Zo dacht ik ook altijd, maar nu mijn dochter (bijna) 2 is en goed doorslaapt zou ik het wel aandurven. Maar dan alleen als ze slaapt, niet overdag. Ik heb zelf opgepast vanaf mijn 15e op mijn achterneefje van toen 4 weken oud, binnen 3 jaar kwamen daar 2 broertjes bij. Dus op mijn 18e had ik 3 kids onder mijn hoede en ik heb in al die jaren nooit onveilig of onverantwoordelijk gehandeld. Dus ik denk dat niet alle pubermeisjes over 1 kam te scheren zijn
Kan me voorstellen dat je liever niet een jonger iemand als oppas hebt. Wij hebben vier jaar geleden ook bewust gezocht naar een oppas van minstens 18. Zag het niet zitten een jonger iemand 's avonds op te laten passen en eventueel een fles te laten geven omdat de oudste een schisis heeft en toen de fles kreeg met een Habermanspeen omdat hij zelf niet mocht zuigen. Oppas was 18 toen ze kwam en ze kan nu al niet meer wachten om ook op nummer twee te passen.
Onze is 17. (tenminste, ze komt vanmiddag kennismaken) Ze past op de kinderen van een vriendin (die kinderen zijn een stuk ouder) en doet een zorgopleiding. Ze woont ook maar een paar straten verder, dus als er nood aan de man is, en wij zijn niet snel genoeg, kan ze altijd nog haar ouders bellen Ik vind het zelf doodeng. We hadden altijd een nichtje van mijn man als oppas (19 jr.) maar sinds F. er is heeft zij nog 2 keer opgepast (toen de baby sliep) maar ik kon niet met een rustig gevoel weg. Nu scheelt het dat F ondertussen alweer 9 mnd. is, en ik er zelf wat rustiger over ben. Maar nog steeds vind ik het erg eng. Familie is bij ons helaas niet echt een optie (mijn familie woont te ver weg, en mijn so hanteren een nogal dubieuze manier van omgaan met onze kinderen) Overigens hebben we besloten haar nu ook af en toe overdag voor een paar uurtjes te vragen. Gewoon zodat de kinderen haar goed leren kennen en we ook zien dat ze het wel gaat redden.
Onze oppas is gekomen toen ze 17 was. En daar heb ik nooit over getwijfeld. Ze is een stagiaire op het kdv van mijn dochter, dus ze kent alle ins en outs van mijn dochter. En nu is ze 18 en past op beide kinderen op. MOet wel er bij zeggen: mijn schoonzus woont 1 straat verder op, ik leg altijd het telfnr van mijn zus op de tafel voor het geval er iets is.
Ik hoop geen oppasmeisje nodig te hebben En als ik een keer omhoog zit, kan ik het vast wel bij familie/vrienden brengen Ikzelf paste vroeger vanaf ongeveer mijn 12e/13e jaar al op, samen met een vriendin. In gezinnen met 2 en 4 kinderen. Nu zou ik zelf nooit een meisje van die leeftijd op laten passen!
Leeftijd maakt me niet zoveel uit, wel hoe iemand in elkaar zit. Een tiener van 14 zou prima kunnen als dat een verantwoordelijke tiener is. Jonger zou ik niet doen trouwens en liefst wel ouder, omdat verantwoordelijke tieners van die leeftijd wel met een vergrootglas gezocht moeten worden Heb zelf op die leeftijd ook wel veel opgepast, (en omdat wij in een gereformeerde kerk zaten, was dat vaak bij gezinnen met 5 of meer kids ), en dat ging prima, maar ik ben dan ook nooit een feestbeest geweest.
ik paste zelf ook op toen ik 13/14 was bij familie en kennissen. Was wel in het dorp, dus mn ma kon er zo zijn als er echt iets fout ging, maar heb dr nooit gebeld. Heb 1x ouders opgebeld omdat ik geen schone pampers kon vinden In augustus als de baby komt, komt mn zusje hierheen. DIe is dan 13, maar is wel heel verantwoordelijk, meer dan zusje van 15 Leeftijd zegt niet alles... Zusje komt dan week voor de uitgerekende datum zodat we waarschijnlijk eerst nog paar dagen (of 2weken) samen zijn en daniel en zij helemaal aan elkaar kunnen wennen en als ik het dan toch echt niet vertrouw als bevalling zich aandient dan kan mn ma die 2 altijd nog komen ophalen.
