Voordat ik mijn verhaal doe wil ik eerst even zeggen dat ik absoluut GEEN discussie wil over fles-/borstvoeding. Dit is iets waar ik mee zit en geen discussie wat beter is en wat niet. Het zit zo: Mijn schoonmoeder is helemaal voor de borstvoeding. (ze is ook kraamverzorgster geweest, een paar jaar maar en doet net of ze nog alles weet, terwijl je dit naar mijn idee bij moet houden en met je tijd mee moet gaan, ze doet het dus al een aantal jaren niet meer). Ik geef dus geen borstvoeding, ten eerste omdat ik het niet wil (ik heb dit altijd al geroepen, waarom weet ik niet precies). Het is gewoon niets voor mij. Ten tweede heb ik een borstverkleining gehad en de kans was bij mij heel klein dat het zou lukken. Nu had ik bij mijn dochter wel melk dus misschien dat het wel gelukt zou zijn. Maar goed. Mijn schoonmoeder verteld mij dus de hele tijd wie er borstvoeding geeft en hoe lang en hoe knap het is. Deze informatie hoef ik niet te weten, ik vraag ook nooit aan mensen of ze bv geven, omdat ik vind dat mij dit niet aangaat, bovendien maakt het mij ook niet uit wat voor voeding een kindje krijgt. Ik vind dit altijd zo raar dat dit gevraagd wordt. Want wat kun je nou met het antwoord? Bovendien vertelt ze aan iedereen dat ik het niet doe, vanwege mijn operatie. Terwijl dit niet zo is, ik doe dit niet omdat ik het niet wil. Ik werd er bij mijn dochter doodmoe van, elke keer begon ze erover. Oh ja, ik ga borstvoeding... maar ja jij geeft geen borstvoeding. Of opmerkingen als: voed je niet zelf? Die en die voedt wel zelf. Ik wil dit nu voorkomen en ik wil wat terugzeggen, maar ik durf het misschien niet zo goed en ik weet niet zo goed wat. Hebben jullie hier ook ervaringen mee en hoe pakken jullie dit aan?
Vervelend zo'n schoonmoeder. Volgens mij staat ze helemaal niet open voor FV. Ik vraag me dan ook af of het uberhaupt helpt om er iets van te zeggen. Zij is zo overtuigd van haar gelijk en het klinkt net of ze joiu daarvan wilt overtuigen. Je kan proberen om 1 keer heeeeel duidelijk zijn. Zoiets van: "jouw standpunt weet ik, maar ik wil gewoon FV geven en ik vind het vervelend dat je het steeds over BV hebt". Misschien dat het voor jou oplucht. Mocht ze er weer over beginnen kun je zeggen: ja daar hebben we het al over gehad he? Klinkt misschien bitchie, maar ik zou er doodmoe van worden!
Misschien kun je zoiets zeggen als 'ik voed ook zelf, maak zelf de fles, heb zelf mijn kindje vast etc' of een andere opmerking. Je kunt het altijd op hormonen gooien....haha... Je kunt ook een serieus gesprek met haar beginnen dat je het kwetsend vind en vervelend en dat je toch verwacht dat ze je keus respecteert. Of misschien je partner met haar laten praten, gaat misschien makkelijker. Anyway, succes!
Geef gewoon duidelijk aan dat je erg moe wordt van die opmerkingen, je hebt je beslissing gemaakt en daar blijf je bij. Betrek je man er ook bij, en laat hem ook duidelijk zijn tegen zijn moeder. En die opmerking van niet zelf voeden? Hallo, wie houd je kindje vast en wie heeft de fles vast? Niet dat lieve frummeltje dat je zal krijgen Wat je ook zou kunnen zeggen: 'Lieve, lieve trouwma, onze keus is gemaakt. Wij gaan lekker genieten van ons nieuwe wondertje. Je bent van harte welkom om mee te genieten van je nieuwe kleinkind. Maar als je ons weer lastig valt met je mening over BV dan weet je waar de deur is, en mag je pas weer terug komen als je je mond weet te houden over dit onderwerp.' Ondertussen laat je je man zeer heftig ja knikken, en instemmende geluiden maken.
