hoe om te gaan met huilen voor het slapen gaan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mwjalloh, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Moeilijk hoor.
    Mijn zoontje heb ik op aanraden van het CB "laten" huilen. Elke keer 10 minuten, troosten en weer laten huilen. Na een paar weken sliep hij heerlijk in. Achteraf voelde ik me daar heel slecht over, en haalde ik me vaak in me hoofd dat ik hem vanalles had aangedaan door niet op zijn huilen te reageren.

Nu heb ik een dochtertje erbij en mezelf beloofd haar nooit zo te laten huilen. Maar nu gaat het vanzelf. Als ik met mijn zoontje aan het eten ben/verschonen/naar bed breng en zij begint te huilen, kan ik haar er niet uit halen. Ik maak eerst af met mijn zoontje waar ik mee bezig ben. Dus moet ze even wachten, en wat blijkt? Meestal ligt ze na 10 minuten heerlijk te slapen. Nu hanteer ik dus weer de 10 minuten regel en ze doet het er prima op.

Kijk naar je kind, naar je eigen gevoel en dat zal de uitkomst bieden. Er is geen gebruiksaanwijzing en ieder kind is anders. En wat anderen daar over zeggen, moeten ze zelf weten, zij kennen jouw kind niet en jij wel.

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    wat fijn dat jullie het hier over hebben want hier precies hetzelfde de laatste tijd..
    ik heb hem nu ook een paar keer laten huilen zo'n 5 tot 10 minuten, dan ging ik troosten door zijn speen te geven en een slaapliedje te zingen of nurieeen en dan sliep hij daarna wel goed in.
    het werkt niet altijd hoor, de ene keer is het dit en de andere keer is het weer heel anders.
    op een geven moment komt het toch wel goed.

3. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    ik denk dat ik de ''gebruiksaanwijzing'' van mijn dochter heb gevonden. Ik heb haar vanmorgen eerder naar bed gebracht, normaal gaat ze na 2 a 3 uur weer slapen en nu na anderhalf uur op bed gelegd, 5 minuten huilen en toen stil. Uur en 45 min. geslapen, net een uur wakker en weer op bed gelegd, ze ging geeuwen en had donkere wallen en wat denk je? ZONDER huilen gewoon gaan slapen... vlgs mij is ze al die tijd gewoon oververmoeid geweest (dat zei de osteopaat ook al) en heb ik haar telkens te laat op bed gelegd. Ik heb hier eerder aan gedacht maar mn vriend zegt telkens; wat een onzin, na 2 uurtjes op alweer slapen blablabla. maar nu ga ik dit doorzetten en kijken hoe ze erop reageert. bedankt meiden!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

@mwjalloh: dat hadden wij hier ook, dat Thirza toen ze nog niet behandeld was, wel 2-3 uur wakker was. Nu we klaar zijn bij de osteopaat, is ze max anderhalf uur wakker (maar vaker korter) en de momenten dat ze dus toch te laat op bed ligt, is het idd brullen :( Oververmoeid dan dus, moeite om haar duimpje dan te vinden, enz.
    Maar fijn dat je het gevonden hebt...
    enneh, zeg eens tegen je vriend dat ie eens wat gaat lezen over babyverzorging enz... ;)

5. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    mwjalloh hopelijk is dit de 'gebruiksaanwijzing' en gaat het nu beter.

6. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi Hoi,

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar mijn beide zoontjes waren (en soms nog) slechte slapers. Ik heb toen een projector gekocht (van alecto) wat een sterrenhemeltje op het plafond projecteerd, met verschillende kleurtjes en heel langzaam gaan er sterretjes aan en weer uit. Er zitten hele rustgevende muziekjes bij (zelfs ook hartslag en baarmoedergeluidjes) en je kunt de tijd instellen. Wij zetten hem vaak op 15 minuten en dan slapen ze bijna altijd. Ze worden er beide heel rustig van.
    Het heeft bij ons fantastisch geholpen. Het is een vrij klein apparaatje dus bij ons gaat het altijd overal mee naar toe. Geeft ze ook een veilig gevoel als ze ergens anders slapen.

Succes, Josie

7. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Kindjes die overprikkeld zijn gaan vaak ook erg hard en lang huilen voordat ze in slaap kunnen vallen ( ervaringen/indrukken verwerken)
    Daarom zou ik je kindje voordat hij of zij echt moe is al naar bed doen, dikke kans dat het kindje dan hooguit een minuut of 5 -10 jammert.

