mijn zoontje gaat sinds hij 1,5 is 1 dag per week naar het Kdv. Ook gaat hij sinds geboorte na mijn verlof een dag per week naar opa en oma, de ene week de een , de andere week de ander. Hij gaat ook regelmatig logeren bij opa en oma.s Vooral de laatste tijd gaat het afscheid nemen moeilijk... Krijsen, huilen huilen huilen, je vastpakken etc... Vanochtend waren we nog maar een tel binnen, we hadden het nog niet over afscheid gehad, en hij krijste al weer, terwijl we echt een tel net binnen waren. Ik heb zelf in het onderwijs gezeten dus weet dat afschd nemen veel problemen geeft bij jonge kids, zodra je weg bent is het huilen afgelopen. We hebben ook een vast ritueel dat niet te lang duurt. Maar nu gaat hij al krijsen als we alleen nog maar binnenkomen. Opa's en oma's geeft nooit geen problemen als ik hem daar breng of als ik wegga, nog nooit een traan gelaten.. Heeft hij het niet naar zijn zin op kdv? Of is het omdat hij daar niet alle aandacht krijgt zoals bij opa's en oma's?
Ik denk echt dat het een fase is. Precies zoals je zegt: als je weg bent is het bijna direct over. Vraag de leidsters er anders eens naar. Of bel na een half uurtje eens. Ik heb op een kdv gewerkt, ook kindjes die vanaf 3 maanden komen, krijgen vaak deze periodes. Lastig en niet leuk........
Ik denk dat dit ook een fase is. Ze beginnen met 1.5 zoveel meer te begrijpen en te ontdenken. Houdt het afscheid kort, hoe moeilijk soms ook, maar de structuur in het brengen is erg belangrijk. Vraag het idd even aan de leidsters Hoe het gaat na het afscheid en vraag ook of ze willen bespreken dat elke leidster dezelfde aanpak/handeling doet met binnenkomst. Dus dat ze de kleine overnemen en afleiden met een puzzel of maar net wat hij fijn vind. Je mag altijd bellen neem ik aan dus als je je er zelf niet fijn bij voelt zeker ook doen. Succes!
Heel herkenbaar. Ik ben zelf werkzaam op kinderdagverblijven en is idd een fase. Veel kinderen hebben zo'n fase. Vooral omdat je zoontje maar 1x in de week gaat. Voor een kind is er geen tijdsbesef en duurt zo'n week natuurlijk heel lang voordat hij weer heen gaat. Hou het afscheid kort en overzichtelijk. Telkens dezelfde handelingen maken het voor hem ook vertrouwd. Hoe moeilijk het ook is, als je weggaat en hij huilt om niet terug te komen om hem nog 1 laatste kus te geven of een knuffel.
Als ik eerlijk ben denk ik dat het bij jouw zoontje waarschijnlijk nog wat erger kan zijn dan bij een gemiddeld kindje dat naar het kdv gaat, omdat hij maar één dag per week gaat. Zou hij twee of drie dagen gaan, dan zou het vertrouwder aanvoelen en het zodoende tot minder ontevredenheid/stress leiden. Maar goed, hier heb je natuurlijk niet zo veel aan, want ik kan me voorstellen dat je goede redenen hebt om de andere dagen voor andere vormen van opvang te gaan. Uiteindelijk zal het bij jouw zoontje ongetwijfeld ook gewoon weer overgaan, wanneer hij wat ouder is. Succes!