Vervelend, waarschijnlijk zijn er maar weinig argumenten die helpen, ik denk dat ze jou keus gewoon niet accepteerd. Ik denk dat we blij moeten zijn dat we in een land wonen waar je een keus kunt maken, fles of borstvoeding en waar je ook voor kiest het is jou keuze en die is goed, misschien dat een goed gesprek helpt, maar als ik jou verhaal zo lees ben ik bang van niet. Misschien kan je man/ vriend er een keer iets van zeggen tegen zijn moeder?
zo ging het bij mij ook... alleen dan door andere mensen, goh geef je geen borstvoeding? dat zijn nou typische tienermoeders hé .... wel een kindje maar niet thuis willen blijven voor borstvoeding, nu kan de oppas mooi voeden !!! (was 19 toen ik bevallen was, nu 20.. anderhalf jaar getrouwd en woon 3 jaar samen ik vind mezelf gewoon een jonge mama ik geef geen bv omdat ik chronische ziek ben,dagelijks prednison legt mijn afweersysteem plat waardoor ik dus ook geen afweer mee kan geven in de bv aan mijn zoontje, (daar waren ze altijd wel even stil van !! ) heel vervelend altijd zulke opmerkingen gewoon inderdaad zeggen : ik doe het wel zelf, ik maak de fles klaar, ik zet de fles in de magnetron ik haal de flesvoeding ik houd mijn kindje vast tijdens het voeden, en anders je man/vriend er wat van moet laten zeggen : mam het is onze keuze geen borstvoeding te geven en flesvoeding is ook prima anders werd het niet verkocht !moeders die bv geven zijn niet altijd betere moeders als mama's die fv geven, en andersom natuurlijk ook,
Ik zou haar idd zeggen dat ze jouw keuze moet respecteren. Niet veel woorden aan vuil maken en lekker je eigen ding doen. Laatst vroeg iemand ook aan mij, voed je zelf? Ik antwoordde bevestigend. Toen ik later het flesje ging klaar maken vroeg ze, maar je zei toch dat je zelf voedde? Ik heb toen geantwoord dat ik dat ook doe: ik geef zelf de fles. Ze wist niet waar ze moest kijken haha! Pim
Ik wordt daar ook een beetje moe van van alles uitleggen: in mijn geval waarom ik deels FV geef en deels BV afkolf en via de fles geef... gisteren trouwens het laatste flesje BV gegeven. Ik heb gewoon niet genoeg en door de keizersnee kwam de BV heel laat op gang etc etc... Gewoon recht voor de raap tegen je schoonmoeder zeggen dat ze jullie keuze moet respecteren. Betrek idd. je man erbij: zeg duidelijk dat het jullie keuze is.
je kindje heeft toch niks aan een moeder die met tegenzin bv geeft? dat voelt zo'n minimensje echt wel, je kindje heeft er nog het meest aan als jij keuzes maakt waar je achter staat en gelukkig van blijft/wordt, dat voelt je kindje en dan is het dus de juiste keuze. hier was het andersom, ik wou bv heel graag proberen maar werd door iedereen ontmoedigd, dat het niet praktisch is en wat ik dan zou doen als ik weg moest of weer aan het werk ging na 10 weken, ik denk dat er uiteindelijk altijd wel iemand zeurt over een keuze die je maakt simpelweg omdat iedereen anders denkt, je zou dus het beste de instelling kunnen hebben van, dit is mijn keuze en ja, niet iedereen denkt daar hetzelfde over, jammer dan, dit past bij me, dit ben ik. je mag toch ook gewoon jezelf zijn? al die opmerkingen zijn mensen met andere meningen, die hou je altijd, bv of fv.
Ontzettend vervelend die opmerkingen als je flesvoeding geeft. Het grootste nadeel van flesvoeding is het commentaar van anderen dat je krijgt. Het is jouw keuze en het gaat niemand wat aan waarom je flesvoeding geeft en geen borstvoeding. Iedereen heeft zo z'n eigen redenen. Maar wat jij op zo'n moment moet zeggen.. Pff, ik ben bang dat bij jouw schoonmoeder wat dat betreft niks aankomt. Als je haar opmerkingen echt heel vervelend vindt, dan zal je (en/of je mannetje) een goed gesprek met haar aan moeten gaan, ben ik bang. Moeilijk hoor, het kan je kraamtijd en de periode erna toch wel een beetje verpesten.. Ik weet niet of je man weet hoe je over de opmerkingen van je schoonmoeder denkt, misschien kun je hem dit topic laten lezen, wie weet doet hij er dan zelf wat aan... Het blijft toch zijn moeder!
Hij ervaart dat niet zo. Mijn moeder vindt het ook irritant, echt bij mijn dochter bij elke zin onderhand kwam er achteraan wie er wel en niet BV gaf en waarom. En dat die het zo lang volhield. Ik denk dat ik gewoon maar zeg dat ik genoeg gehoord heb over BV ..... als ik dat durf tenminste
Hier inderdaad ook wel schuine blikken als ik aangeef gestopt te zijn met borstvoeding. Merk dat ik mezelf dan toch ook wel een beetje aan het verdedigen ben... Maar voor wat betreft je schoonmoeder: gewoon eerlijk aangeven dat je het de vorige keer als heel vervelend hebt ervaren dat zij constant commentaar heeft op JULLIE beslissing en dat je het ditmaal erg zou waarderen als ze deze beslissing gewoon zou accepteren.
