij vroeger de bruine bonen heel lekker vonden en die is ook voor 4 maanden dus vandaar dat ik die gekocht had.

Ik geef haar meestal na het hapje de borst, als ze in de eet-modus zit wil ze erna graag haar buikje vol drinken.

Verder gaat het heel goed, ze poept goed en lijkt nergens last van te hebben en is erg vrolijk en vind het eten heerlijk!

Ik zal met 2x per dag wachten tot ze 6 maanden is!
    En ze mag zoveel bij me drinken als ze wil :D

Bedankt!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Omdat je het over ijsblokje had dacht ik aan vers. De bruine bonen zijn inderdaad voor 4 maanden, mierzoet en ook maar erg weinig bruine boon, veel appel en aardappel. Dat was het enigste uit potje wat ze goed vond smaken!

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Met het introduceren van groente is vers maken juist zo makkelijk! Je kookt 1 groente, genoeg voor 3 dagen, pureert het met de staafmixer, geeft 1 portie meteen en de overige 2 porties zet je in de koelkast. En dan heb je inderdaad meer keuze dan de 4-maanden potjes, want als ik me niet vergis bestaan er ook alleen maar die 3 smaken?

Bruine bonen kookte ik inderdaad ook nooit zelf, maar kreeg ze ook uit een potje. Heerlijk vond ze het :p Tegenwoordig krijgt ze 50/50 vers/potje.

Ik zou ook verder gaan met bloemkool, broccoli, erwten, pompoen etc.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Jammer dat je niet wacht tot 6 maanden.
    Juist omdat je bv geeft, geloof ik niet dat ze er echt aan toe was. Als de "honger" gestild is na het eten van 1 ijsblokje, dan is het dus geen honger. Twee slokken borstvoeding, zijn voedzamer dan een waterig groenteprutje ter grootte van een ijsblokje.;)

Als je de bv niet in gevaar wilt brengen, geef je eerst borst en dan bijvoeding (maar van 1 ijsblokje zou ik niet wakker liggen).

Bruine bonen zijn gasvormend en zeker nu nog niet geschikt.

Kijk eens op bv.com voor een uitgebreide introductie over bijvoeden. Tevens staat daar een voedselintroductieschema.

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

bedankt voor de reacties!

ik zal met de bruine bonen nog ff wachten.

dat ik dacht dat ze er aan toe was kwam omdat ze (zowel voor, tijdens als na) de BV ontzettend op dr handjes zat te kluiven als ze zag dat wij iets aten, ook stak ze dan dr handjes uit naar het eten en begon te smakken!

mij werdt toen verteld dat dit de tekenen waren (zowel door CB als vrienden/familie) dus vandaar...

maar ik zal de hoeveelheid nog niet ophogen en ze blijft verder gewoon vaak aan de borst drinken.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Haha ja dit is een veel verteld fabeltje. Je kindje weet tenslotte niet wat eten is ( Honger = melk ) en zal dus nooit zelf de link kunnen leggen: papa en mama doen eten, ik heb wellicht honger dus sabbel ik op mn handjes? Handjes sabbelen is een heel normale ontwikkeling en heeft niets te maken met honger, maar met het ontwikkelen van lichaam en andere dingen. Ze weten niet wat eten is, dus kunnen het ook nog niet op die manier missen. Dat blijkt wel uit het feit dat veel mensen bij bijvoorbeeld 4 maanden moeten "oefenen" met bijvoeden, leren eten van een lepeltje enzo...

Deel Deze Pagina