Hoe oud ben je echt?

Discussie in 'Jonge moeders' gestart door PamPapilio, 10 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mazz

Mazz Actief lid

26 dec 2008
    159
    0
    0
    nou ik heb geen "moeilijke jeugd" gehad, juist een hele fijn (tja iedereen maakt wel eens wat mee maar over het algemeen gezien...)

Toch voel ik dat ik genoeg verantwoordelijkheid heb.
    Ik vind een gezin het belangrijkste in mijn leven. boven uitgaan, werken, school etc.
    Al zijn die dingen natuurlijk ook belangrijk en heb ik alle respect voor mensen die deze dingen op nummer 1 hebben staan.

maar ik werk om te leven en leef niet om te werken.
    Ik ben nog bezig mijn studie af te ronden en ben daarmee bijna klaar want dat moet ik gewoon van mijzelf.

Of ik me ook echt ouder voel... dat vind ik moeilijke vraag?

(ik ben net 22 en 23 weken zwanger)

2. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Sommige mensen voelen zich gewoon ouder, sommige maken iets mee, voel me ook ouder dan ik ben, ben 19 voel me soms ook wel 24 a 25, ook help ik heel veel mensen, door de advies die ik aan hun geef, schatten ze mij ook veel ouder.

3. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    ik was 22 toen ik trouwde.. en 23 toen de eerste kwam.. ik wilde ook altijd jong moeder worden.. kan me ook erg storen aan het feit dat wanneer je bijv. onder de 20 bent en kids wil of krijgt/hebt dat je direct een stempel op je hoofd gedrukt krijgt met : DIE IS NIET GOED SNIK

Jammer is dat.. Er zijn een heleboel jonge moeders die heel goed weten wat ze doen, verantwoordelijk en volwassen zijn..

Jammer genoeg zijn er ook een heleboel tieners die dat niet zijn en dus die stempel wel horen te hebben..

Waar ik bewondering voor heb zijn tieners die ongepland en zelfs ongewenst zwanger raken, maar er toch voor gaan.. alles op alles zetten om er het beste van te maken en hulp zoeken waar het moeilijk gaat.. HET KAN ECHT!

Ik snap Pam heel goed wanneer ze zegt dat ze zich stoort aan de tienerdames die er zo licht en "dom"over denken.. ach.. ik wil t niet.. was niet handig, laat t maar weghalen kunnen we weer verder "genieten"..

Dat Stigma dragen ook de verantwoordelijke tienermoeders met zich mee..en dat is neit eerlijk

Zoals het met alles gaat.. de goede lijden onder de kwade..cliche maar waar...

Moeder zijn ben je in je hart...en of je dan 17 of 35 bent doet dan niet ter zake denk ik... natuurlijk kan levenswijsheid dat met de jaren komt wel een verschil maken, maar uiteindelijk is je eigen hart, levens situatie, en mentale gesteldheid hetgeen dat je verantwoordelijk maakt of juist niet.. dat is niet leeftijdsgebonden..

4. mama86

mama86 Actief lid

16 apr 2009
    182
    1
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zuid Holland
    Hoi,

Ik ben 23 en heb een zoon van 7 mnd. Een tienermoeder ben je als je jonger bent dan 21. Volgsn mijn VK toen. 13 vind ik erg jong, maar iedere jonge vrouw van 18 heeft het volste recht om zwanger te worden. Ook tienermoeders kunnen geweldige moeders zijn.

5. Stacey88

Stacey88 Bekend lid

28 okt 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Ik ben 20 en voel me ook 20 alleen wat verstandiger dan de gemiddelde persoon van 20. Tenminste als ik me vergelijk met 'oude vrienden' :p

6. Marli

Marli Lid

21 apr 2009
    11
    0
    0
    Ik ben 15 jaar,
    maar ik ben in staat om alles op te geven
    voor het kindje.
    Ik ga niet meer uit sinds ik weet dat ik zwanger ben
    en ik heb mijn school voorlopig stopgezet. (ik heb
    3 havo gehaald en daardoor kan ik straks naar een MBO
    opleiding)
    Ik snap dat mensen denken dat ik te jong ben voor
    een kind, en ik weet dat mijn reactie veel mensen
    niet van gedachte laat veranderen. Maar ik denk
    echt dat ik het aankan. Het zal misschien allemaal
    iets moeilijker zijn dan voor jullie allemaal.
    Maar mijn kindje zal gelukkig opgroeien!
    Ik weet wat jullie denken, waarom was ze niet
    aan de pil. of iets dergelijks. Maar ik was niet sterk
    genoeg om nee te zeggen tegen mijn toenmalige vriend.
    Ik denk echt dat de zwangerschap mij sterker heeft
    gemaakt, en dat ik echt klaar ben voor het kindje.
    Ik hoop gewoon dat het allemaal goedkomt.
    Je kunt zeggen dat ik te jong ben voor een kind,
    maar daar is het zo ie zo nu te laat voor.
    En ik heb ook ouders die me helpen, dus ik sta er niet
    alleen voor. Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik
    zo'n beetje de jongste hier ben...