Ik merk het hier bij Tess ook hoor, als ik de ik-ben-moe- signalen negeer en haar te laat naar bed breng is het krijsen geblazen.
    Leg ik haar in haar bedje terwijl ze nog niet heel moe is kan ze rustig een kwartier/half uur om zich heen liggen kijken en brabbelen in haar bedje en valt dan zonder een kik in slaap.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobe valt hier ook opvallend beter in slaap als ik hem er klaarwakker in leg, wanneer zijn ogen nog wagenwijd open zijn. Dan denk ik altijd 'oh dat wordt helemaal niets!' maar hij verbaast me iedere keer weer opnieuw...

Het is een beetje zoeken. Laten huilen doe ik overigens wel eens, dat kan voor Tobe goed werken en ze houden daar echt niets aan over (bewijs daarvoor is in ieder geval heeeeeel minimaal en als het al pleit dat het niet goed is voor een kleintje, dan gaat het vrijwel altijd specifiek over huilbaby's waar dus echt wat mee aan de hand is).

9. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hier was het eerst ook drama... nu leggen we hem gewoon op tijd op bedje, voordat hij beneden al in slaap valt en dan gaat hij meteen slapen zonder huilen! Als ik hem beneden hou in mijn armen, wordt hij juist vaak zo boos en gaat hij echt krijsen en overstrekken, zodra ik hem in bed leg is hij stil... Hier dus een kindje dat liever niet in mama's armen wil slapen, maar lekker in bed.. heeft ook even geduurd voordat ik daar achter kwam ;)

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik heb mijn kind altijd aan de borst in slaap laten vallen. Nadat hij sliep lekker in zijn eigen bedje gelegd en toen hij ouder werd sliep hij gewoon tussen ons in vanaf een maand of 14. Pas met 21 maanden ligt hij weer in een eigen bed.
    Ik ben altijd tegenstander van kookwekker ideeen geweest, omdat ik er simpelweg niet in geloof. En omdat ik het geen enkele opgave vindt om mijn kind de veiligheid te bieden waar hij om vroeg.

11. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik laat mijn kindje ook absoluut niet huilen.. doodvermoeiend want ik ben al weken aan een stuk zo;n 10x per nacht (niet eens overdreven eigenlijk) op en neer aan het lopen voor een aai over de bol/ speentje...

Ook ligt hij zowat standaard in mijn bed... ga er dan even naast liggen, hij valt dan binnen 5/10 minuten in slaap en dan vertrek ik...

Mensen verklaren me ook voor gek, maar mij maakt het niet zoveel uit.. .als die maar slaapt! Ik zit nu ook in mijn bed met de laptop en een slapend mannetje naast me ;)

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Klinkt een beetje gek, maar wij lezen voor uit jip en janneke tot ze slaapt, ook als ze nog erg hard huilt. Op de een of andere manier gaat ze toch luisteren naar onze stem, en dan zie je haar steeds slaperiger worden. We moeten nog wel 10 minuten blijven lezen tot ze echt slaapt.
    Beetje gek, voorlezen voor een huilende baby, maar hier werkt het en is ze binnen 20 minuten vertrokken.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Een klein kindje alleen laten huilen, vind ik persoonlijk heel zielig. We hebben het hier wel gedaan en ik zat mee te huilen op de gang (Mirre was toen 6 weken oud :cry:). En hier hielp het dus geen ene :c: ...

Heb er nog altijd spijt van, ook al heeft ze zich prima gehecht en nergens zichtbaar last van. Maar ik heb haar toen wel haar enige communicatiemiddel 'ontnomen'. En eigenlijk tegen haar gezegd: ik luister niet naar jou signalen dat je mij eigenlijk nodig hebt.

Mirre is een moeilijke slaper en valt ook moeilijk in slaap. Overigens net als dr ouders (en grootouders). Daar tegenover staat dat Mirre nooit huilt als ze moet slapen (af en toe een beetje jengelen) en we eigenlijk nooit meer in-slaap-val-perikelen hebben. Ik lees vaak genoeg over kindjes die brullend in bed liggen en uiteindelijk niet slapen. Tja ... dat zijn dan kindjes die 'zelf in slaap kunnen vallen'.

Ieder voordeel heb ze nadeel ;)

Overigens ben ik ervan overtuigd dat dit soort dingen vanzelf komen. Vaak leggen we Mirre nu halfwakker in bed. Op een gegeven moment kan ze het zelf. En dan weet ik (en zij ook) dat wij er altijd voor haar zijn geweest als zij ons nodig had.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je een slechte ouder bent als je je kindje laat huilen. Maar je bent dus ook geen slechte ouder als je daar niet voor kiest. Men doet altijd maar alsof je een mishandelaar bent als je deze keuze maakt: 'WAT?! Kan jouw kindje niet zelf in slaap vallen?!' ... Wat is daar nou erg aan? Er zijn zoveel mensen die slecht in slaap vallen ...

14. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hoi,

Mijn manneke moet ook eerst een kwartier jengelen voordat hij in slaap valt, ik zie dan dat hij echt doodmoe is maar hij gaat eerst ff jengelen, dan valt hij in slaap. Ik aai hem wel over zijn bolletje, hij is dan zo in slaap gevallen, voorheen duurde het wel een half uur of driekwartier maar nu valt hij al in slaap na 15 a 20 minuten.

Ik zou je baby ook zeker niet al te lang laten huilen, ik weet dat dat het advies is van het CB, maar die zeggen over alles LATEN HUILEN. Ik heb het weleens gedaan, maar kon het echt geen uur laten hoor.

15. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Zo snel mogelijk streng worden. Anders krijg je dus net als bij ons dat ie nu nog steeds niet zelf kan slapen.
    Jayden huilde in het begin wel eens een half uur. Ik kon het gewoon niet aanhoren en daarna ging ik hem weer troosten. Maar denk dat ik beter even had kunnen doorzetten.

16. LovelyDK

ja zo ieder zn ding... ik zou hem ook nooit laten huilen en vind een uitspraak als 'zo snel mogelijk streng worden ' dan ook erg hard... t zijn zulke kleine wezentjes, die je zo hard nodig hebben... nee ik pas ervoor..

Precies wat Salapio zegt, daar ben ik het mee eens,,, wat overigens idd niet wil zeggen dat je een slechte ouder bent als je je kindje laat huilen hoor, ik ben er alleen geen voorstander van..

17. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Hier ook een jochie wat altijd in slaap viel aan de borst.
    Altijd 's avonds na zijn badje,gingen we samen in ons bed liggen en als hij sliep dan droeg ik hem in zijn eigen bed.
    Soms nog met tepel in zijn mond en dan koppelde ik hem voorzichtig los boven zijn ledikant.

Sinds vorige maand gestopt met de borstvoeding en nu gaan we na het badje naar beneden,krijgt een pyamapapje,flinke boer en zonder problems leg ik in zijn bed.

Dus je hoeft niet bang te zijn dat je het aanleert aan de borst in slaap vallen,want dat is hier dus een jaar lang gebeurd en nu zonder problemen zonder borst ;)

18. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Soms moet je voor je eigen nachtrust wel streng gaan worden.
    Ouders hebben ook slaap nodig. En vaak is het bij die van mij gewoon aansteleritus.
    Dus laat me dat lekker uitspreken. Dat is mijn mening.
    Tuurlijk vind ik het moeilijk maar hij moet ook zelf leren slapen.
    EN hij slaapt heus wel eens bij on maar het is niet de bedoeling. Dus kun je beter voor je eigen bestwil je kindje wel laten liggen en dan troosten.

19. LovelyDK

ZEG ik dat jij je ding niet mag uitspreken? NEE! Ik spreek alleen OOK mijn ding uit...

Wat betreft die nachtrust... denk je dat ik daar niks vanaf weet?! Mijn kleintje is nu ruim 4.5 maand en heeft nog nooit doorgeslapen! Wordt elke nacht om t uur zowat wakker... dus ik weet écht wel wat het is hoor!

Elke situatie is anders... als ik mijn kleine laat liggen in zn bedje en dan ga troosten kan ik vervolgens elk uur in halve slaaptoestand over de gang naar zijn bedje... weer 5 minuten troosten, terug mn bed in (waar ik zelf dan ook niet direct in slaap val uiteraard) en er vervolgens een halfuur later ofzo WEER uit te kunnen om het ritueel te herhalen.

Dit topic is toch om tips/meningen te brengen naar de TS?!

20. joyce30

joyce30 Actief lid

7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Hoi

Soms ga ik ff spelen met mijn zoontje in bed ,kiekeboe of zo of ik blijf er ff bij zitten .
    Soms dan doe ik ff de was opvouwen en zo of ik ga douchen .Dan hoort hij me en valt vanzelf in slaap .
    Of ik laat het licht aan in de gang ,dan denkt hij dat ik er nog ben maar ben allang beneden .
    Dat is wat nu werkt ,tis denk ik ff uitzoeken wat bij welke leeftijd werkt .

Deel Deze Pagina