Ik vind het uberhaupt heel irritant dat mensen dat vragen. Toen ik 20 weken zwanger was zeurde ze al "ga je straks borstvoeding geven" NEE want kan niet i.v.m. medicijn gebruik en buiten dat om vind ik flesvoeding ideaal. Ik zou het gewoon aangeven dat je er moe van wordt. Hopelijk dringt dat tot haar door. Suc6 meid. Kindjes die flesvoeding krijgen zijn net zo gezond hoor en groeien ook net zo goed of zelfs beter
Ja, ik herken het helemaal! Ik heb ook zo'n operatie gehad als TS, en had ook iets van melkproductie, maar niet genoeg. Ik vind de reclames over BV ook kwetsend. Ik krijg altijd het gevoel dat ik een slechte moeder ben omdat ik geen BV kan/wil geven. TS: Ik vind het ook erg brutaal dat je SM tegen iedereen verteld wat de reden is dat je geen BV geeft. Dat gaat de mensen toch niks aan! En anders vertel je het zelf wel. Sorry, maar ik vind dat kwetsend en asociaal!
Ik vind dat ook hoor en heb me echt voorgenomen om er nu iets van te zeggen want bij mijn dochter was het gewoon niet meer normaal. Ze begon onderhand elke zin met: ja maar ik voede zelf..... Oh men, ik kon haar wel slaan! Dat mensen dan vragen of zeggen: voed je niet zelf? Ik vind dat je dat moet proberen hoor. Ik word daar echt heel boos om.
Mijn oma gister: "Ja een kindje wat borstvoeding krijgt, heeft veeeel meer antistoffen". Ja, dus? Ze WEET dat ik flesvoeding geef, wat is dan het nut van deze informatie? Daarbij, mijn zoontje is nooit ziek, dus het kan me ook niets schelen. Er is niets mis met zijn hoeveelheid antistoffen. Maar ik weet niet of ik het wel zou durven zeggen tegen mijn schoonmoeder... Ik denk dat ik de opmerkingen zou afkappen, in ieder geval subtiel zou laten blijken dat ik er niet van gediend ben. En anders zou ik mijn partner de klus laten klaren Wel lastig hoor!
pfff ik ken het hoor. gewoon niet op reageren heb ik gedaan. ben 1 keer uit mn slof geschoten en dat heeft ook wel geholpen. dat gezeik over borstvoeding. kom gerust voor jezelf op hoor. meestal is 1 keer uitvallen voldoende en achteraf geef je gewoon de hormonen de schuld
Gewoon idd een keer uitvallen! Heb ik ook gedaan en heb het ook nog eens door mijn man laten zeggen. Ik wilde heel graag bv geven, maar door omstandigheden ben ik snel gestopt. Mijn schoonmoeder bleef maar doorgaan over hoe ze zelf 9 maanden heeft gevoed en dan mijn man nooit ziek was ed. Mijn zoontje was heel vaak ziek en voelde me hierdoor heel schuldig. Ze bleef maar doorgaan tot ik een keer in een boze/verdrietige bui vroeg waar ze was met haar 'goede adviezen' en hulp tijdens de kraamtijd, toen ik het nodig had en niet nog eens achteraf nu het toch al te laat was. Sindsdien had ze het wel door denk ik. Het maakt niet uit of je kiest voor fv of bv, mensen moeten gewoon jouw keuzes respecteren en hoe zij daarover denken mogen ze van mij best eens vertellen, maar daarmee houdt het op. Geen maandenlange opmerkingen.
dit ken ik als geen ander! mijn zus is vk, mijn schoonmoeder is kraamverzorgster en verder krijg ik van mn stiefma, vader, moeder, stoefvader, schoonvader en zijn vrouw, allemaal commentaar dat ik bv moest gaan geven... ik heb duidelijk aangeven, net als jij, dat ik geen bv geef, ook niet echt duidelijke reden waarom, tja kan er wel paar opnoemen maar dat is het punt niet Ik negeer het, als mij werd gezegt dat ik bv moet geven want is beter en vitamine en anti stoffen bla bla bla, dan zei ik elke keer: geadopteerde kindjes doen het ook perfect en die kunnen toch ook geen bv krijgen van hun adoptie ouders?! Tja dan zijn ze gewoon stil Ik negeer het gewoon dat ik bv had moeten geven, werd mij zefls 1x gezegt dat het mij een slechte moeder maakt... dat mens heeft een flinke rechtse van mij gekregen! Dat moet je dus écht niet zeggen he, moeders die fv geven zijn geen slechte moeders!
Daar heb je helemaal gelijk in Roozjuh. Ik geef ook flesvoeding aan mijn jongste en dat maakt mij geen slechte moeder en weet zeker dat ze mij dat ook niet moeten zeggen dat ik dan even flink uithaal. Of je nu borstvoeding geeft of flesvoeding. Het is allebei net zo goed.