BV afbouwen:hoe, wat, wanneer?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by SaschaH, Aug 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Beste Linda of Ilse,

Na twee weken borstvoeding met een baby die erg veel en vaak drinkt en nu ook nog spruw heeft (gestart met medicatie), wil ik toch proberen de bv een beetje af te bouwen zodat mijn vriend ook af en toe kan voeden als ik er doorheen zit.
    Nu is mijn grote vraag, hoe wat en wanneer doe ik dit?
    Ik heb een kolf in huis dus zou kunnen kolven, maar wanneer doe ik dit en hoeveel mag mijn kindje (twee weken en 1 dag) dan hebben? En kolf ik dan ook de andere borst als ik hem de afgekolfde melk geef?
    Daarnaast, mag ik in geval van nood (als ik een keertje ergens heen wil) ook kunstvoeding geven? En hoe zit het dan met stuwing? Kolf ik dan ook weer af of neemt dit vanzelf af?
    Liefst zou ik met 1 x flesvoeding beginnen en dit langzaam opbouwen, maar heb dus geen idee hoe dit aan te pakken.

Hopelijk hebben jullie advies?

Vast hartelijk dank!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Eigenlijk is het heel simpel.
    Je begint met één voeding te vervangen door een flesje. De handigste voeding daarvoor is de enalaatste voeding. aan het einde van de dag is je productie vaak sowieso wat lager en heb je er dus minder last van.
    Nu heb je 2 opties:
    1. Je kolft op dat moment ook je borsten leeg. Dit betekend dat je niet aan het afbouwen bent met de borstvoeding, maar dat hij gewoon even een voeding uit de fles krijgt in plaats van uit jouw borst
    2. Je kolft je borsten niet, maar gaat pas weer de voeding erna aanleggen. Je borsten zullen dan de volgende voeding op knappen staan, en je zult dan graag weer willen aanleggen. Na eehn aantal dagen stabiliseert dit en heb je minder last van het overvolle gevoel. Je hebt dan 1 voeding afgebouwd.
    Wil je verder afbouwen dan pak je daarna bijvoorbeeld de 2e voeding van de dag en je gaat op dezelfde manier te werk.

Een kleine waarschuwing. Als je te snel na aanvang van de borstvoeding gaat afbouwen kan het zijn dat je borstvoeding zonder dat je dat wilt verder terugloopt. Je begrijpt al dat optie 1 mijn voorkeur heeft. ;)

De hoeveelheid melk in een fles is rond de 100 ml. In principe mag de baby aan de fles ook zelf bepalen hoeveel hij wil.

veel succes

Linda

3. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Hoi Linda,

Dank je wel voor je antwoord. Ik doe het nu al een paar dagen zoals je hebt voorgesteld (optie 1) en het is echt een verlichting om 1 voeding niet zelf te hoeven doen.
    Straks ga ik over naar optie twee, maar voorlopig hou ik je eerste optie nog even aan.

Super bedankt!

Share This Page