Met de motor naar het werk...

Discussie in 'De lounge' gestart door caromama, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Momenteel hebben wij twee auto's. We werken allebei te ver van het werk om met de fiets te gaan en ook openbaar vervoer is geen makkelijke optie. Het kan voor een keer, maar structureel is het niet handig.

Bij het werk van mijn man gaan ze vanaf volgend jaar betaald parkeren invoeren, waardoor hij dagelijks minimaal 10 euro kwijt zou zijn aan parkeergeld.

We zitten nu dus te brainstormen wat de opties zijn. We hebben nu een auto die over een jaar of twee zou moeten worden vervangen en een auto van 2 jaar oud (Twingo). We hadden nu dus bedacht dat we eventueel beide auto's verkopen en dan een nieuwere middenklasser terugkopen voor mij en voor mijn man een motor. Hij kan dan met de motor naar het werk. De motor kan hij in de parkeergarage daar kwijt, dus hoeft hij geen parkeergeld te betalen.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met woon-werk verkeer op de motor? Wat is jullie ervaring? Het gaat over 25 km. In de winter zou hij op de dagen dat ik niet werk wel de auto kunnen pakken en evt als het echt heel slecht of glad is dus met het OV.

En is een motor goedkoper in onderhoud dan een auto?

2. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier heeft mijn man net een jaarlijkse beurt van 300 euro achter de rug. De motor verbruikt net zoveel als onze Toyota aygo.
    Hij rijd vaak in de zomer naar z'n werk.
    Van november tot ongeveer maart niet, omdat zijn verzekering schade dan niet/minder vergoed. Weet het niet exact maar daar moet je dus wel op letten bij het afsluiten.
    Mijn man rijd wel dezelfde afstand ongeveer.

3. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.192
    0
    0
    vlakbij assen
    mijn man rijdt ook vrij vaak met de motor naar het werk, maar omdat ik de auto niet nodig heb pakt hij die sneller bij slechter weer.
    Motor is wel veel goedkoper in onderhoud. benzinekosten liggen ongeveer gelijk. verzekering en wegenbelasting een stuk goedkoper.

4. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Mijn stiefvader gaat elke dag op de motor naar zijn werk, 40 km enkel. Hij rijd vrij lang door, pas als het echt niet meer te doen is met het weer pakt hij de auto naar zijn werk.

5. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Mijn man gaat ook vaak met de motor. Wij hebben maar 1 auto.
    Hier scheelt het bijna de helft aan benzinekosten, motor rijdt veel zuiniger. Ook onderhoud en verzekering zijn veel goedkoper.
    Ik denk dat hij iets verder rijdt dan jouw man. In de winter en bij slecht weer, neemt hij de auto.

6. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een motor en 1 auto.
    Mijn man rijdt de hele winter door, behalve als het sneeuwt of glad is. Dan neemt 1 van ons vrij.
    Hij heeft wel een heel duur pak en een goede helm. 3 dagen 8 km enkele reis, 1 of 2 dagen 50 tot 100 km enkele reis, daarboven pakt hij de auto mee want dan vinden wij het niet veilig meer ivm concentratie (intensiever dan autorijden). Dan moet ik fietsen met de kleine naar m'n werk (15 km enkele reis, gelukkig werk ik in hetzelfde gebouw als de kinderopvang zit :)).

7. Cabb

Cabb Niet meer actief

Mijn man reed ook wel eens met de.motor naar het werk als ik dr auto nodig had. Echter ben ik eens goed gaan rekenen en was het voor ons toch goedkoper om een 2e kleine oudere auto te kopen. Onderhoud van motor valt veel duurder uit, zowel banden als vloeistoffen en onderdelen zijn voor de motor duurder.

En je zal zien dat deze winter een echte winter gaat worden... Dan moet je dat risico niet nemen.

gaat de werkgever de parkeerkosten niet compenseren dan? Of kan hij ergens anders parkeren en laatste stukje met de fiets doen?

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb het een hele tijd gedaan, maar ik durf niet meer en de mijne staat inmiddels al bijna 'n jaar te koop. Het was zeker een heel stuk goedkoper dan de auto. Mijn auto rijdt 1 op 16 en de motor 1 op 35 ofzo. Het scheelt wel dat mijn man zelf het onderhoud doet aan onze auto en motoren (geen monteur trouwens).

9. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een motor gehad en ben regelmatig naar het werk geweest met de motor. Afstand is 37 km enkel... is goed te doen, je bent sneller en het is goedkoper dan een auto. Ook in verzekering ( tenminste die van mij )
    Heb door weer en wind gereden maar raad wel aan als het echt glad is om dan niet te gaan. Is erg gevaarlijk. Heb midden in de winter gelest en dus ook als het spiegelglad is.... vond het doodeng :) Je schuift alle kanten op.

10. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Mijn man en ik gebruiken ook vaak de motor voor het woon-werk verkeer. Het is sneller, goedkoper en je parkeert makkelijker en goedkoper.

Alleen als het glad is wordt er hier niet op de motor gereden, en nu ik zwanger ben rij ik eigenlijk helemaal niet meer.

De goedkoopste optie hier was echter met de bus gaan, dus misschien is dat anders nog iets?

11. Drieka

Drieka Niet meer actief

Wij hebben 1 auto en 1 scooter (die 50 rijdt, nou ja, hoort te rijden:D).
    Een scooter is erg goedkoop in onderhoud en natuurlijk verzekering en benzine, hij rijdt 1 op 45 dus ja, reken maar uit.
    Mijn man gaat altijd met de scooter naar zijn werk zodat ik de auto heb.

In principe was de scooter voor mij en de auto voor hem maar hij wil dat ik elke dag de auto thuis heb zodat als er iets niet goed is, ik direct ergens naartoe kan met de auto.

12. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat een lieve man heb jij :)

13. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Bedankt voor de ervaringen en tips. We zijn er nog niet over uit wat wijsheid is. Ben ook wel bang dat we de luxe van een tweede auto gaan missen. We gaan best vaak apart op pad met beide één van de kinderen. Maar ja, dat is wel echt een luxeprobleem natuurlijk....

We gaan er nog een paar nachtjes over slapen.;)

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Mijn man is ook een jaar of twee lang elke dag op de motor naar het werk gegaan, behalve dan wanneer het vroor.
    Nu wonen we in de buurt van een treinstation en hij werkt ook vlak bij het station, dus gaat hij met de trein.
    Op zich beviel het met de motor ook wel.

15. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft een motor en we hebben een auto. Kosten qua benzine hebben we grotendeels met je rijstijl te maken, snel optrekken of normaal. Scheelt enorm in verbruik. Mijn man woont 70 km heen en terug van werk (35 heen en 35 terug) en gaat denk ik 60/40 met de motor. Ook naar de sportschool vaak met de motor. Mijn man werkt op het terrein van schiphol maar met OV dus niet te doen ivm. de verschillende werktijden en bussen die dan weer niet rijden. Altijd handig. Qua wegenbelasting scheelt het heel veel. Beurten doet hij grotendeels met een vriend. Zelf aantal dingen vervangen, olie bijvullen. Etc.

We hebben dus bewust 2 voertuigen, als er eentje opgeknapt moet worden, stuk is, APK etc. dan is die andere er nog. Anders red hij bepaalde tijden op werk gewoon niet. Succes met de keuze!

16. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Ik doe dit bijna dagelijks. Als het je echt om kostenbesparing gaat, moet je een motorscooter nemen, en dan een met een kleine motorinhoud. Dan heb je inderdaad een fantastisch verbruik en lage onderhoudskosten. Maar ik doe het voor mijn plezier, dus ik rijd op een normale motor zonder op mijn rijstijl te letten qua verbruik. Dan is het niet zoveel goedkoper hoor. Wel veel leuker dan met de auto, ja zelfs in de winter.

Deel Deze Pagina