Ik heb altijd gedacht dat mijn moeder op mijn kinderen zou gaan passen, maar sinds kort weet ik dat zij dat om bepaalde omstandigheden niet meer kan en wil. Ik vind het heel moeilijk om mijn kinderen bij vreemde mensen achter te laten, maar nu moet het toch gaan gebeuren. Ik zie mezelf echt niet nog jaren thuiszitten en we willen nog een huis kopen, een grotere auto ed. Ik moet dus gaan werken en toch een vreemde oppas zoeken voor mijn kids. Een kdv vind ik voor ons geen optie, mijn zoon is drie jaar en is tot nu toe altijd verzorgd door mezelf of door mijn moeder. Hij gaat twee dagen naar psz en de rest van de dagen naar een kdv vind ik voor hem niet meer kunnen. Dat zou voor hem een te grote verandering meebrengen. Voor mijn dochter van bijna vier maanden vind ik kdv ook niet kunnen, omdat ze daar nog te jong voor is. Een gastouder lijkt me daarom het beste, omdat ze dan toch weer worden verzorgd door een vast persoon, die ook minder kinderen onder haar hoede heeft. Echter als ik al die verhalen hoor in de media over bijv. Robert M. e.d. vind ik dat ook zo moeilijk omdat er helemaal geen toezicht bestaat op een gastouder. Misschien is het belachelijk om zo te denken, maar ik zal continu denken van wat als ze mijn kindjes wat aandoet. Gelukkig kan mijn zoontje zichzelf goed verwoorden. Als hem wat overkomt zal hij dat gelijk vertellen, maar mijn dochtertje is nog maar vier maanden. Pffff ik vind dit zo moeilijk he. Kunnen jullie me misschien op weg helpen of mij moed inspreken om toch de stap te zetten om een gastouder te regelen??
Je moet je ook niet gek laten maken hè? De meeste mensen zijn natuurlijk gewoon WEL betrouwbaar. Je laat toch ook niet de auto staan omdat je weleens hebt gehoord over een auto ongeluk? Mijn ervaring is dat op een kdv zoveel sociale controle is dat zulke rare dingen echt niet kunnen gebeuren. Mijns inziens is het zelfs veiliger dan bij een gastouder die alleen werkt. Voor beide geldt: er zijn goede kdv's/gastouders en er zijn slechte. Bezoek er een aantal en volg je gevoel. Als jij geen goed gevoel hebt kijk je gewoon verder tot je je ergens wel zeker over voelt. Wachtlijsten zijn er in mijn omgeving allang niet meer dus je kunt echt wel kiezen in de meeste steden. Wat betreft je bezwaar dat psz en kdv wat veel is, zou je niet kunnen overwegen om de psz dagen in te ruilen voor hele kdv dagen? 4 maanden is vrij jong voor een kdv, dat ben ik met je eens. Ik vond dat ook jong voor mijn zoon maar kon helaas niet langer met verlof. Uiteindelijk kwam dat gewoon goed gelukkig. En je hebt op dit moment nog geen werk dus je dochter hoeft nog niet direct. En vanaf een maand of zes merkte ik dat mijn zoon het juist wel leuk vond tussen de andere kindjes. Dus laat je niet gek maken en houd een brede blik met zoeken! Succes!
Toen ik de oudste voor het eerst bij de gastouder achterliet, heb ik zoooooo getwijfeld... De gastouder is 180 graden verschillend met mij (qua uiterlijk, type, huishouden, etc). Ik heb er echt even aan moeten wennen (en zij aan mij) maar ik ben nu werkelijk superblij met haar. Ook al is ze anders, ze heeft precies dezelfde normen en waarden en dat vind ik het allerbelangrijkst. M'n meiden gaan met veel plezier naar haar toe en de oudste wil niet mee terug naar huis. De gastouder heeft zelf een gezin met 3 kinderen en haar man is overdag nooit thuis want hard aan het werk. Het is voor de meiden echt een tweede thuis en ik zou nooit meer anders willen. Ze draaien mee in het gezin, als het mooi weer is spelen ze altijd buiten, binnen knutselen ze lekker, heerlijk. Ze krijgen de aandacht die ze verdienen. Het is altijd 'eng' je kind bij een vreemde achter te laten. Ik heb deze gastouder via een gastouderbureau en dat vind ik erg fijn. Zij zorgen voor de selectie, houden toezicht, hebben regelmatig gesprekken met mij en de gastouder over de voortgang. Dus de kans dat je een echte malloot treft is daardoor kleiner. Ik zou dus voor bemiddeling via een bureau gaan.