wennen aan stukjes in het eten bij 6 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Rilana, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rilana

Rilana Actief lid

6 feb 2006
    188
    0
    0
    hoe kun je een kind laten wennen aan stukjes in een groentenhap ?
    bij bijv de friso potjes zitten stukjes aardappel of dergelijke door de groente heen , maar hoe leer je een kind dat aan om langzaam aan dat te eten want het fijn gepureerde heeft ze zo op en in mijn ogen is ze toe aan de wat steviger voedsel .
    ik heb het meerdere keren geprobeerd maar ze duwd de stukjes of korreltjes met haar tong gewoon uit haar mond hoe klein het ook is .
    wat is hier aan te doen want is krijgt al vanaf 3,5 maand groente gepureerd (advies van arts) .

wie heeft er een idee of tips voor me

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Helaas geen tips voor je maar ik lees even mee want Louise is pas net aan het wennen aan stukjes in haar eten. Voorheen ging ze gewoon kokhalzen als er een stukje inzat.

3. Rilana

Rilana Actief lid

6 feb 2006
    188
    0
    0
    ja dat doet iris ook en dan kijkt ze me aan of ze wil zeggen wat geef je me nu

4. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi Rilana,

Bij fruithapjes krijgt Koen vaak banaan en ik prak de helft daarvan met een vork. De rest pureer ik en roer ik door de geprakte banaan erdoorheen.

Bij het avondeten prak ik een aardappel of stukje groente met de vork en dan de rest pureren en erdoorheen mengen.

Hier geen problemen ermee dat Koen het niet hoeft. Hij kijkt me wel even raar aan, maar eet dan gewoon verder.

Groetjes,

Kim

5. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Wij hebben geen problemen met stukjes in het eten. Ik heb de aardappel vanaf het begin geprakt ipv gepureerd en alles gaat er in als koek. Vandaag een sperzieboon in de hand gegeven en die heeft ze helemaal zelf op zitten kauwen. Misschien is dat een idee? Gewoon hele stukken aanbieden naast het prakje? Het is ook iets dat ze moeten leren denk ik.

6. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dat doen we inderdaad ook, een stuk wortel of een sperzieboon etc. zo in het handje geven en dat gaat ontzettend goed. Maar zodra er teveel stukjes op haar bordje liggen moet ze het niet meer. Mijn neefjes hebben dit alledrie ook heel erg gehad. Sommige kindjes houden heel erg lang de kokhalsreflex waardoor ze het dus haast niet wegkrijgen.

Ach tegen de tijd dat ze 18 zijn eten ze vast wel stukjes ;)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb ook geen tips, Eva gaat juist kokhalzen bij bijna vloeibaar eten ;). Geef haar een stuk fruit, groente of brood, ze propt het in haar mond (vaak nog een groot stuk ook) en eet het op.

8. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    misschien een potje groente voor 8 maanden proberen?
    das puree met hele zachte stukjes erdoorheen...
    grtz Ramona

9. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik prak er meestal ook een aardappeltje doorheen. en door de fruithap doe ik een halve liga. hij werkt alles zo naar binnen. :D

10. Rilana

Rilana Actief lid

6 feb 2006
    188
    0
    0
    vanmorgen had ik een potjeolvarit voor 6 maanden (banaan Appel en peer) daar zaten echt hele kleine stukjes peer en appel in je moest er haast een vergrootglas voor gebruiken ) maar mevr duwdgewoon alle stukjes uit haar mond en gaat zitten kokken zodra ik het terug duw .
    ik heb het wel genegeerd en gewoon weer terug gestopt en nu 5 x terug doen slikt ze wel maar met veel gejennel en huilpogingen .
    een stuk brood en langevinger dat eet ze ook uit haar handje dus waarom doet ze nu dan zo moeilijk normaal heeft ze een potje in 10 minuten tot een kwartiertje op maar nu zit ik bijna 2x zo lang met een geiriteerd kind dat haar hoofd steeds weg draait
    ik weet het niet meer hoor moet ik het zo door zetten of doe ik het nu verkeerd?

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien fruit ook in stukken geven, aangezien ze ook brood en een lange vinger eet? Banaan is bijvoorbeeld makkelijk, is lekker zacht en dus goed af te happen.

Ik zou het niet zo doorzetten zoals je nu doet. Dan wordt het eten (nu al) een strijd. Zodra Eva jengelt of duidelijk aangeeft dat ze niet wil (mijn hand wegduwen), dan hoeft ze niet. Dan leg ik het vaak op het blad neer en pakt ze het zelf (alleen krijgt ze het dan nog niet altijd in haar mond, maar dat gaat steeds beter ;)).

Deel Deze Pagina