7. Marli

Marli Lid

21 apr 2009
    11
    0
    0
    sorry dubbel geplaatst

8. Stacey88

Stacey88 Bekend lid

28 okt 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Ik vind dat een leeftijd niet perse iets zegt of je wel of niet voor een kindje kunt zorgen. Er zijn mensen die bijv.. met 15 dan wel goed voor een kindje kunnen zorgen en mensen van 25 bijvoorbeeld die dat niet goed kunnen.

15 is wel jong maar als jij vind en denkt dat je er klaar voor bent komt het allemaal wel goed. ;)

Fijne zwangerschap

9. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hoe oud ik echt ben?

Nou, soms 23, soms 4 jaar als mijn geduld op raakt, soms 80 jaar als ik oververmoeid en veel te vroeg uit mijn bed strompel.
    It depends !

Over het algemeen krijg ik van verschillende, oudere mensen te horen dat ik wijs ben voor mijn leeftijd. Al sinds ik ee njaar of 16 was.

10. Gabrielatje

Gabrielatje Niet meer actief

Ik ben net 24 en ik voel me rond de 28, mijn vriend is 32 en de meeste van mijn vrienden/vriendinnen zijn 25 plus, niet dat het mij wat uitmaakt, want hoe jong of oud de mensen ook om mij heen zijn we zitten allemaal op hetzelfde niveau!

11. RoxStar

RoxStar Lid

20 mei 2008
    78
    0
    0
    Secretaresse
    Den Haag
    Ik vind het nogal kinderachtig om je hier druk over te maken.

12. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

15 jul 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Ok, ik ben mischien nu 30, maar ik was 19 dat mn oudste geboren werd...18 dat ik zwanger raakte...

ik kan nu een mooi verhaal schrijven over hoe verantwoordelijk ik was maar uhhhm...NOT!!

Ik hield van uitgaan, foute dingen doen, was nou niet bepaald een lieverdje, en boven al...erg ontspoort...

Ik was 14 dat ik wegliep thuis en heb t zelf moeten redden, maar denk niet dat dat mij erg verantwoordelijk heeft gemaakt...of meer volwassen..ook veel dingen die ik mee heb gemaakt hebben me mischien meer levens ervaring gegeven...maar door alles ben ik juist de hele andere kant op geschoten...het intereseerde me allemaal niks meer...F*ck de wereld...dus denk dat ik aardig onvolwassen was, ookal was ik 18/19...

Pas toen mn dochter geboren werd en haar bij me had en echt besefte dat ik moeder was begreep ik het...voor haar had ik de hele wereld over!!! mn ontspoorde gedrag is verdwenen als sneeuw voor de zon en ben toen toch wel aardig verantwoordelijk geworden...

maar denk dat ik toch wel een van de "tieners" was waar meerendeel van de mensen zich aan stoord...

inmiddels ben ik dus 30 en een heel ander persoon...maar om een lang verhaal kort te maken...ik ben dus het tegenovergestelde van de meeste verhalen hier in dit topic..maar wilde het toch even kwijt;)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier een ouwe bes van 36 met een nieuwsgierigheidsvraag...

Hoe kan je weten dat je je 23 voelt als je 19 bent? Je bent officieel een tiener.. tja, lullig maar het is wel zo en als je 23 bent, weet je hoe je voelt op je 23e.
    Heb niet zoveel haast joh.. je kunt je hele leven nog 'oud' zijn en het gaat hard zat (zeker met kinderen)... Enne... bijna ALLE jonge meiden die ik ken 'voelen' zich ouder dan ze zijn..hoort erbij (onderdeel van volwassen worden.. hoe volwassen je je misschien nu al gedraagd)

Begrijp me niet verkeerd... ik ken meiden van 19 die heel volwassen gedrag vertonen en het tegenovergestelde maar 19 zijn ze en ze worden vanzelf 20! (en ja de één is beter in staat om voor een kind te zorgen en op te voeden dan de ander)

Deel Deze Pagina