Hoe omgaan met dag update van jouw kind tijdens zijn verblijf op het kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door JustNice, 21 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland
    Uiteraard snap ik dat je als kersverse ouders graag geüpdate wilt worden hoe je kleine het doet op het kinderdagverblijf.

    Mijn kinderen zijn al groter. En maken alleen nog gebuik van de BSO.
    Het dagverblijf waar ik de bso afneem post af en toe een activiteit via een beveiligde sociale app. Ik heb geen behoefte in hun dagindeling vooraf te weten, en hoop dat ik dat bij het avondeten te horen krijg.
    Op de jongere groepen hadden zij destijds geen app, maar had ik alle vertrouwen in de verzorging van mijn kinderen. En had ik aan de overdracht aan het eind van de dag genoeg.

    Mijn collega's nemen ook kinderopvang af, en op het dagverblijf waar hun jongere kinderen (baby, dreumes en peuter) zitten sturen ze om iedere poep of scheet, hapje of slokje. Schoenen aan of uit. Knoeien of bloeien, spelen en delen een appje.

    Uiteraard vindt ik het heel leuk voor mijn collega's dat zij hierdoor iedere ontwikkeling mee kunnen maken terwijl zij aan het werk zijn.

    Persoonlijk vind ik dat het afleidt. En zie ik mijn collega's vaak hun telefoon checken om te zien wat hun kind heeft gedaan.

    Een leidster die ik persoonlijk ken geeft aan dit idd ook te moeten doen. En ook de registratie van de ontwikkelingen bij te houden. Hierdoor komt ze soms weinig te aan het echte werk. Maar had mijn beleving van mijn collega's niet herkend, maar kon zich zeker vinden in eventuele frustratie van mede-collega's. Want op het werk kom je om te werken en niet om iedere 30 minuten kijken of pietje heeft gepoept, een toren heeft gebouwd of zijn jas aan kan doen.

    Uiteraard heb ik mijn mening al geuit aan de collega's. Maar zij geven aan idd juist te genieten van de informatie.
    Proberen te minderen, maar zien tijdens een extra plaspauze kans om toch te kijken.

    Maken jullie dit ook mee in jullie omgeving? Of gebruikt jullie dagverblijf ook een app.? Ben benieuwd hoe jullie ermee omgaan?
     
  2. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Ben ik even blij dat ik jouw collega niet ben zeg. Misschien komt het omdat het geschreven woord is maar je komt op mij echt mega zuur en bemoeierig over.

    Ja wij hebben ook zo’n app. Hartstikke leuk! Ik heb alle meldingen, behalve foto’s, uitstaan. De foto’s kijk ik met plezier op een moment dat het mij uitkomt. Niemand kan 8 uur (of hoe lang een dienst ook duurt) lang alleen maar gefocust zijn. Jij staart misschien uit het raam, of leest even de krant, of weet ik het. Want kan jou het schelen wat iemand tijdens zijn plaspauze doet.

    Leef en laat leven.
     
    Rosea, MaMa, Paardenbloem en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.058
    3.528
    113
    Vrouw
    Ik ken ze beide:
    Bij mijn nichtje op het kdv werd alles bijgehouden: ze gaat slapen, ze is weer wakker, poepluier, fles van 120 ml gedronken, beetje gespuugd na het drinken, etc.
    Onze kdv was alleen van de foto's en verhaaltjes. Soms meerdere keren per week, soms 2 weken niet.
    Ik zou zelf geen behoefte hebben aan hele slaap- en eetschema's. De dag is zoals ie is en als er echt bijzonderheden zijn, hoor ik dat wel bij het ophalen. Bij die kleintjes was de overdracht altijd uitgebreid.
    Maar ik kan me ook wel voorstellen dat nieuwe ouders het wel fijn vinden om alles te weten.
    M.b.t. het continu afgeleid zijn door dit soort meldingen: tja dat geldt natuurlijk met alle pushmeldingen: pietje heeft een foto geplaatst op insta, NOS update, mail, het gaat over 5 min regenen, etc. Moet je al die meldingen direct checken? Nee natuurlijk niet en als je daardoor telkens afgeleid bent zou ik de meldingen of geluid uitzetten (dat laatste sowieso op het werk).
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat ze telkens op hun telefoon zitten tijdens het werk lijkt me meer een probleem, of dat nu een melding van het kdv is, berichtje van de buurvrouw op whatsapp, of van iets anders.
    Dat een kdv/bso laat weten hoe het gaat, wat ze doen etc, lijkt me alleen maar leuk. Beetje zien waar je kind zit, zeker als ze klein zijn en het zelf niet kunnen vertellen. En een bso die informeert over welke activiteiten ze gaan doen, alleen maar leuk toch? Ik zie daar geen probleem in.

