Hallo, Vandaag voor het eerst op dit forum. Erg veel informatie te vinden. Ik ben net 5 weken in verwachting en heb me al verdiept in de testen die ik kan laten uitvoeren rond de 10 weken. Voorheen heb ik alleen de trippeltest gedaan en toen de score niet verontrustend was verder geen andere test gedaan. Ik was toen 38 jaar en nog wat maanden. Nu ben ik 43 (ja een oude mama) en twijfel toch of ik niet de vlokkentest moet doen. Ik doe sowieso de bloedtest. Ik ben in de tweede maand na het stoppen met de pil al zwanger en ben toch bang voor een miskraam met de vlokkentest. Heb al 2 miskramen gehad. Hebben jullie ervaring met dit soort testen en het krijgen van een miskraam daarna? Komt dit in jullie praktijk veel voor of kan ik deze gerust uit laten voeren. Groetjes, Els43
hoi Else, je zult echt zelf de keuze moeten maken of je zo'n tets wilt laten doen of niet. Het heeft vooral te maken met hoe je omgaat met de uitsalg, als je zeker weet dat je het kindje wilt houden dan zou ik niet zo'n test laten doen, het geeft spanning en het heeft een risico. Het risico op een miskraam is niet zo groot, 0.5-1%, maar goed, het is niet 0! Je kunt ook de bloedtest afwachten, mocht er onverhoopt een hoog risico uitkomen kun je alsnog besluiten een vlokkentest te doen. Maar realiseer je wel dat de bloedtest alleen een risicoschatting is, het geeft geen zekerheid, en kan ook op niet zoveel dingen testen als de vlokkentest. Eerlijke informatie en de hele gang van zaken vind je op www.nvog.nl kies dan zwangerschap en dan prenatale diagnostiek bij 36 jaar en ouder. Succes met een keuze maken! Mirjam