ouderschapsverlof en korting

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Imke24, 6 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imke24

Imke24 Actief lid

31 jan 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    Hallo,
    IK ben er over na aan het denken om ouderschapsverlof op te nemn, Ik werk 32 uur en wil 4 uur per week ov opnemen.
    IK heb op internet gezocht maar ik snap niks van die korting. Kan je deze maandelijks krijgen en zo ja over welk bedrag per uur praat je dan. Daarnaast weten jullie misschien hoelang je ov mag opnemen, hebben we het dan over een paar maanden of een jaar?
    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Kijk eens op de site van www.rijksoverheid.nl (het vroegere Postbus 51) daar staat ook veel info over OV.

Je mag 26 maal je normale wekelijkse arbeidsduur in totaal opnemen.
    Ik begrijp dat je nu 32 uur op contract werkt, dus je hebt recht op 26*32 uur = 832 uren ouderschapsverlof.
    Je wilt dit met 4 uren per week opnemen, dus je kunt dan in principe 208 weken genieten van je verlof (= vier jaar). Houd er wel rekening mee dat je werkgever hieraan bepaald restricties kan verbinden. Bij bepaalde functies wordt bijv niet toegestaan dat je minder dan 32 uur werkt oid.

Mbt de verlof korting... die is voor 2011 maximaal € 4,11 per opgenomen uur OV. Let op: ze kijken naar je totale inkomensverlies, dus je kunt nooit meer krijgen dan je inkomensverlies. Stel je totale jaarinkomen gaat er maar 500 euro op achteruit omdat je een mooie loonsverhoging hebt gehad... dan krijg je ook maar maximaal die 500 euro vergoed. Terwijl je "recht" had op maximaal 4 uur *52 weken * € 4,11 = 855 euro

Je kunt dit volgens mij maandelijks terugkrijgen via de voorlopige teruggave, maar ook jaarlijks achteraf.

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt volgens mij bij de opgave aangeven of je het maandelijks of 1 x per jaar terug wilt krijgen.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Via een aanvraag voorlopige aanslag kun je het maandelijks krijgen. Heb het hier laten doen en krijg nu de combinatiekorting ook maandelijks.

Deel Deze Pagina