    Ik proef enorme irritatie in je post en je legt het bij een kdv neer; als zij toch eens wat minder zouden delen, zouden collega’s van jou minder afgeleid zijn. Ik denk eerder dat die collega’s een probleem hebben met hun telefoongebruik en ‘m er in de pauze even bij moeten pakken ipv tijdens het werken. Tijdens een plaspauze even kijken vind ik dan weer geen probleem.
     
    Daantje3, nizzie86 en Sado vinden dit leuk.
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik ben blij dat mijn bso dat niet doet. Ik denk dat ik knetter zou worden van alle onnodige updates.

    Ik heb de afspraak, zolang er geen bloed of dokter aan te pas komt, hoef ik het niet te weten. Hoe het verder was hoor ik graag zelf van mijn dochter aan tafel.

    Maar met alles, ouders kunnen de push berichten uitzetten. Laat ze lekker. Als ze kersvers zijn zullen ze alles willen weten. Gaat vanzelf wel over (hoop ik voor ze)

    Live and let live
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  6. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Is het probleem nou het telefoongebruik van collega's of de vele updates van het kdv?
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. JustNice

    JustNice Bekend lid

    3 jul 2008
    886
    122
    43
    Zuid Holland

    Zal even bekenen dat mijn frustratie idd is dat het telefoongebruik in het beroep wat wij uitoefenen niet kan. Als assistent ksn je het niet maken om steeds maar in het kleedhok te zitten terwijl de tandarts je nodig heeft. Denk dat ook als vele van jullie zeggen leef en laten leven.
    In de pauze is er uiteraard mogelijkheid om de gebruik te maken van je telefoon.

    Updates van het kdv vind ik prima, maar hoeft niet zozeer. Neem maar aan dat het iets van deze tijd is.
     
  8. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou dit met de desbetreffende collega(s) bespreken of met jouw leidinggevende.
    Persoonlijk vind ik het fijn om af en toe updates en foto's te krijgen via de app van het kdv of school, echter alleen wanneer hier tijd en ruimte voor is (en dat is dus inderdaad in de pauze of in de avond) en wanneer er iets bijzonders/ernstigs is bellen zij uiteraard.
     
  9. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Bij onze organisatie versturen we de dagboekjes pas aan het einde van de dag. Dan kan je dus zien wat ze gedaan hebben. Foto's krijg je wel direct te zien. Daar ben ik wel blij mee want krijg altijd een enorme boost als ik mijn blije kind zie.
    Ik zou een media protocol opstellen als jullie dit nog niet hebben.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zal dan wel weer een atypische moeder zijn, maar ik wil door de dag echt geen updates krijgen over mijn kinderen. Dan ben ik aan het werk.

    Integendeel: net doordat ik geen voordurende updates kreeg of krijg van oppas of school, weet ik (en al mijn collega's ook) dat ik MOET opnemen als oppas of school belt, omdat er dan iets aan de hand is. Zo kwam een van mijn collega's ooit eens een vergadering binnen gelopen met mijn telefoon, omdat op het scherm stond dat het de school van mijn kinderen was. Iedereen vond dat toen heel normaal omdat het de uitzondering was.

    Ik vind het echt niet ok, ook als moeder, om constant op de hoogte gehouden te worden. Je bent toch aan het werk?
     
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Maar je hoeft niet persé direct te kijken toch? Ik krijg gedurende mijn werkdag ook appjes van mijn man, moeder, vriendinnen etc. binnen maar kijk dan ook niet direct.
    Mijn kids zitten niet op een kdv/bso maar mijn oppas appt af en toe hoe het gaat en op app van school wordt zo nu en dan een nieuwsbericht of foto's geplaatst.
     
