Is dit ‘normaal’ of hulp inschakelen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lilyofthevalley23, 27 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilyofthevalley23

    26 mrt 2023
    32
    13
    8
    Vrouw
    Ons zoontje van 6 jaar (december) is een heel lief, slim en zorgzaam mannetje, maar wat maakt hij het ons en zichzelf moeilijk.

    Eigenlijk merk ik al van jongs af aan dat hij veel negatief is en op die manier ook aandacht vraagt en hierdoor een vervelende rol opeist binnen ons gezin. Niks is goed, ALLES is een discussie en strijd, heeft een sterke eigen wil en is dan moeilijk ‘om te praten’ of te bereiken.

    Op school doet hij het in groep 3 goed, daar ben ik enorm trots op.

    Hij kan niet goed zelf spelen, afspraken die we samen maken worden niet nagekomen, hij verveelt zich altijd lijkt het wel. Slaapt slecht, maar kan nooit ergens z’n rust vinden overdag. Hij is druk, in de zin van, kan nooit stil staan of zitten. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik nog kan doen om het weer wat gemoedelijker te krijgen in huis en denk erover om te gaan praten met iemand, maar ja, wie/ wat? Iemand ervaring of tips?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Wat herkenbaar, is hij getest op hb?
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Mijn overweging bij dit soort zorgen is: heeft je kindje er zelf last van?
    Dat kan op 2 manieren:
    - is je kindje verdrietig/onrustig van zn eigen gedrag?
    - heeft je kindje er last van doordat die negatieve reacties van anderen krijgt.

    In jouw verhaal denk ik dat je zoon er zelf last van heeft. Dus ja, ik zou wat advies/hulp vragen.
    Ik heb met beide kinderen een heel traject afgelegd. We zijn gestart door het cjg te benaderen en onze zorgen kenbaar te maken. Zij hebben ons goed geholpen en begeleid in de weg naar de professionele hulp.
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Dit was ook wat ik dacht, maar denk ook dat onze mening wat gekleurd is door onze kinderen.

    Het is in ieder geval heel herkenbaar voor beide kinderen, de een hb, de ander vermoedelijk hb
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Dat is zeker waar! Daarom wel benieuwd :)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  6. Lilyofthevalley23

    26 mrt 2023
    32
    13
    8
    Vrouw
    Nee hoor, nergens op getest. Zoiets had de juf dan al opgemerkt (denk ik)? Op school doet hij het goed, maar de juf heeft er verder niks over gezegd.

    Hij heeft er zelf zeker last van, ik merk dat hij niet een heel vrolijk mannetje is als ik vergelijk met andere kids van zijn leeftijd. Alsof hij zichzelf in de weg zit en daardoor ook zo opstandig en negatief is.
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Verwacht niet dat een juf hb gaat herkennen.

    Mn zoon was in groep 3 ook zowat depressief. Als je al wat kunt lezen en rekenen is groep 3 echt mega langzaam. Hij heeft minder last van opstandigheid, is meer in zichzelf gekeerd en komt dan niet tot spelen en doet niks meer.

    Mn dochter is veel meer opstandig, zoekt heel veel autonomie. Bij haar werkt het redelijk goed om haar veel vrijheid te geven. Zo kiest ze al van jongs af aan haar eigen kleding. Als peuter en kleuter of ze zelf de deur open doet, welke schoenen of jas ze aan doet, of ze eerst de trap op loopt. Kleine dingen maar voor haar belangrijk. Voor haar is het ook heel belangrijk om te weten waarom iets moet. ‘Omdat ik het zeg’ doet ze het niet mee. Daardoor ben ik ook goed gaan nadenken waarom ik iets wil. Is het alleen omdat ik het wil ‘omdat het zo hoort’ of is er een goede reden voor. En kan het kwaad als we het toch anders doen.
    Op school is ze nu niet gelukkig in groep 2. Ze wilt graag naar groep 3 nu, maar ze is nog niet ver genoeg om daar helemaal in mee te gaan nu. Ze krijgt wel aangepast werk, maar is niet genoeg om haar gelukkig te maken.
     
  8. Lilyofthevalley23

    26 mrt 2023
    32
    13
    8
    Vrouw
    Hij is op zich niet in zichzelf gekeerd, maar tot spelen komt het inderdaad niet.
    Op school zit hij in een groep 3/4 dus met de dingen waar hij wat mee voorloopt kan hij gelukkig meedoen met groep 4 en daardoor verveelt hij zich daar niet.
    Daarom vind ik het heel lastig om te beoordelen of dit ‘normaal’ gedrag is of dat we er misschien toch wat mee moeten. Bespreek je zoiets met school of de huisarts?
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Dit soort dingen kunnen van alles zijn, niet elk kind dat zich verveeld is hb, of elk druk kind adhd of elk kind dat opstandig is autist.
    Ik denk dat elk neurotype (incl neurotypisch) in deze super algemene omschrijving van problemen past. Ik denk dat het daarom goed is om te doen wat @tuc zegt. Doorverwijzen en laten adviseren door mensen met kennis van zaken.
     
    puzzelstukje, Ienemine, JupitR en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Zoals @Fristie2012 schrijft de meeste juffen hebben weinig kennis van zaken betreft hb. Overigens is hb zijn ook wel meer dan vlot mee kunnen doen.
    En nee niet alle kinderen die zich vervelen zijn hb maar we hebben gezien wat het kan doen met een kind als ze niet gezien worden. Vandaar de tip:

    Je kan kijken of het zijnsluik van Tessa Kieboom past bij je kind.

