Hoe oud dochter hakken,nepnagels etc?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Momof3, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm afgezien van dat ik dat ook irritant vind...
    Is het (voor mij) geen reden om accuut het hele mobieltje te verbieden.
    Maar wel een reden om m'n kind te leren dat ze dat maar lekker bij d'r vriendinnen doet maar dat paps en mams dat asociaal en ongezellig vinden.

(E stiekem hoop ik tegen die tijd d'r genoeg bij te hebben gebracht dat ze dat zelf wel kan bedenken natuurlijk)

2. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Maar daar heb ik het toch ook niet over? Ik heb het duidelijk over meisjes van 10/11 jaar die al verder zijn kwa ontwikkeling, en niet over zich ouder voordoen door bepaalde kleding aan te trekken.

Over 3 jarige dat is een ander verhaal, daar schreef ik ook niet over.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik vind dat je meisjes van 10/11 jaar die al verder zijn qua ontwikkeling best kan en mag sturen in hun keuzes. Ze mogen dan wel verder zijn in ontwikkeling, dat wil niet zeggen dat ze het altijd goed zullen doen. Vaak worden keuzes op die leeftijd nog ingegeven door wat anderen doen en laten en vooral wat anderen vinden.

Ongeacht hoe ver iemand denk te zijn in de ontwikkeling, ze zijn nog steeds "maar" 10 of 11 en ik denk niet dat ze op die leeftijd vaak de consequenties van hun keuzes kunnen overzien. Je kunt ze sturen, je kunt ze voorlichten, maar als ik vind dat het ongepast is, dan zal ik echt de "ouder-kaart" trekken.

4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.608
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Als ik dit lees ben ik blij dat ik een sportieve,jongensachtige dochter heb van bijna 15 die absoluut niet van make up en hakken houdt :)

5. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Maar dat schreef ik toch ook al eerder in een post. Je hebt er als ouders zijnde zelf de controle over om het niet uit de hand te laten lopen betreft make up en kleding.

Heb nergens gezegd dat je een 10/11 jarige meisje los moet laten gaan.

Tussen helemaal los laten gaan, en een kind kleiner houden dan het is, zijn totaal twee verschillende dingen.

6. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik kijk wel hoever ze is op die leeftijd en kijk ook naar andere meidden als de klas vol meidden er zo bij loopt kan ik mijn dochter niet tegenhouden anders is ze straks de enigste in de klas die er niet zo bij loopt en mischien word gepest

7. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Als mijn oudste dochter straks 10/11 jaar is, en ik merk dat zij wat verder is kwa ontwikkeling betreft ''menstrueren, rondingen'' en in haar doen en laten. Dan ga ik haar niet kleiner houden dan zij is.

Daar komt op neer dat ik haar de keuze zelf laat bepalen of ze nog met de poppen wil spelen of niet, make up wil dragen en wat volwassener kleding aan wil trekken. Maar dan gewoon subtiel en zeker niet ordinair. Want daar hou ik niet van. Dus daarin zal ik haar sturen dat ze het niet te bont moet maken.

Dat bedoel ik met kleiner houden dan ze in werkelijkheid zijn. Wat wil je als ouder daarmee bereiken? Als een kind zich verder heeft ontwikkelt en jij dat als ouder streng tegenhoudt, dat werkt toch averechts.

8. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Tjonge ik vind kindjes van 10 nog echt te jong voor hakken,make up enz. Nichtje van mijn man is net 14. Ze zit gewoon lekker in de keuken te roken,haar vriendje blijft al langer gewoon slapen en meisje kleed zich als een h..r en heeft echt veeeeel te
    veel make up op. Ik zie het als een opvoedingsfout van de ouders. Ik ben zo opgevoed dat ik wel mijn eigen keuzes kon maken maar er is me duidelijk uitgelegd dat ik anderen nooit na moet doen om bij te horen. Ook is mij geleerd dat ik mezelf moet respecteren. Maar goed ik heb natuurlijk andere opvoeding gehad hier zijn mensen veel losser.Toch zal ik mijn dochter proberen op te voeden op dezelfde manier dat mijn ouders het bij mij deden.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Dat roken alleen al.... daar zitten de ouders helemaal verkeerd mee (en zij zelf natuurlijk nog meer).
    Roken op je 14e, dat kan écht niet meer. Dat is zo ontzettend 20e eeuw.

10. knap

knap Niet meer actief

Als ik aan mijn eigen tijd terug denkt denk ik wel dat het normaal is hakjes nageltjes make up begint wel rond deze leeftijd. Zou het alleen nog voor thuis doen en met vriendinnen. Zijn jonge dametjes in de dop als je er goed oplet mogen ze wat mij betreft lekker wat experimenteren.

Dochter van die is ook al gek op nagel lak en soms lakken wij ze en ik ben totaal anti make up loos haha. Ze heeft het niet van mij.

Verven ja je kan wat strengetjes doen in het haar toch.

11. mamavan5bengels

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Dat zeg je nu, totdat je straks zelf een dochter hebt die abosuut geen kinderlijk gedrag meer vertoont op die leeftijd.

