Sinds een week ben ik bezig met het aanpakken van mijn hyperlactatie. Eens per etmaal volledig leegkolven voor het voeden, maar 1 borst per keer aanbieden, evt. TSR weg laten lopen voor het drinken. De aanpak slaat goed aan en dan met name bij mijn dochtertje. Ze drinkt nu een stuk rustiger, spuugt veel minder en drinkt ook effectiever. Alleen.....nu ze langer tussen de voedingen laat omdat ze effectiever kan drinken (meer achtermelk en dus beter en langer verzadigd), heb ik steeds enorm veel last van stuwing. Extra kolven mag niet, want dan schroef ik de productie alleen nog maar meer op. Maar wat dan wel te doen, buiten het drinken van saliethee en masseren van de pijnlijke, harde plekken....Wie van jullie heeft ervaringen/tips voor me?
Vervelend he te veel melk. Soms ging ik wel eens boven de wasbak hangen en duwde ik met de hand wat melk uit mijn borst. Zo was de ergste spanning er vanaf.
Ja, ik had nooit gedacht dat teveel-melk een probleem zou kunnen zijn.... Ik heb ook al een paar keer wat melk uit de borst geduwd, maar echt veel zoden zet dat niet aan de dijk helaas. De ergste spanning is dan wel weg, maar de pijnlijke, harde plekken blijven. Duurt soms wel twee voedingen voordat ze die helemaal wegdrinkt. En de ellende is, hoe voller de borst blijft, hoe sneller de borst weer vol lijkt te lopen Zo had ik vannacht en vanochtend de neiging steeds dezelfde borst te geven, omdat die erger stuwde. Maar na dit een keer gedaan te hebben, stuwde de andere borst op een gegeven moment ook (want al langer geleden dat er aan gedronken was) en de gestuwde borst bleef alleen maar stuwing houden
Kijk of je met blokvoeden nog wat verbetering ziet. Anders: echt even contact opnemen met een lactatiekundige! Overigens zit je nu in de periode dat het zich meestal begint te normaliseren, met een week of 12 zie je het nog maar zelden.
Bedankt voor de tip dirksmama! Cookie natuurlijk ook! Ik ben nu met de aanpak ervan bezig adhv tips van de lactatiekundige. Maar ik heb eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat haar advies afdoende helpt. En ze heeft al gezegd het verder ook niet te weten. Dat blokvoeden, is dat dan in periodes van 3 uur? Of langer? Kun je er iets meer over vertellen? Het is trouwens een opluchting om te lezen dat het na verloop van tijd verandert. Dat wist ik helemaal niet. Pfff, dat geeft hoop en moed
Op borstvoeding.com staat een heel artikel over hyperlactatie. Heel leerzaam, je krijgt dan meer inzicht in hoe dat allemaal gaat.
Ik heb ook weken met pijnlijke borsten gelopen. Ik ben er zelfs mee naar de huisarts gegaan. Soms smeerde mijn man mijn borsten wel eens in met volle kwark, dat liet ik dan 10 min. inwerken (liggend op bed met een boekje) en spoelde het daarna af onder de douche. Daarna warme compressen erop en voeden maar! Meestal hielp dit wel. Met 3 maanden ging het steeds beter, zo goed dat ik nu al bijna een half jaar bv geef. Veel succes!
Ik ga het eens goed doorlezen dirksmama. Bedankt voor je tip. Goh, kwark, wat deed dit dan precies Cookie? Haalt het de spanning weg of zo?
Die volle kwark was op advies van de verloskundige. Zij adviseerde ook komkommerkompressen (heb ik ook nog gedaan). Wat kwark precies doet kan ik je zo niet zeggen, maar ik heb er wel eens iets over gelezen op het borstvoedingsforum. Het verlichtte bij mij wel de pijn. Die kwark wordt natuurlijk warm en wordt helemaal korrelig en in brokjes en het ruikt nou ook niet zo lekker, maar het hielp wel. Heb je al witte kool bladeren geprobeerd? Daar heb ik ook nog mee rondgelopen in mijn bh. Mijn man ging steeds maar weer boodschappen doen in die tijd; volle kwark, komkommer, witte kool en zoogkompressen halen. Het lijkt alweer zo'n tijd geleden...
Het is heel lastig te veel melk, en het is echt geen luxe zoals wel eens gedacht wordt. Mijn tip: volhouden ! Na een tijdje normaliseert het zich en gaat het voeden een stuk fijner.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Iedereen denkt dat te veel melk alleen maar fijn is maar ik heb er ook erg veel problemen mee gehad. Helaas heb ik geen gouden tip voor je behalve dat wat je nu doet bij mij goed geholpen heeft. Het is even vervelend maar het heeft zich eindelijk gestabiliseerd (sinds 3 weken ) Veel suc6 ermee!