hoe organiseren jullie het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 1 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik werk dan niet..
    maar toen ik nog werkte deed ik het sochtens dan was ik er vanaf..
    alleen was ophangen deed ik smiddags..
    maar nu heb ik ook een dochter.
    en werk ik nog niet..
    dus moet ik even kijken hoe ik het ook ga doen :p

2. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    #22 Karagoz, 1 jan 2011
    Laatst bewerkt: 1 jan 2011
    Ik heb een zoontje van 4 1/2 jaar en een zoontje van 4 mnd.

Maandag woensdag en vrijdag:
    alles afstoffen, stofzuigen, dweilen, strijken en bedden veschonen behalve op woensdag.

wc schoonmaken doe ik elke dag.

dinsdag, donderdag en het weekend:
    stofzuigen, dweilen, alle wasgoed wassen, de hele keuken schoonmaken op dinsdag.

gordijnen om de 3 mnd, binnen ramen elke maand en buiten in de zomer.

alle speelgoed van de oudste is opgeruimd in 3 plastic boxen in zijn kamer. HIj neemt elf speelgoed mee die hij die dag mee wilt spelen en ruimt het ook zelf op.

mijn huis is altijd opgeruimd, natuurlijk wordt er geleefd in het huis maar wat niet gebruikt wordt, wordt opgeruimd.

ik hang het wasgoed op als de baby slaapt of als mijn man met hem bezig is. De oudste gaat altijd mee naar zolder om te helpen. Zodra het wasgoed droog is ruim ik het gelijk op en strijk de kleding dat gestreken moet worden

ik werk nu niet meer als over een jaar wil i kweer gaan werken en dan werk ik alleen in het weekend. Ik heb deze schema al jaren en zo in dep lanning gedaan zodat ik in het weekend kan gaan werken zonder thuis veel te doen.

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou er denk ook veel moeite mee hebben als ik onregelmatig zou werken. Ik werk op donderdag en vrijdag, dus dan is het makkelijker plannen. Ik werk op een kdv, ben ook helemaal gesloopt als ik thuis kom. Op die 2 dagen doe ik ook he-le-maal niks. In het weekend ook wat minder omdat we dan meestal met zn drietjes leuke dingen doen. Ik doe dan wel alle was en strijk. Op maandagochtend poets ik alles beneden en op dinsdagochtend alles boven. Ik heb gelukkig ook niet zo'n groot huis. Stofzuigen en dweilen en de wc doe ik elke dag even tussendoor.
    Voor ons dochtertje gaat slapen tussen de middag ruimen we samen alle speeltjes op, wij hebben alles in bakken in een kast zitten, dus netjes opgeborgen. 's avonds ook voor ze gaat slapen. Als zij slaapt tussen de middag (3 uur ongeveer) doe ik echt helemaal niks. Ik zit dan op de bank om tv te kijken, te lezen, haken of op de pc.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik kan niet tegen rommel, misschien dat dat wel wat uitmaakt. Ik ben altijd druk met van alles maar vind altijd wel tijd om op te ruimen, want ik wordt simpelweg helemaal kriegel als het huis niet aan de kant is. Doordeweeks probeer ik het aan de kant te houden door alles meten te doen. Meteen de bedden opmaken voordat wij naar beneden gaan. Meteen vaat in de vaatwasser, is het vol dan zet ik het direct aan en ruim ik het ook direct uit. Speelgoed ruimt mijn zoon zelf op. Ik houd idd ook niet veel speelgoed beneden, alleen een paar dingen waar hij regelmatig mee speelt. Alles gaat altijd in dozen en wordt opgeborgen in de bergkast. Is de vloer vies, dan pak ik direct de stofzuiger of de veger. In het weekend doe ik/we de grote dingen.

Ik denk dat het belangrijk is om te proberen om de boel bij te houden zodat het zich niet opstapelt en je tegenop ziet omdat allemaal te moeten opruimen. Als je het elke dag bijhoudt dan zul je zien dat het maar heel weinig werk is. Succes!

5. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja ik ben gastouder dus ik MOET iedere dag in iedere geval beneden stofzuigen,dweilen,keuken aan kant, wc schoon, alles is netjes als we gaan slapen voor de volgende dag. Speelgoed van mijn kinderen en gastkinderen staan zoveel mogelijk boven. Barbies, autos, poppen,petshop,babyspeelgoed etc etc heb ik allemaal in plastic bakken met deksel soort bij soort. Een aantal bakken staan beneden. in de kast, de rest boven. Ze kunnen kiezen waar ze mee spelen hoef alleen de bak maar op te halen;);).

