Mijn schoonvader is ook zo helaas, eerst vonden wij het wel lastig, maar nu hebben we zo iets van als je ons wil zien kan je zelf ook bellen of langs komen en dat gebeurt heel weinig. Of ze stappen om 17.55 binnen en dan verwachten dat ze mee kunnen eten. Vorige week moesten wij van vriend zijn tante horen dat zijn vader op vakantie was, in eerste instantie had mijn schoonvader dat dus niet eens aan ons laten weten totdat mijn vriend zijn tante tegen hem zei dat hij het wel aan ons moest zeggen mocht er wat gebeuren. De vriendin noemen wij ook gewoon bij haar naam hoor! Mijn schoonmoeder heeft trouwens als een jaar of 9 een vriend en die wonen ook samen, kinderen noemen hem wel opa.
Zou idd niet de vriendin van je vader gelijk oma noemen. Als het meer als een jaar goed gaat misschien. Zou dit gewoon aan je vader uitleggen. Ook met de reden dat hij in het verleden zovaak van vriendin wisselde. Wordt hij daar boos om, dan maar. Boos worden is bij borderliners vaak een manier om hun zin te krijgen. Het juist goed om af en toe tegen gas te geven. Helemaal als jij er een goede reden om hebt. De moeder van mijn man heeft ook al 10 jaar een relatie met de zelfde man. Maar hij wordt door geen van de kleinkinderen opa genoemd. Ook niet stiefvader. Dit misschien ook wel omdat hij zelf nog jonge kinderen van 10 en 13 jaar heeft. En het oudste kleinkind van zijn vrouw(smoeder) ook 13 is.
Wat een ontzettende lastige situatie. Ik zou er eens goed met hem praten en vertellen dat hij zelf moet weten met wie hij gaat maar jij wilt niet dat jou kindje zijn vriendin(nen) oma moet noemen. . Misschien zou hij, als hij al komt voorlopig zonder aanhang kunnen komen tot er wat meer zekerheid is. Of 'oma' houdt gewoon haar handen thuis.
Bij ons speelde dit niet met een grootouder, maar wij hadden wel een broer met een vrij lange waslijst aan vriendinnen en een andere die net voor het eerst een vriendin had. Wij hebben toen eenmalig, al tijdens de zwangerschap, aangegeven dat wat ons betreft degenen die bij de familie hoorden op het moment van de geboorte, de de titel tante mee konden krijgen. Eventuele opvolgers in principe niet, tenzij de kinderen op een gegeven moment een leeftijd hebben dat ze er zelf voor kiezen. Zo kom je je vader toch tegemoet. Hij zal waarschijnlijk wel van plan zijn om voor altijd bij deze vrouw te blijven dus hij kan hier moeilijk over klagen. Als hij toch weer met een ander aan komt zetten, weet hij al waar hij aan toe is. En is je punt ook gelijk gemaakt.