Dus jij wil zeggen dat het een opvoedingsfout is van ouders? Wat kan een kind er aan doen, als zij op haar 10e al menstrueert en borsten krijgt, en absoluut verder is in haar ontwikkeling. En niet meer als een klein behandeld wil worden. Zoiets kun je niet sturen, maar is de ontwikkeling van een kind. En sommige meiden zijn nu eenmaal verder dan andere meisjes.

Van het roken en bergen make up op, ben ik het met je eens.

Maar mijn ouders hebben mij netjes opgevoed, maar mij niet als een klein kind behandeld. Als een kind van 10 gaat menstrueren, gaan de hormonen namelijk al opzetten. En denkwijze wordt dan ook anders over bepaalde dingen. En dan moet je als ouderszijnde dat maar vooral negeren? Dat vind ik pas een opvoedingsfout van ouders.

12. knap

knap Niet meer actief

Met tien ben je nog kind zeg jij. Nou daar denk ik toch anders over er zijn meiden van tien die gewoon al echt de pubertijd in zijn gegaan en vol rondingen en zo zitten. En als je bedenkt dat ik met 11 jaar leek op een meid van 16 zegt dat wel genoeg toch??

Wel een kinderen geest in een vrouwenlichaam ben ik het met je eens alleen de natuur beslist soms eerder. ergens in mijn geschiedenis van zwangerschapspagina staat een topic hoe je er uit ziet of zag als kind daar staat een foto van mij als meisje van net 12 oor deel dan zelf.

13. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik begon met 11jr met lichte make up als we naar feestjes, bruiloften, feestdagen of schoolfoto... Dit was dan lippenstift en op me oogleden een kleurtje..

Mijn moeder verfde erg vaak der haar en ik kreeg dan plukjes met overgebleven verf vanaf mijn 10de

Kreeg parfum van me moeder op als we ergens heen gingen met 14jr

Hakken weet ik niet zo goed meer, maar denk vanaf 11jr...

En ja kwa kleding kleedde ik mij niet erg bloot zoals t er tegenwoordig wel eens aan toe gaat.

Ik rookte al vanaf mijn 12de en vanaf mijn 14de kocht mijn vader sigaretten en legde dat in de kast en dat gebeurde bijv elke vrijdag 4 pakken en dat voor een week... Hij zei liever zo dan stiekem, bietsen of geld ervoor stelen etc... Hij moedigde t nie aan, maar verbieden ha ook geen zij wist ie ...

Heb geen dochter , mocht ik er ooit 1 mogen krijgen zie ik dan wel hoe de tijd dan is... Nu is de tijd ook anders als in mijn tijd dus jaa zal dan wel een middenweg vinden met me meid en niet alles verbieden of juist alle touwtjes loslaten... Gwn een mooie middenweg... Tijden veranderen en zoals alles nu is... Hele andere wereld als dat ik van de jaren 80/90 ken... Ik ben nie zo superstreng zolang alles met mate is...

14. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Ik heb geen dochter maar weet wel dat ik zelf met 11 naar de brugklas ging, ik had toen een mobiel, droeg hakken en gebruikte make-up... Nepnagels niet maar dat was in die tijd ook nog niet echt eigenlijk..

Tsja ik denk wel dat we als ouders met de tijd mee moeten gaan en het onze dochters beter netjes kunnen leren hoe ze overal gebruik van moeten maken dan ze wereldvreemd laten tot 16 en dan springen ze uit de ban!

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tsjah ik vind het erg verschillend.
    10 vind ik zeker te jong dat wel!
    Ik denk vanaf de 2e (13/14 jaar) dat het wel begint foundation e.d.
    Iniedergeval bij mij. Maarja je hebt ook 18 jarigen die er nog bij lopen alsof ze in de luiers zitten dus gewoon heel verschillend.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is echt een denkfout om te denken dat menstrueren gelijk staat aan puber worden.... daar zijn niet alleen hormonen voor nodig maar vooral jaren... hersenontwikkeling en ervaringen. Met 10 jr ben je een kind en geen puber

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Is het nooit in je opgekomen dat 30 jr geleden het precies zo ging en dat het dus niets te maken heeft met 'met je tijd mee gaan' maar met sociale omgeving en invloed van ouders?

Beetje inzicht in sociale demografie zou een boel mensen hier niet misstaan....

18. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    als ik een dochter zou hebben, niet voor de middelbare school. Een nagellakje tot daar aan toe, maar mascara/oogpotlood/hakken echt niet. Dan kan ze hoog en laag springen maar op de lagere school doe je dat niet. Hakken vind ik voor je 16e sowieso geen gezicht.

19. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Snap sommige ouders niet dat ze het überhaupt toelaten en leraren blijkbaar ook. Zodra ze een bijbaantje heeft met 15 of 16 jaar mag ze best make-up halen van haar eigen zakcentjes etc..

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wat dat betreft vind ik het ook knap dat mensen nu al helemaal voor ogen hebben welke regels ze over 10 jaar of meer hebben :)

Ik heb echt geen idee wanneer ze makeup mag...
    Laat d'r eerst maar eens komen dat ze makeup wil.. En dan ga ik wel besluiten of het kan of niet.

Deel Deze Pagina