Slaapkamer waar gastkinderen slapen is altijd netjes en schoon. Op mijn enige vrije dag probeer ik de andere slaapkamers te ordenen. Wassen is een drama......:$Gooi het in de wasmachine, gooi het aan een rekje of droger en daarna verdwijnt het in de enigste slaapkamer die over is. Vervolgens sta ik 1 avond in de week te strijken en was te vouwen. Nou ja ik probeer het wel, maar loop regelmatig achter de feiten aan:D

6. Annika1980

Annika1980 Bekend lid

8 jun 2006
    676
    0
    0
    Bij mij is het een kwestie van DOEN. Mijn valkuil: uitstellen..
    Als ik de computer aanzet gaat de tijd erg snel en doe ik verder niks. ;)

7. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

ik breng eerst jeremy lekker naar school
    dan de andere twee in bad en lekker aankleden ik neem ze altijd in de pyama mee hi hi
    anders weet ik het ook niet
    als dat is gedaan gaan we lekker uit gebreid lunchen en dan begin ik eerst lekker alles benenden te doen
    heb ik nog tijd over ga ik lekker naar boven ga ik strijken de andere twee liggen te slapen of in ieder geval een er van
    in keer in de week doe ik heel mijn boven verdieping en elke dag de wc en benenden alles stoffen en stofzuigen en dweilen
    ik red het prima

8. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Normaal gesproken houd ik alles dagelijks bij, maar omdat ik nu zo ziek ben doe ik niks meer:( en dat vind ik erg jammer want het huis is nu rommelig en ik heb een hekel aan rommel!!

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik maak lijstjes als het me niet gewoon lukt om dingen bij te houden. Dingen af kunnen strepen helpt me erg om op gang te komen :);)

10. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    oh ja naast de huishoudelijke schoonmaak klussen die ik eerder postte zit het speelgoed in 2 grote manden en dochterlief ruimt dit zelf op voordat we gaan eten en voordat ze gaat slapen. Post sorteer ik direct en gaat in de la, tijdschriften gaan na lezen bij het oud papier, rotzooi in de prullenbak. Het is hier altijd opgeruimd en netjes.

11. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

#31 Kwekijzer, 2 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2011
    Ik ben zelf ook niet zo'n huishoudprinces. Sommige dingen heb ik gewoon lak aan. Rommel mag er liggen, opruimen 1 keer per dag, zou ik doen als de kindjes op bed liggen. Bed opmaken doe ik niet, ik leg ze netjes open. Is ook beter, kan het goed luchten. 1 keer in de week draai ik de dekbedden om en gooi een schone kussensloop op het bed, volgende week verschoon ik het hele bed. Strijken doe ik alleen het hoognodige en dat zijn meestal alleen overhemden of iets dergelijks.

1 keer in de week stofzuig ik alles, soms 2x, dweilen echt 1x en dan meestal elke dinsdag.

Ik probeer regelmaati hierin aan te brengen. Werk onregelmatig, lukt het niet, dan probeer ik het voor te zijn of net er na te plannen.

Iedere zaterdag/zondag/maandag was en iedere dinsdag/woensdag opruimen.

Iedere dag iets poetsen, elke keer 60-30 min aan besteden en dan klaar. Zo voorkom je dat het opstapeld en zo vies wordt dat het je veel tijd kost.

Iedere donderdag/vrijdag grotere poets.

Regelmaat helpt en verdelen. Plannen helpt ook en je eraan houden. Pc uit, tv uit, geeft vaak heel veel tijd.

Betreft je werk, is wel herkenbaar. Zelf ga ik in de zomer sowieso regelmatig wandelen. Daar krijg ik een luchtige geest van en het is goed voor je conditie. Ik wil het weer gaan uitbereiden naar hardlopen, geeft echt meer energie.

12. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38

Here the same....Shame on:) me ben ook nog thuis mama:D

13. augustus

augustus Niet meer actief

Ik werk 4 dagen en heb 1 kindje. Om het hier netjes te houden houdt ik een strak schema en heb ik een bepaalde standaart hoe het huis eruit moet zien. Ik stofzuig om de dag uit mijn werk. probeer vaak voor 2 dagen te koken, scheelt tijd. Post ruim ik elke dag direct op. Strijken doe ik 2 x per week net zoals de badkamer soppen, de keuken, afstoffen. De wc doe ik elke dag snel en twee keer per week uitgebreid. En dwijlen eens per week en wel alles op dezelfde dagen. Ik vind dat zelf erg prettig...

Ik haat rommel en viezigheid en geloof echt dat een opgeruimd huis voor een opgeruimd hoofd zorgt. Ik geniet ervan als alles aan kant is..

