Afgelopen weekend zijn wij voor de eerste keer met ons zoontje van 4,5 maanden weggeweest. Na een lange rit was hij 's nachts van slag, maar de dag erna ging het super. Helaas is het zondag, gisteren en vandaag wat minder gegaan muv de nachten die hij gewoon doorslaapt. Zodra hij wakker is huilt, moppert en krijst hij. In slaap komen lukt niet, zelfs niet op de arm, in de wagen of na een badje. Ik weet dat hij snel overprikkeld is en dat dit ook waarschijnlijk nu het geval is, maar tips zijn welkom om hem zoveel mogelijk te troosten en in zijn eigen slaap- / dagritme te krijgen!!
Wat vervelend voor jullie dat het zo gelopen is! Ik heb zelf ook een dochter die snel overprikkeld is en herken je verhaal goed. Wat hebben jullie dit weekend gedaan, hoe druk is het geweest? Ik denk dat je nu zo veel mogelijk rust en regelmaat moet bieden. Weinig fel licht, weinig geluiden en kalmerend praten. Hier hielp autorijden goed, maar dat is soms ook niet mogelijk natuurlijk. Kan hij bij jou slapen of houdt hij daar niet van? Krijgt hij borstvoeding of fles, misschien vaak kleine beetjes aanbieden, kan troostend werken. Ik probeer wat mee te denken maar het belangrijkste is om niet te veel verschillende dingen te proberen, dan raken ze nog verder in de war. Hou het simpel en troost zo veel mogelijk. Sterkte en ik zal nog even denken of ik nog op andere dingen kom
Bied lekker veel rust en zekerheid, even alleen bekende omgeving en alleen papa en mama, als hij huilerig is of veel op schoot wil liggen: lekker doen! Hij moet echt bij komen en heeft daarvoor dingen nodig die hij herkent. Doe verder dingen hetzelfde, dus zelfde avondritueel etc. Mijn dochter is ook snel overprikkeld, maar thuis kan ze inmiddels goed ontspannen en bijkomen na een drukke dag.
Bedankt voor jullie reactie en meedenken, is erg fijn. @Carino: Wij zijn wezen skien, maar mijn man en ik zijn beide een dag in en rondom het huisje gebleven met hem. We waren met vrienden, dus het was een stuk drukker dan thuis. Ook sliep hij bij ons op de kamer, terwijl hij thuis vanaf de eerste nacht in zijn eigen bedje geslapen heeft. Helaas is het geen knuffelaar en wil het liefste los liggen, dus bij ons slapen lukt helaas ook niet. In de auto gaat wel heel goed! We gaan gewoon weer geduldig het ritme oppakken zoals hij het altijd heeft. We weten dat hij echt rust en ritme nodig heeft, dus we hadden er wel opgerekend.
Hier ook een kind dat niet vastgehouden wilt worden, soms wel jammer hè Het enige wat ik kon doen was inderdaad rust bieden en de dag voorspelbaar maken. Verder heb ik heel wat uurtjes gereden en moeten accepteren dat het zo was. Rijden met de wagen hielp ook soms wel om haar rustig te krijgen, slapen deed ze niet maar ze huilde dan niet. 's Nachts sliep ze altijd, dat was wel fijn. Ze is nu 10 maanden en het gaat wel beter. Ze slaapt nog steeds elke nacht door, dat is dan mijn geluk. Ik merkte wel dat mijn dochter echt behoefte had aan slaap maar het zelf niet kon. Ik legde haar dan wel in bed, hield haar vast want ze gaf zich niet zomaar over. Na een paar minuten sliep ze dan. Niet altijd maar ik moest haar echt helpen. Sommigen zullen dat zielig vinden maar ik ken mijn kind en ik weet dat ze dit nodig had. Altijd liefdevol en nooit laten huilen maar soms moet je ze uit die vicieuze cirkel halen.
Haha af en toe is het heel jammer ja! Normaal gesproken slaapt hij overdag heel goed. Hij wordt wakker (wel moe) op bed gelegd en meestal slaapt hij binnen 5 min. Maar tijdens het weekend en vandaag slaapt hij zelf niet in en begint al te huilen als je hem boven zijn bedje houdt. In de wagen vindt hij het ook niet heel leuk meer, hij wil graag alles zien, maar vindt het nog te vroeg voor de wandelwagen! Dus nog even volhouden en af en toe de kap naar beneden zodat hij toch alles kan zien!