Een vraagje aan degenen die een (jonge) baby met koemelkallergie hebben. Hoe ontdekten jullie uiteindelijk dat jullie kindje koemelkallergie heeft. Wat waren de belangrijkste symtomen en hoe oud was jullie kindje toen. Hoe verliep dat proces bij huisarts of koemelkallergie??
Mijn kinderen hebben het niet zelf gehad, maar het zoontje van een vriendin van mij heeft het wel. Nu had hij ook flinke reflux, maar de symptomen die hij had waren: - veel spugen - afvallen - heeeeeeeeel veel huilen - erge buikkrampen - eczeem Zij had zelf al een aantal maal koemelkallergie geopperd bij de kinderarts, maar die deed het af als onzin. Ze is toen op eigen initiatief een koemelk-vrij dieet gaan volgen en ze kreeg er een ander kind voor terug.
Mijn zoontje krijste heel erg en ze konden er niet achterkomen wat er aan de and was. Hij had hele erge buikkrampjes en uiteindelijk zelf gevraagd aan de ka of het koemelkallergie kon zijn. Hij heeft toen a la minute Nutramigen geregeld en mijn zoontje kon de volgende dag voor het eerst lachen en geen krampjes meer gezien. hij was toen ongeveer 6 weken. Uiteindelijk bleek hij ook nog een verborgen reflux te hebben, daar kwamen ze bij bijna 3 maanden achter. Na de 3e opname was dat, maar had toen eindelijk een tevreden (niet krijsende!) ventje thuis. Maar waarom vraag je dat? Heb je het idee dat jouw kindje dat heeft?
nou het punt is dat ik het even helemaal niet weet eigenlijk. Hier een mannetje met ernstige obstipatie, dwz hij poept eigenlijk niet vanzelf, alleen dmv een klysma. Daar heb ik dus ook lactulose en microlax voor geschreven gekregen. Maar de heftige buikkrampen blijven, vorige week was het zo erg dat hij 3 dagen meer dan 12 uur gehuild heeft. Maar het gekke is dat hij er ook weer goede dagen tussen heeft zitten. Hij begint wel meer te spugen, maar dat werd verklaard als vol zitten vanwege de obstipatie, hij spuugt ook niet zo vreselijk veel. Dat de buikkrampen komen van de obstipatie geloof ik wel, maar ook als hij dan dmv de klysma net gepoept heeft lijkt het hem niet op te luchten, hij huilt soms net zoveel als daarvoor. Daarom dacht ik misschien aan een combi van dingen. Daarom was ik benieuwd wat bij jullie de belangrijkste symptomen waren die op de koemelkallergie wezen, want als dat bv spugen of diarree is dan heeft mijn mannetje geen koemelkallergie denk ik.
Mijn meisje was vanaf dat ze geen borstvoeding meer kreeg aan het spugen, ook had ze veel krampjes en donker groene ontlasting. Uiteindelijk kreeg ze er ook eczeem bij. Verder kwam ze goed aan en was best tevreden. Vanwege het eczeem zijn we overgegaan op de pepti. Na 2 dagen verdween haar eczeem en werd ze rustiger in haar buikje. Ook spuugt ze minder, maar huilt ze meer. Misschien moet ze nog wennen of zijn er andere dingen aan de hand. We weten niet of mijn meisje koemelkallergie heeft, maar omdat het eczeem zo verdwenen is regelt het consultatiebureau wel een machtiging. Ga in overleg met het consultatiebureau. Kijk wat je kan doen. Soms kan andere voeding zoals omneo-comfort ook helpen. Maar ik zie dat je vanalles al hebt geprobeerd. Probeer anders pepti en kijk hoe je kindje erop reageerd.
Huilen, niet kunnen slapen, onrustig, dan weer diarree of juist obstipatie, wel honger hebben maar dan de fles weigeren. Grote schijven eczeem op haar wangen, reflux. Hier niet gehoord door huisarts en cb. Uiteindelijk dronk ze nog maar 300cc op een dag met haar 5 maanden. Daar kreeg ze een buikgriep virus bij en toen lag ze binnen een dag met een neussonde uitgedroogd in het zh. Ben van huisarts geswitcht vlak voor het virus en toen een verwijzing voor de ka gekregen. Tijdens zh opname kreeg ze dieetvoeding en dat ging meteen goed. Bij de provocatietest met 1 jaar bleek overduidelijk dat ze reageerde. Helaas wordt het niet altijd serieus genomen!
Veel onrust, overstrekken, heel pijnlijk kijken, veel 'klokken' na een voeding, soms 3 uur na een voeding nog heeel zuur spugen, dan ook meteen huilen. Dus vrij duidelijk reflux, maar vanwege allergien in de familie vermoedde de ka dat het koemelkallergie was; dat bleek correct. Inmiddels is ze er overheen gegroeid.
beetje hetzelfde... Veel, heel veel huilen... krampen weinig ontlasting, bijna 14 dagen er tussen en stinken spugen, ook lang na de voeding exceem, uitslag erg onrustig met zijn lijfje Hier heeft de osteopaat het aangekaart en bij consultatiebureau voorgelegd. Ik ben toen gestopt met melkproducten gaf borstvoeding. Toen ik daarmee stopte heb ik aantal keer gewone voeding moeten proberen. Maar reactie, dus telefonisch contact met consultatiebureau arts en kreeg een verwijzing/vergoeding voor pepti. En daar deed hij het al goed op. Succes...