Ik ben wat dat betreft een beetje verwend. Mijn oppas is 21, heeft een EHBO en SPW diploma en heeft een jaar op een kinderdagverblijf gewerkt Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weleens heb overwogen om de zoon van onze gastouder te vragen en hij is pas 13. Voor zijn leeftijd is hij echt heel verantwoordelijk en mijn zoontje kent hem goed, ze zien elkaar tenslotte altijd bij de gastouder. Bovendien woont hij tegenover ons, dus is zijn moeder in de buurt als er iets is. Ik denk dus dat het niet zozeer de leeftijd is, maar het kind zelf. Als ze inderdaad, zoals je al zei, erg kinderlijk is en er is geen back-up in de buurt, zou ik het ook niet zo snel doen. Misschien als de kleine (en de oppas) wat ouder is.
54 en 54 hahaha. Mijn ouders passen nog wel eens op. En anders mijn broertje met zijn vriendin, hij is 22 en zijn vriendin 18. Kinderen zijn trouwens helemaal gek op ze. Als ze kinderen wat ouder zijn, dan gaan ze daar ongetwijfeld een keer een nachtje logeren.
Kan je niet tegen die tijd kijken hoe ze met de baby omgaat?! In het begin ga je vast nog niet weg en als de kleine een paar maanden is zijn ze al minder kwetsbaar. Als ze niet goed op de kleine reageert terwijl jullie erbij zijn (bijvoorbeeld niet goed weet hoe ze de baby moet troosten) kan je met haar afspreken dat jullie nog even wachten. Ook omdat drie kinderen behoorlijk pittig kan zijn... Mijn oppas is 21 en komt 1 keer per week! Ik ben zelf met 12 jaar begonnen bij de buren. Mijn buurmeisje was 3 en mijn moeder was dan altijd thuis voor het geval dat. Mochten de ouders te laat thuis komen deed mijn moeder het laatste uurtje zodat ik gewoon netjes op tijd in bed kon liggen (voorstel van mijn moeder in overleg met de buurvrouw)
wij hebben geen oppas..maar mochten we er eentje in de toekomst nodig hebben dan eis ik dat ze minimaal 20 jaar is.
mijn dochter van bijna 17 past meestal op als ik overdag weg moet. als we (mijn vriend dus en ik samen) s'avonds weggaan dan is haar vader ( mijn ex dus erbij) zij past dan op brengt hem naar bed en mijn ex is er als achtervang. ook past hij wel op als ik met mijn oudste weg moet en de kleine niet mee kan.
Ons buurmeisje van 16 is onze oppas. Ze is erg volwassen en haar moeder kan altijd komen helpen in geval van nood. Wat mij betreft dus helemaal vertrouwd. Zelf begon ik met oppassen bij de buren toen ik 13 was. Maar het hangt erg van het meisje zelf af vind ik.
Voorlopig zijn hier de grootouders de enige oppassem (dus zo ergens rond de 55 ). EEn oppas tussen 16 en 21 vind ik (indien voldoende verantwoordelijk) wel geschikt bij kinderen ouder dan 3 jaar. Dit is puur mijn gevoel hoor, maar vanaf die leeftijd zou ik het kunnen vertrouwen. Jonger dan 16 no way. Overigens komen mijn schoonbroertje (nu 14) en mijn nichtje (bijna 13) vaak helpen met de kinderen. Ze kunnen inmiddels echt alles rondom de verzorging van babys en kleine kindjes. En ik durf ze wel een uurtje beneden te laten 'oppassen' als ik boven de was doe of zo. Maar ik laat ze nooit alleen thuis met de kinderen.
We zijn denk ik sinds ons meisje geboren is 3 x met zn tweetjes weg geweest en dan passen oma (mijn moeder 46), mijn schoonzusje (35) of mijn zusje (21) op. Ik zou het niet prettig vinden om een 14-jarige op te laten passen ook al slaapt mijn meisje al vanaf het begin door. Ik zal in ieder geval een achterwacht willen hebben die niet verder dan een paar minuten van ons huis woont... maar zolang wij het redden met de 3 bovenstaande mensen vind ik het goed