    Kolibrie2 en Chelsey88 vinden dit leuk.
  12. Blossom01

    Blossom01 Lid

    17 jul 2020
    66
    33
    18
    Vrouw
    Nee ik gebruik niet z'n app, en wij hebben het ook niet.
    Maar ik ken het wel, in deze corona tijd erg makkelijk want alles moet kort en snel... Maar je hoeft toch niet elke 30 min te kijken, ze hebben toch ook een pauze?
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee klopt. Maar ik zie dan weer niet in waarom ze dat nieuws dan niet kunnen houden tot je ze oppikt?

    En bij de collega's van TS is het blijkbaar toch niet zo makkelijk om níet direct te kijken...
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik stuur niet de hele dag updates naar de ouders, maar wel minimaal 1x per dag voor elk kind, soms 2x.
    De meeste ouders vinden het wel leuk om een foto te krijgen van waar hun kinderen mee bezig zijn.
     
    Paardenbloem, Magnolia29 en Chelsey88 vinden dit leuk.
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Voor mij was een korte mondelinge overdracht bij het ophalen meer dan genoeg. In de babytijd was het belangrijk om te weten hoeveel ze geslapen hadden en hoeveel ze gedronken hadden, zodat ik daar thuis rekening mee kon houden.

    Er waren wel meer berichtjes (1x per dag) met foto's, maar daarvoor moest ik speciaal inloggen (laptop) en dat deed ik eigenlijk niet meer dan 1 keer per week.

    Wij krijgen nauwelijks updates van BSO, er wordt een fotocollage en algemeen verslagje van de dag gestuurd, die dus niet specifiek is voor mijn kind. Belangrijke info (bijvoorbeeld is gevallen) krijg ik mondeling bij ophalen.

    Het lijkt me frustrerend voor KDV/BSO medewerkers als ze zoveel veel/vaak moeten 'verslagleggen'.... Ik heb liever dat ze een spelletje met mijn kind doen of een boek voorlezen.
     
    TanjaK en Shakes vinden dit leuk.
  16. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    (de ouders die tig updates en foto's per dag zien, zullen flink moeten wennen als de kinderen naar school gaan, aangezien je daar vrijwel geen update meer krijgt ;):|)
     
    Shakes en Lisa280887 vinden dit leuk.
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik hoor de hele dag niets, tenzij er iets aan de hand is. Als mijn telefoon af gaat met het nummer van het kdv dan weet ik eigenlijk al dat ik hem moet ophalen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Wij hadden het eerste jaar een heen en weer schriftje, waar meestal snel een paar zinnen of soms enkel steekwoorden in geschreven waren. Als we ze op haalden, kregen we een korte samenvatting van de dag. Na het eerste jaar (en bij de jongste volgens mij al eerder), was het enkel die korte samenvatting bij het ophalen.

    In mijn omgeving heb ik ook niet de ervaring dat de KDV's of BSO's enorm veel berichtjes sturen en/of dat mensen heel veel op hun app kijken. Ik herken het dus zowel zelf niet als niet van collega's of vriend(inn)en. :D
     
  19. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Bij ons doen ze 1 uodate per dag en eerlijk gezegd word ik er niet altijd blij van, zo kreeg ik een foto waarop ze duidelijk doodmoe was en nirt vrolijk, ik dacht echt t gaat niet goed rn geljk gebeld. Dat bleek mee te vallen maar dat wil ik dus liever niet. Een leuke foto tussendoor ok, maar niet zoiets.

    Voor de rest ben ik t eens met een aantal hier: iedereen is afgeleid door iets anders.
     
  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ja wij hebben ook een app.
    Foto’s komen regelmatig voorbij maar die bekijk ik als ik tijd heb.
    Bij de baby/dreumes groep krijg je aan het einde van de dag een dagverslag waar in een verhaaltje is geschreven over die dag, eet en drink momenten en slaapjes in gedeeld worden.
    Zo weet ik precies wat ze heeft gegeten en hoe lang en wanneer ze geslapen heeft.
     

Deel Deze Pagina