Tips voor tandjes poetsen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jamie1983, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jamie1983

Jamie1983 Niet meer actief

Mijn dochtertje van bijna 15 maanden krijgt s`avonds nog een flesje. Hierna poets ik normaal gesproken haar tanden, maar dit gaat steeds minder goed. Ze is dan moe en heeft er totaal geen zin in, dus ze houdt haar mondje stijf dicht.
    Wat ik nu doe is overdag een keer extra poetsen (dan vindt ze het prima en kan ik ook goed poetsen). s`Avonds geef ik haar zelf de tandenborstel in haar handje en dan sabbelt ze er eventjes op. Maar echt poetsen lukt niet want zodra ik de borstel pak, houdt ze haar mondje weer dicht.
    Hoe doen jullie dit? Hebben jullie tips? Of zal het over een tijdje wel weer beter gaan?

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Hoe laat krijgt ze het flesje? Misschien iets eerder geven zodat je ook eerder kan poetsen?

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Hier een beetje hetzelfde probleem... Soms gaat het heel goed en soms zit ze steeds op de tandenborstel te kauwen zodat je niet meer kunt poetsen...
    Wij deden eerst alles achter elkaar, pyjama aan, vitamines, tanden poetsen en dan nog een flesje waarbij ze soms in slaap viel en dan op bed. Maarja das natuurlijk niet echt de goede volgorde dus nu eerst het flesje en dan tandenpoetsen maar dat werkt minder goed.. Bij dat andere ritueel had ze echt zoiets van oke dat hoort erbij en dan pakte ze zelf al de borstel en de tube. Nu heeft ze echt zoiets van ja daaag nu niet meer hoor, dus moet even wennen.. Soms doen we het zittend, soms liggend. Soms helpt het als mijn vriend een liedje zingt ondertussen... Soms gaat het prima, soms moeten we haar in de houdgreep nemen...

4. Hommel82

Hommel82 Niet meer actief

Hier doen we het s'ochtends na het wakker worden. Bij mijn man wilt ze niet zo goed, ik denk omdat hij het heel belangrijk vind en het van begin af aan erg 'serieus' en grondig aan heeft gepakt. Ik daarentegen ben al blij wanneer ze de tandenborstel in haar mond doet en ben dus ook een stuk relaxter. Ik zing iedere keer een zelfverzonnen liedje over 'tanden poetsen, lalala', en dan mag je ook even mijn tanden poetsen.. beetje om en om dus.. en haar de hemel in prijzen uiteraard wanneer ze het even toe laat.

Dus, gewoon blijven doen, de ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar de gewoonte komt echt. Ze willen papa en mama graag nadoen, en meehelpen..

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Inderdaad liedjes zingen, jouw tanden laten poetsen en een elektrische tandenborstel werkte hier goed.

6. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Hier mocht ik het eerst ook zelf doen, tegenwoordig wil ze zelf vast houden en kauwen.. ja niet echt de bedoeling, als ik dan de borstel pak doet ze snel haar mond dicht..

Liedjes zingen helpt niet, gek doen helpt niet, bij mij doen helpt niet, dan pakt ze de borstel en doet ze de tandenborstel alleen in mijn mond.. pff

Ik heb nu zoiets van, als je 'm maar 2 minuten in je mond houd dan, en lekker kauwen overal vind ik het voor nu even goed..
    Onder de douche werkte hier ook laatst, dan was ze afgeleid, want de stralen zijn niet leuk haha.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier was het uiteindelijk maar een paar avonden dat ie z'n mond niet open deed...

8. misa

misa Niet meer actief

Ik ben van mening dat dit geen discussiepunt is. Dus als het hier niet werkt (ook eentje van 15 maanden hier) dan onder dwang. Hoe lastig ook......! En heel zelden komt het wel eens voor dat het door omstandigheden overgeslagen wordt....... (Oeps)

9. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hier een meisje met nog maar 2 tandjes... Maar ook die moeten gepoetst natuurlijk. Het ging heel goed, maar sinds een paar dagen duwt ze haar tong naar buiten...
    Ik zing als een gek liedjes zodat ze moet lachen en ik snel kan poetsen!

10. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Dochter van ruim 13 mnd heeft er ook een hekel aan. Eerst was het brullen brullen brullen - niet zo leuk, maar dan kon ik er wel mooi bij ;). Nu begint ze steeds meer door te hebben dat mondje dichtklemmen effectiever is dan huilen. Maar dan prop ik 'm gewoon door haar mondje naar binnen (beetje wrikken ;)) en dan opent ze 'm uiteindelijk wel.
    Ik kan niet zeggen dat ze het leuk vindt of dat ze meewerkt, maar het lukt tot nu toe wel nog steeds.
    Eigenlijk wel jammer, want in het begin vond ze het zo leuk! Maar dat veranderde helaas...

Ze heeft een fase gehad waarin het écht heel moeilijk ging, dat was een week ofzo, daarna ging het weer beter. Het kan dus ook nog weer wat verbeteren mettertijd.

11. DLight

DLight Actief lid

22 jun 2011
    446
    4
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon is af en toe nog steeds een weigeraar wat betreft tandenpoetsen, vind het niet leuk aan zijn tandvlees. Nu doen we het voor de spiegel in de badkamer, kan hij naar zichzelf kijken, en gaat iets beter. succes!

12. Jamie1983

Jamie1983 Niet meer actief

Mmm, zo te lezen en ik niet de enige met het "tandenpoetsprobleem":D. Overdag gaat het poetsen eigenlijk best goed, vandaag kon ik alle tandjes uitgebreid poetsen en ze vond het nog leuk ook:p... s`Avonds heeft ze de borstel zelf vast en kauwt er dan een tijdje op. Ach ja, beter iets dan niets en hopelijk gaat het over een tijdje weer wat makkelijker/beter....

Flesje krijgt ze rond 19 u/half 8, ik geef `t liever niet eerder omdat het voor haar de afsluiting van de dag is (bedtijd). Het mocht afgebouwd worden van het cb, maar hoefde nog niet persee omdat ze vrij klein en licht is voor haar leeftijd. Dus voorlopig houd ik het even zo...

13. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik zag laatst op een Amerikaanse babysite dit tegenkomen: Tooth Tissues, My Dentist's Choice, Dental Wipes for Baby and Toddler Smiles, 30 Wipes - iHerb.com
    Lijkt mij ideaal alleen weet ik niet of dit in Nederland ook te koop is. Ik zit erover te denken om ze online te bestellen. Mijn dochtertje heeft nu 2 halve tandjes (zijn aan het doorkomen) dus wij kunnen ook eerdaags aan de bak en we zitten met hetzelfde probleem. Zij valt meestal in slaap na het flesje. Ik denk dat wij het ervoor gaan doen of overdag.

Deel Deze Pagina