Hoe?? Op verzoek of schema?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lelie12, 16 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Misschien het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes kopen echt een aanrader ! :)

2. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Ik bied ook beide borsten aan, en begin de volgende voeding met de laatste borst. De kraamverzorgster heeft mij aangeleerd om de eerste borst ongeveer 10 min en de 2e mocht hij leegdrinken. Nu houd ik me daar niet zo heel stipt aan, behalve dat hij mag drinken totdat hij loslaat. Eerst hield ik mij stipt aan die 10 min maar dan was meneer ontevreden! En door het leegdrinken heb je weinig kans op borstontstekingen
    Vorige week is het CB geweest en hij is al ruim over geboortegewicht dus zij had de volgende tip:
    Ontbijt & Borrel en de rest mag hij zelf weten. Dit betekent de dag opstarten tussen 6 en 8 uur en afsluiten tussen 22 & 00.00 uur. Tussendoor voed ik op verzoek. Als meneer zich nou ''s avonds om 20.00 uur meld, leg ik hem rond 23 uur ook nog aan. Mijn ervaring is dat hij dan 's nachts hooguit 1x komt en dan doorslaapt tot 7.00 uur. Zou ik dit niet doen dan komt hij 2-3x en neemt dan meer een paar slokjes 'gezelligheid'

Maar goed dat zijn dingen die je samen moet ondervinden heb ik gemerkt. Verder ga op je gevoel af!! Want regeltjes zijn leuk maar een huilend kind (&moeder) is verschrikkelijk!

3. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Als je elke 3 uur maar 10 min per borst heb gevoed, begrijp ik wel dat je een borstontsteking hebt gekregen. Wat een slecht advies heb jij gehad. Zo zonde!
    Op verzoek is het beste voor je productie en (naar mijn mening) ook voor je kindje. De eerste weken deed ik gemiddeld 1 uur over een voeding. De eerste 6 mnd elke 2 uur! Dat was op verzoek.
    Heel belangrijk is om je borst(en) goed leeg te laten drinken en ik wil je ook adviseren om voor je bevalling aar een voorlichting van een lactatiekundige te gaan. Zij kunnen je alles uitleggen.

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, dus als ik dingen dubbel zeg; sorry :)

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    En dat is inderdaad het hele punt: die borsten moeten leeg. Zeker die eerste periode als je gewoon heel gevoelig bent qua productie en kans op borstontsteking.
    Dus een advies geven met een tijdslimiet....elk kind is anders.
    Mijn dochters deden het rustig aan, zoon had een soort van hoge druk mondje die in 10 minuten klaar was. Je kan dat helemaal niet met elkaar vergelijken en daarom is het onzinnig om er een tijd op te zetten.

Waar je wel op kan letten is dat je kindje effectief drinkt. Een uur aan de borst sabbelen , borst niet leeg, tepels kapot, dat is ook niet de bedoeling.
    Het is hierboven al gezegd, ga eens naar een bijeenkomst, lees een boek,en zorg ervoor dat je het telefoonnummer van een LK bij jou in de buurt in je telefoon hebt staan.
    Ook als de kraamhulp zegt dat het zo goed is, bij twijfel: altijd aan de bel trekken!

5. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Om een zekere regelmaat te hebben voor mezelf, wilde ik op schema gaan voeden, maar ik heb moeten vaststellen dat dit onmogelijk is, zeker nu, die eerste weken.
    Hier zit er gemiddeld 3 uur tussen de voedingen, soms is dat eens 2 uur, soms 4. Maar soms geeft ze de melk terug en wil ze na een half uurtje opnieuw drinken of soms voed ik ze veel vaker als ze krampjes heeft en enkel aan de borst te troosten is.
    Ik geef meestal beide borsten maar niet altijd, vaak is ze voldaan na 10 minuutjes aan 1 borst. Ik ga ze niet pushen de tweede borst leeg te drinken, want dan komt de melk er met 1 grote gulp weer volledig uit.
    Op schema voeden lijkt me in ieder geval onmogelijk de eerste weken of maanden.

6. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik voed op verzoek. Die 10 min per borst is denk ik IBM kloven. Bij mijn eerste werd me dat ook aangeraden. Maar na een paar weken zijn je tepels meer gewend en kun je ook langer per borst laten drinken.

Tweede hapte niet goed aan, dus bij hem heb ik een tijd gekolfd en nu voed ik met tepelhoedje. Wordt niet aangeraden maar he... T werkt voor ons.

Borstontsteking voorkomen door tocht en kou te vermijden. Dus bijv nooit effect mee naar de deur lopen met de visite en als je naar buiten gaat altijd jas dicht. En verder idd goed leeg laten drinken.

Succes. Hoop dat t deze keer beter loopt.

7. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Door een sterk aanwezige melkproductie heb ik het advies gehad, maar ook on het ziekenhuis om ongeveer om de 3-4 uur te voeden. Ik voed wel op verzoek dus het kan zijn dat dit al na 1 uurtje is. Maar dan tel ik na de laatste voeding er wel weer 3-4 uur bij op. Meestal wordt de kleine zelf wakker om de drie uur.

Ik moet eerst borst A aanbieden en dan gedurende die drie uur borst A herhalen (blokvoeden ivm overproductie omdat ze zich anders verslikt). Na drie uur bied ik borst B aan die dan mocht ze binnen die drie uur komen ook de borst is.

Toen ik die over productie nog niet had moest ik ook eerst borst A aanbieden en borst B was dan het toetje. Dan na drie uur was borst B hoofdmaaltijd en borst A toetjes.

8. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik was in de kraamtijd ook wel een uur zoet met de voeding. En dan 10-12 voedingen. Maar dat was voeden, even omhoog houden, luier verschonen tussendoor zodat ze weer een beetje wakker werd en dan de andere borst totdat ze zelf los liet en dan weer even omhoog houden. Dan ben je dus in totaal wel een uur bezig. Nooit last gehad van tepelkloven, als je kind goed aangelegd is maakt het niet uit hoe lang ze drinken. En inderdaad altijd borst A, dan B, bij de volgende voeding B, dan A. Etc.

Deel Deze Pagina