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    3 dagen werken is wel veel.
    Misschien kun je een hulp nemen in de huishouding?
    Maar dan moet je natuurlijk daarbuiten zelf ook zorgen dat je aanrecht glad is.
    Ik denk dat het het ook de aard van het beestje is.
    Ik werk 12 uur, maar ook al zou ik 30 uur werken, het zal hier nooit een rommel zijn.
    Kun je niet met je man een schema maken?, maandag moet er dat gebeuren, enz enz.
    Als ik maandagmorgen ga werken probeer ik wel de schone vaat vast op te ruimen, en de vieze er weer in te zetten, dan is je aanrecht opgeruimd.
    Verder strijk ik meteen als er 2 wasjes droog zijn, ik stapel het niet op, anders heb je ook niks in de kast liggen.
    Opvouwen doe ik gewoon voor de tv.
    De rest doe ik verspreid, elke dag iets, niet dat ik een hele dag bezig ben met het hele huis want dat vind ik niet nodig.
    Als ik zelf vind dat de bestekla vies is, dan maak ik hem schoon.
    Succes ermee;)

15. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    Nederland
    Voor je speelgoed kun je plastic boxen kopen bij de Ikea en daar je speelgoed in opbergen, netjes opgestapeld.

16. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    Nederland
    Idd ook wat boven neerzetten op zolder, en soms haalt m'n zoon weer wat op, en zet ik weer wat anders terug.

17. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    Nederland
    Ook geen spijkerbroeken en blouses?

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik doe wat wanneer ik ergens zin in heb en wanneer ik denk dat het nodig is. zo ruim ik wel 10x per dag het speelgoed op en mogen de kids maar 2 dingen tegelijk gebruiken om te spelen. dan eerst opruimen voor er wat anders uit de kast gaat. werkt redelijk. als ik de bedden doe dan neem ik de kids me enaar boven en terwijl hun spelen of meehelpen met poetsen doe ik ondertussen de bedden, even vegen en weer naar beneden.

de afwas doet manlief altijd en ik ruim het op als het droog is en maak het aanracht en het gastel schoon. voor het slapen gaan even de wc schoonmaken en 2e wasje draaien en de was in de droger.

dit zijn een beetje de vaste dingen op een dag. tussendoor even op zwangerschapspagina en zometeen wat leuks doen met de kids. het is slecht weer dus het wordt koekjes bakken of iets dergelijks. heb altijd wat in huis om te bakken :). daarna even spelen en tussendoor wat kleine dingen doen

en ja brandschoon krijg ik het niet met 2 kids. waar kinderen zijn wordt geleeft klaar. overal ligt speelgoed. mijn dressior ligt vol, inbouwkast ligt vol en dan heb ik nog een hoek met een hele grote mand vol speelgoed, boekenkastje en nog wat losse dingen als loopauto, poppenwagen etc in de woonkamer staan. het is rommelig en niet brandschoon maar we hebben het wel gezellig. wat een ander denkt ja laat ze maar denken. de een vind een brandschoon huis fijn maa rik vind tijd doorbrengen met de kids fijn en dan maar wat rommel.

ik werk trouwens 5 ochtende, kids slapen niet overdag (heel soms nando nog een dutje) dus het is vaak even puzzelen met schoonmaken. vaak is het even vlug tussendoor wat opruimen en klaar. doekje over de tafel en een veger erdoor. 10 minuutjes later zie je e rniks meer van maar goed dan is da nmaar zo :D. manlief heeft wisselende diensten maar probeerd zo veel mogelijk te helpen

19. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

1 jun 2008
    4.093
    1
    38
    Zowel mijn man als ik werken 4 dagen (32 uur).. Stofzuigen gebeurt om de dag, dweilen 1/2x per week. Strijken doen we 2x in de week. Bij ons wordt alles gestreken. Toilet maken we in het weekend grondig (muren, vloer, deur, toiletpot, wasbak) schoon en dagelijks gaat er een Glorix (nat) doekje eroverheen en gooien we bleek in de toiletpot en met een borstel even snel schoonmaken. Speelgoed van de kleine hebben we in 1 grote plastic box en als ze uitgespeeld is dan gaat alles waar daarin. In de woonkamer hebben we ook een tent waarin ze ook graag speelt en daar heeft ze ook wat speelgoed.

Afstoffen gebeurt bij ons vaak tussendoor (woonkamer + slaapkamers). En de badkamer doen we 1x in de week grondig schoonmaken en na elke douche beurt sprayen we antikalk op de tegels maken we het snel schoon.

20. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ik heb een hulp. 1 x in de 2 weken komt ze 3 uurtjes om de hele boel even schoon te maken. Opruimen moet ik natuurlijk wel zelf blijven doen, maar dit scheelt een hoop. Kost me een tientje per uur, en dat heb er zeker voor over, want ik kom er net als jullie ook gewoon niet aan toe. Ik werk ook 3 dagen. Moet er wel bij zeggen dat ik een alleenstaande moeder ben. Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel jullie mannen doen..
    Trouwens, strijken doe ik ook niet ;)

Deel Deze Pagina