Bij Thirza kwamen we er uiteindelijk pas achter met 8/9 maanden. We begonnen met yoghurttoetje na het eten en toen vloog de eczeem ineens de pan uit: buik en rug ineens helemaal onder (Ik gaf toen borstvoeding). Ze had altijd al extreme darmkrampen, vaak de hik en was erg vaak verkouden met oorontstekingen. Toen we op dieet gingen, verdwenen die symptomen allemaal. Voor de eczeem hadden we wel een kuur hormoonzalf nodig, maar zolang ze geen melk kreeg, bleef de eczeem ook weg, (kwam dus terug als ze wel melk binnenkreeg). Thirza bleef ook hele dunnen ontlasting houden toen we met bijvoeding begonnen. Eenmaal op dieet werd de ontlasting normaal. Caitlyn had, op de eczeem na, dezelfde symptomen als Thirza, dus die is na 5 dagen borstvoeding en 3 dagen HA op Pepti gegaan en een week later op Nutramigen. Daarmee werd het rustiger. We moeten nog een keer provoceren, maar door allerlei andere problemen was het steeds niet rustig genoeg om dat te kunnen doen op een manier die voldoende duidelijkheid zou geven. Zal ergens de komende maanden wel een keer gaan gebeuren. Beide dames huilden dus ook veel, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch bij extreme darmkrampen.
Vanaf de geboorte onrust, spugen, diarree (spuitluiers), in elkaar duiken, overstrekken, slecht tot niet kunnen slapen, veel huilen, krampjes, onrustige huid. Toen hij 4 weken was gestart met friso Pep, na 4 dagen een heel nieuw kind. Tevreden en hij sliep! Ongelofelijk, wat was dat toen vreemd. Want wij liepen al 4 weken bijna 24 uur per dag met hem rond! Helaas kwamen hier na 2 weken de klachten weer terug. Zijn toen met andere voeding gestart (friso allergy care) en na 3 dagen alle klachten weer verdwenen. Vorige maand de provocatie test gehad in het zkh en daaruit kwam dat hij koemelkallergie had (wat ook bijna niet anders kon gezien zijn klachten en daarna het verschil met de voeding).
Ik breek ff in. @Rozeroos; krijg je de pepti vergoed? Had ik tenminste gehoord van de week van een collega dat dat mogelijk is via de HA..... Hier zitten we ook met eczeem. We kregen Hydrocortison en nog een zalfje om zijn huid vet te houden. De zalfjes onderdrukken alleen de eczeem (komt bij het afbouwen weer terug), ga nu over op hypoallergene voeding. Morgen moeten we naar de consultatiebureau en bespreek het daar ook even.
Krijgt hij de lactulose dagelijks? Mijn zoontje kan nl echt niet tegen lactulose, die gilt alles bij elkaar van de krampen en vaak zonder resultaat qua ontlasting. Hij is overgegaan naar Forlax en hij poept normaal zonder buikkrampen. Misschien ook nog een optie? Mijn zoontje kan echt niet poepen zonder laxeermiddelen, al vanaf de geboorte niet! En idd mijn zoontje spuugde ook meer als hij geen ontlasting kreeg...
Mijn dochter krijgt ook pepti en dit wordt inderdaad vergoed. De huisarts moet een machtiging hiervoor uitschrijven voor de verzekering.
Oke, want ik kreeg iets anders van de verzekering te horen.... namelijk dat het niet meer in het pakket zit, dus niet word vergoed. We zitten bij De Friesland met een aanvullend pakket AV Optimaal. Moet straks naar de consultatiebureau, ik zal het daar even verder navragen hoe het precies zit.
Volgens mij valt dieetvoeding voor zuigelingen valt volgens mij in de basisverzekering, mits voorgeschreven door een arts. Dus onzin dat je dat niet vergoed zou krijgen. Dat is helemaal niet te betalen, als je dat zelf moet bekostigen...
Dat dacht ik ook toen ik telefonisch contact had met de verzekering... ik hoor straks wel hoe en wat bij de consultatiebureau.
Volledige vergoeding uit basisverzekering, mits je een artsenverklaring hebt. Sommige verzekeraars kunnen wel om een provocatietest vragen voordat ze willen vergoeden.
Maar dan heb je wel recht op een tijdelijke machtiging, (want je hebt natuurlijk niet direct al een provocatie gedaan), tot aan het moment dat je gaat provoceren.
Ik heb geen idee, mijn zorgverzekering vergoedde het gewoon. Maar heb ook al gehoord dat ze hem wel meteen willen hebben. Nogmaals dat is van horen zeggen, zelf nooit geen problemen gehad.
Fay is ook verzekerd via de Friesland zorgverzekering en wij krijgen het ook gewoon vergoed. Het consultatiebureau regelt voor ons een machtiging. De koemelkallergie voeding valt onder dieetvoeding. Wij bestellen het bij de apotheek.