    Bij twijfel zou ik contact opnemen met de huisarts en die kan je wel naar de juiste plek sturen.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Snap ik, dat is met alles zo natuurlijk. Daarom denk ik dat doorverwijzen sowieso een goed idee is.
     
    NiekeKris en owly vinden dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zou inderdaad niet in allerlei diagnoses gaan denken, want ws herkent Kleinelai er dingen in, voorgaande dames dus ook, en ik ook van 1 van mijn kinderen. En als ik goed opgelet heb hier op het forum hebben onze kinderen allemaal een andere diagnose;)
     
    NiekeKris, KleineLai en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Jaa precies. Daarom gaf ik direct aan dat m’n mening gekleurd was.

    Ik zou idd ook met je omschrijving naar de huisarts gaan. Die verwijst je dan wel naar de juiste plek. (Meestal tenminste).
    Hier moet een verwijzing tegenwoordig via het wijkteam trouwens. Maar dat kan de huisarts ook wel vertellen.
     
    KleineLai en tuc vinden dit leuk.
  14. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.028
    5.175
    113
    Het feit dat hij zichzelf in de weg lijkt te zitten, zou voor mij een reden zijn hier hulp bij te vragen om te onderzoeken waar het vandaan komt en wat jullie er mee kunnen. Kan best dat daar helemaal geen diagnose voor nodig is, natuurlijk.
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Als hij zichzelf in de weg zit zou ik idd hulp zoeken. Ik zou het eerst via de juf met de IBer bespreken. Afhankelijk van de IBer kun je al tips krijgen. Soms vragen zij hulp bij anderen. Als je er dan niet uit komt of als je je niet gehoord voelt kun je nog naar de huisarts gaan.

    (Hier ervaring met een behoorlijk aantal IBers, per persoon is de expertise erg wisselend. Dus idd, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een juf iets herkent en ik zou zeker niks uitsluiten.)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw

    Zelfde vraag, heel herkenbaar van mijn oudste.
     
    owly vindt dit leuk.
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Als hij er zelf last van heeft, zou ik om een breed onderzoek vragen bij de huisarts of het wijkteam. Ik zou er niet vanuit gaan dat leraren of IB-ers het wel gemerkt zouden hebben als er wat speelt, want die missen vaak kennis (en/of inzicht).
     
  18. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Ontzettend herkenbaar. Onze dochter van 7 wordt binnenkort getest (intelligentie en add) en we hebben binnenkort een intake voor speltherapie zodat ze met haar emoties en frustraties leert omgaan. Ze gaat nu 1x per week naar het jgt en daar krijgen we wel tips, maar die bestaan vooral uit haar de ruimte geven en haar laten zien dat we haar 'horen', maar we kunnen gewoon niet op elke onredelijke eis of discussie van haar ingaan of haar in alles haar zin geven. We laten haar echt haar stoom afblazen, maar er zijn gewoon grenzen, ook voor haar.

    Wij zijn via het jgt bij een andere jeugdhulpverleningsinstantie terecht gekomen voor de speltherapie en hebben een aparte verwijzing gehad voor de therapeut die haar gaat onderzoeken. Op school zit ze op een zo prikkelvrij mogelijk plekje en heeft ze een koptelefoon. Het lijkt wat beter te gaan, ze speelt daar in ieder geval niet meer de hele dag voor politie-agentje.
     
    owly vindt dit leuk.
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Vervelend dat je zoontje er zelf ook last van heeft. Zoals hierboven al gezegd, het kan van alles zijn.
    Het beste kan je een afspraak maken op het CJG (schoolarts) en daar kunnen ze je verder helpen. Zo kunnen ze je doorverwijzen voor verder onderzoek, maar ook eerst tips geven, bij gesprekken met de juf en of IB zitten en ook thuis mee kijken.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Bij twijfel zou ik zeker verder (laten) kijken. Al is het maar om dingen uit te sluiten. En soms heb je gewoon net even wat handvatten nodig en soms helpt het daarbij als iemand van 'buiten' mee kijkt en denkt. In veel gemeentes lopen dit soort dingen via het CJG/wijkteam. Zij kunnen zelf soms ook al hulp inzetten en anders kunnen ze doorverwijzen. De huisarts kan ook doorverwijzen. Ligt een beetje aan de huisarts en het CJG/wijkteam wat het beste werkt (qua op kortere termijn al wat laagdrempeliger iets in zetten, kennis van de sociale kaart, enz.).
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina