Hoe omgaan met tweede golf?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Huismuisie, 24 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik denk wel dat als er weer strengere maatregelen volgen in de herfst door eventuele toename dan dat het dan zwaarder word voor iedereen dat de 1e keer. We hebben namelijk wel heel erg mazzel gehad met het droge weer tijdens de eerdere maatregelen waardoor we nog veel naar buiten konden en op afstand mensen konden ontmoeten in de tuin bijvoorbeeld. Als het in de herfst natter en kouder word dan zal dat lastiger worden allemaal.

Wat ik me ook afvraag, maar dan bevind ik me misschien op glad ijs en zal ik veel mensen tegen me in het harnas jagen. De doden, op dit moment rond de 15 per dag. De IC's die alleen maar dalen. Is dat het nog wel "waard" om daarvoor de hele economie naar de klote te laten gaan? Is er geen ander model waarbij alles wat soepeler word en de risico groepen wat meer beperkt en beschermt blijven maar waarbij de economie wel redelijk draaiende blijft?

Liana84, Kasya, 2littlemonkeys en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat vraag ik me al langer af. Ik denk dat met alle versoepelingen die er nu aan gaan komen en het blijft goed gaan met de cijfers dat we dan langzaam maar zeker steeds meer ons oude leven gaan oppakken. Ik begrijp dat ze voorzichtig willen zijn maar we moeten ook niet te voorzichtig zijn.

Whysteria en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Als ze er goed bovenop zitten met de vliegenmepper dan denk ik dat je m redelijk de kop in kan blijven drukken. Hopelijk hebben we goed geleerd van deze, in de herfst met opkomende verkoudheidsvirussen wordt deze lastiger te herkennen.

Betekend alleen wel dat je gewoon even alle teugels (welke? Denk gegeven voorbeeld kroegen links dicht, rechts open) aan moet trekken in die regio en t meer lokaal moet platstampen ipv t hele land te gijzelen. Maar gezien de incubatietijd wordt dat wel ff een dingetje, die zijn dan al overal geweest vrees ik.

Dat mensen die ziek zijn beter niet op de zaak of kwetsbaren kunnen komen al is t maar een suffe aanhoudende sniffel in de winter had al jaren gemogen.

Al helemaal in beroepen waar dat qua werkzaamheden gewoon prima kan. Heb persoonlijk een aversie tegen perverse beloningstructuren voor "niet ziek".

Noodhospitalen hebben we voor geoefend denk ik dan maar. Nu nog t bonnetje de volgende keer goed doen. Iedereen die t kan bedienen is weer fris qua beademingsprotocollen/bijscholing. Protocollen en afspraken qua patienten overnemen zijn zo weer omhoog te gooien. Draaiboek is bijgewerkt, dr staat een machine hier mondkapjes te maken (eindelijk!)

Allicht een bus extra als ambulance inrichten? (of een wat nieuwere, vond m wel geniaal).

En in de winterperiode preventief een mondkapje in OV en bij verzorgingstehuizen lijkt me geen onmogelijke horde, naast de afstand. Ook voor allerhanden andere virussen.

Allicht dit keer geen gezeur over mondkapjes of beter gewoon een centraalpunt waar je redelijk solide stoffen mondkapjes kan kopen met een "burger certificering" oid zonder een maffia prijs. Dat je niet geflest wordt waar je bijstaat.

Huismuisie en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Oef, als ze dan dezelfde maatregelen opleggen als nu (ben je verkouden, dan blijf je thuis), dan kan ik zeker 4 maanden thuisblijven. Ik heb nl in de herfst en winter last van langdurige verkoudheid. Ik hoop dat er dan ook getest kan worden. Maar zoveel mogelijk thuiswerken zou ik wel logisch vinden. Nu redden we het ook op deze manier namelijk.

5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Kan ook zijn dat je dat nu een keer niet krijgt omdat mensen wat meer afstand tot elkaar houden :)

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Volgens mij zijn er ieder jaar griepgolven in het najaar. Daar sterven duizenden mensen aan en je hoort er nooit wat over. Corona zal gewoon blijven en daar straks onderdeel van zijn. Je kunt niet een complete maatschappij op slot gooien. Ik zie nu al bijna geen draagvlak meer (behalve voor extra handen wassen, thuis blijven bij ziekte of meer thuis werken). Laat staan voor een 2e golf.

Wat mij betreft gaat de samenleving weer open en houden kwetsbare mensen zich aan richtlijnen (en personen in hun directe omgeving). Maar je kunt dat niet langdurig van iedereen blijven verlangen.

Liana84, julia80, Bloem2310 en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Ja maar dan wordt thuiswerken wel met kleine kinderen weer. Want als mama of papa aan t snotteren is kan je er gif op innemen dat ukkepukje dat ook doet. Die verkoudheid zelf is nog niet zo lastig, maar die 3 jarige erbij hier maakt t best gecompliceerd, merken we nu ze voor t eerst weer op KDV is en we kunnen thuiswerken zonder ploegendienst of een "maaaaaamaaaaa kom je beneden speeeeeeeeluh?" Vond mezelf bijster geniaal vandaag of mn zelfverwachtingspatroon qua analytisch denkpatroon is de afgelopen weken echt gekelderd en had ik een brainwave vandaag, ook dat hou ik voor mogelijk :roflmao:.

NiVa0230 en Kasya vinden dit leuk.
  8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb het idee dat het wel wat blijft sluimeren tot aan januari.

Zelf houd ik er nu al rekening mee. Met werk ( buffer maken, spullen klaar hebben om online verder te kunnen)
    Ik zorg nu al voor voldoende zeep en alchol in huis. Niet hamsteren maar een goede voorraad om straks niet de hoofdprijs te betalen of mis te grijpen.
    Mondkapjes heb ik de spullen voor in huis.

Of er echt een grote tweede golf aan komt hoop ik niet. Ik hoop nog steeds op dat het net als Sars1 langzaam weggaat en het een minder erg virus wordt.

Vitamientjuh, Huismuisie, Lafayette en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Ik vind het lastig. Ik kan pas in augustus weer naar mijn gewone werk en nu werk ik voor een stuk lager salaris. Ik betaal nu al maanden alleen mijn huur, voor de andere rekeningen verdien ik momenteel te weinig. Ik denk dat veel mensen een tweede lockdown financieel niet gaan redden. Er zou, mijns inziens, echt over deze situatie nagedacht moeten gaan worden door de overheid.
    Begrijp me niet verkeerd, ik vind alle doden echt heel erg maar dit is voor veel mensen bijna niet uit te houden...

10. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Volgens virologen ligt de 2de golf al op de loer. En ja, dat geloof ik ook als ik die 'schijt aan alles' maatschappij om mij heen zie. En die zie ik steeds meer helaas.
    Want als je overal brandjes hebt, kun je niet overal tegelijk zijn om het te blussen en krijg je uiteindelijk toch een grote brand. Dus ik zeg: niet de vraag of er een tweede golf komt, maar wanneer.

Vitamientjuh, Huismuisie en NiVa0230 vinden dit leuk.
  11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Vandaag 8 doden en 8 ziekenhuis opnamen. Op 17 miljoen, ik schrijf het even uit 17.000.000.
    Denk na, er is nu echt geen dreiging van een tweede golf.

Whysteria, jada08, Bloem2310 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ik denk na. Die cijfers zijn echt niet realistisch hoor. In werkelijkheid 3x hoger dan normaal.
    En daarbij. Je hoeft het niet uit te schrijven hoor, ik ben niet achterlijk.
    Dit is gewoon hoe ik erover denk.

13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dan kom je in, in jouw berekening, op 3x8= 24 doden en de ziekenhuis opnames kun je niet cheaten. En we blijven met 17.000.000 hè. 24 op 17.000.000 dan heb je meer kans op de Staatsloterij.

Whysteria en tuc vinden dit leuk.
  14. Waxinelichtjes

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Mijn berekening? Virologen en andere experts maken die berekening. Die mensen hebben ervoor gestudeerd. Die roepen niet zomaar wat lijkt mij.

Huismuisie vindt dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja en ook al zijn ze 3x hoger, wat dan nog?
    Per dag komen er meer mensen in het ziekenhuis door een verkeersongeval, hartproblemen etc
    Nu met de versoepelingen zal er vast een stijging komen maar zolang die goed te behappen is is er echt niet zoveel aan de hand.
    Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel mensen die er schijt aan hebben. Mogelijk zijn ze wat minder krampachtig en minder angstig en bestempel jij dat als er schijt aan hebben. Er zijn natuurlijk altijd mensen die overal schijt aan hebben en daar zal Corona niks aan veranderen.

Whysteria, Liana84, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het RIVM bericht vandaag 8 doden en 8 opnames, dát zijn de virologen/experts. Welke bron toont de tweede golf, ik ben oprecht benieuwd. Of lees je de krantenkoppen van de Telegraaf ofzo?

wishfulthinking, Anouk2005 en tuc vinden dit leuk.
  17. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    ben het met je eens dat ze ervoor gestudeerd hebben en niet zomaar iets roepen, maar zie toch ook wel veel tegenstrijdige berichten van virologen.. denk dat we het gewoon niet weten.. momenteel zijn de aantallen laag, en is een eventuele “tweede golf” nog niet nabij..
    denk dat het normale leven zoveel mogelijk weer moet worden opgepakt.. er is anders teveel economische schade.. en met de huidige aantallen is dat niet te verantwoorden..

Zonnestralen en Anouk2005 vinden dit leuk.
  18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb die kreten nog niet echt gehoord. Wel dat er mogelijk een stijging zal komen ivm alle versoepelingen maar dat lijkt me logisch.
    We kunnen toch moeilijk allemaal binnen gaan zitten.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vind ik ook hoor. Zo zaten ze weken terug nog scenario’s te bedenken dat men keuzes zou moeten gaan maken in de ziekenhuizen. Dat moment is ook niet gekomen. Ik ga toch echt wel weer een beetje leven. Straks is het herfst en zitten we weer met lege schappen in de supermarkt ;)

Bloem2310 en lovemy2kids vinden dit leuk.
  20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat er maar 8 opnames waren op een dag, zegt niet dat er geen golf meer kan komen. Daar zaten we begin maart ook. En half maart hadden we honderden opnames per dag. 't Kan verkeren.
    Ik zeg niet dat het nu weer ineens zo snel kan gaan. In de loop van maart zijn steeds meer maatregelen genomen. Nu zijn veel van de maatregelen (nog) van kracht. Dus ik verwacht niet dat het nu weer zo hard zal gaan. Zeker ook omdat mensen elkaar nu nog redelijk veel buiten (kunnen) opzoeken. Ik vermoed dat dat toch wel behoorlijk veel uitmaakt. En bij een flink deel van de mensen zitten de basale maatregelen er nog wel in (afstand, handen wassen etc.)

Maar wat er in het najaar gaat gebeuren? Ik denk dat met de versoepeling van de maatregelen het aantal besmettingen wel weer gaat oplopen. Er mag meer en mensen gaan de basisdingen denk ik ook steeds meer vergeten / loslaten.
    Tel daar in het najaar het slechtere weer bij op en dat mensen elkaar dus weer meer binnen gaan opzoeken. Wellicht vanaf 1 september minder thuiswerken. Dan verwacht ik wel weer een snellere stijging. En dan denk ik dat er toch wel weer wat maatregelen opnieuw bij moeten, om het binnen de perken te houden.
    Hopelijk niet zo weer zoveel als in maart / april, als mensen zich inderdaad snel laten testen. Dan zal het hopelijk nog wel binnen het beheersbare gehouden kunnen worden. Maar dat er nog wel een keer een golf komt, daar twijfel ik eigenlijk niet aan.

Vitamientjuh, columbella en Zara75 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina