hoe oud moet een kind zijn om alleen beneden te zijn

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nanette77, 5 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

alleen beneden kan vanaf

1. 3 jaar

2. 4 jaar

3. 5 jaar

4. 6 jaar

5. zodra ze zelf de tv aan kunnen zetten

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik las zonet het topic van een moeder wiens peuter stiekem naar beneden sluipt.

Mijn dochter is altijd wat eerder wakker dan ik wakker ben.
    Vroeger was het echt een slaapkop en kon ze rustoig tot half 10 slapen (wat een kind;))
    Maar sinds ze het ritme van school heeft is ze vroeg wakker, ook in het weekend.

Nou kom ik altijd gewoon met haar mee naar beneden. Als ze bij ons in bed klimt zijn we namelijk echt de klos;)

Laatst zei mijn zusje en ook een vriendin dat het onzin is dat ik steeds mee naar beneden wil, dat ze nu ze bijna 5 is rustig alleen beneden even tv kan kijken.
    Maar ik wil dat niet, ik voel me daar niet prettig bij. Mijn dochter wil graag een bord pap enz..
    En stel je voor er gebeurt iets terwijl ik boven op bed lig.. Dat vergeef ik mijzelf nooit.

Ben ik nou zo'n übermuts of overbezorgd?
    hoe oud vinden jullie dat een kind alleen bbeneden mag zitten

2. mol81

mol81 Niet meer actief

Nu in ieder geval absoluut nog niet (dochter is drie jaar en drie maanden). Ik verwacht dat het kan als ze 5 jaar is maar dat gaan we in de toekomst zien.

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn is nu al af en toe alleen beneden. Als ik ga douchen of boven de was aan het doen ben of schoonmaken ofzo. Ik ga haar echt niet steeds meenemen.
    Dit is al ruim een jaar zo.
    'smorgens wil ze dat niet maar als ze dit wel zou willen dan zou ik ervoor zorgen dat er iets te eten en drinken klaar staat voor haar.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.869
    113
    Volgens mij verschilt dat per kind, tenminste, die van mij zijn nogal verschillend. Mijn dochtertje gaat nu ook al regelmatig eerst naar beneden, dat vraagt ze dan wel hoor. Ze geeft de kat dan te eten, maakt een bakje cornflakes voor zichzelf klaar en gaat rustig spelen of televisie kijken.
    Mijn zoontje haalt de hele dag dingen uit die niet mogen of gevaarlijk kunnen zijn, dus ik denk dat dat nog wat langer duurt, maar ja, je weet het niet hè, wie weet verandert hij nog, al zijn ze in die opzichten al heel lang verschillend.
    Dus mijn dochtertje met 4 jaar en mijn zoontje is nog even afwachten.

5. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik denk zo rond een jaar of 5.
    3 jaar vindt ik veel te jong, kinderen kennen op de leeftijd nog geen gevaar en op die leeftijd halen ze juist gekke streken uit.

Mijn dochtertje wordt in september 3 maar ik kan mijn eigen niet voorstellen dat ze dan alleen beneden kan zitten.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Mijn dochter kon dat wel met 4 jaar. Maar ze deed het nooit. Als ze wakker is gaat ze lezen, met haar broertje spelen of gewoon wat liggen staren in bed.

Maar in principe vind ik het met 4 jaar wel kunnen. Dan doen ze al zoveel zelf.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.460
    36.401
    113
    Mijn zoontje is 4,5 en zou dat nu wel kunnen. Wij doen het eigenlijk nooit omdat zijn zusje ook wakker is, maar hij is er wel groot genoeg voor denk ik.

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Oh mijn zoon blijft al wel gewoon alleen beneden en gaat ook alleen spelen beneden, hij is nu 3 jaar en deed dat eigenlijk al rond zijn 2/2,5 jaar.
    Nu gaat hij vaak met zijn zussen mee naar beneden en hij loopt ook gewoon regelmatig achter me aan.
    Wij kwamen hier in 2010 wonen en meteen al aangewend hoe de trap omhoog en eraf te gaan, eerst door erbij te blijven en nu gaat dat gewoon goed.

Ik zou niet weten wat er zou moeten gebeuren, hij gaat dan gewoon spelen met zn bak auto's of keukentje oid.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ligt heel erg aan het kind. Ons manneke is nog geen drie en hij speelt nu alleen boven. Hij gaat ook weleens alleen naar beneden als ik nog even douche bijvoorbeeld. Het voornaamste punt is dat hij zich redelijk snel gaat vervelen en ik daarom naar hem toe moet. De televisie kan hij wel aanzette, maar hij kan niet zappen, dus dat wordt nog niet veel. Dan is hij dat ook snel zat.

Hij heeft een nichtje van een maand ouder en haar ouders zouden het niet in hun hoofd halen om haar alleen te laten. Die zit dan meteen bovenop de kast. Zij hebben ook nog allemaal kindersloten, maar dan vooral ivm vertragend effect want het meiske krijgt ze inmiddels allemaal open. Dat zijn echt zaken waar ik me niet zo'n zorgen over maak.
    Ik denk dus eigenlijk dat er niet een standaard leeftijd voor is.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja overdag is ze regelmatig ergens alleen in huis.
    Al heel lang ook...
    Maar 's ochtends blijft ze gewoon lekker op dr kamertje.
    Ligt een enorme berg playmobil (dat is het enige waar ze echt graag mee speelt) dus dat is prima voor alle partijen.

En denk niet eens dat ik er wat van zou zeggen als ze gewoon lekker ging kleuren aan dr tafeltje ofzo.
    Maar de voorkeur is anders :)

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    oké;) de conclusie is dus eigenlijk dat ik niet zo moet mutsen;)
    Ik vind mmijn dametje nog zo lekker k,lein.. daar zal het hem wel in zitten

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@nanette: je moet vooral doen waar jij lekker mee in bed ligt :)

Als je je continu ligt op te winden over wat er allemaal kan gebeuren kan je net zo goed op staan :)

13. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

In de ochtend doen we het nog niet! Ze wil het zelf ook nog niet want dan moeten we wel mee ;)
    Ze word in juli 4...
    Nu scheelt het ook wel dat ze heel lief op ons bed tv kijkt als wij nog even willen liggen!

14. tulip

tulip Niet meer actief

mijn dochtertje is dan pas 3,5 maar die is ook wel eens s ochtends alleen beneden. Dan ben ik nog aan het douchen en eet zij vast haar bakje muesli bij de tv. Ik zou ook niet weten wat er moest gebeuren, want als ze tv kijkt kan de wereld vergaan, die gaat echt niks uitvreten.

Even een oprecht vraagje: hoe doen de mama's met 3 of 4 jarigen dat die dat nog niet zien zitten: ik moet ook wel eens de was ophangen op zolder of strijken en zij heeft niet altijd zin om mee te gaan. Dan zijn ze toch ook alleen beneden??

15. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    @tulip. ik denk dat het niet zozeer gaat om het 'alleen beneden zijn', maar juist het 'alleen beneden zijn terwijl je zelf nog slaapt'

16. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hier mag hij nog niet alleen de trap af anders zou hij best alleen beneden mogen zijn...maar dat vind ie niet gezellig...mijn dochterje is 2 en hij 3 als ik op zolder de was doe spelen ze samen in de slaapkamer van 1 van beide met het keukentje of met de poppen! Meestal kan ik dan wel een uurtje wat doen...wel regelmatig kijken bij ze maar zolang ik ze hoor weet ik dat het goed is....

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oudste gaat sinds een jaar of 3.5 alleen naar beneden.
    Kinderen slapen boven, wij beneden. Dus heb altijd de deuren open en dan doezelen wij lekker verder op bed. Vaak gaan ze bij ons op de kamer spelen en staat de tv aan in de woonkamer.
    Onze zondagochtend :)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom mag je zoontje nog niet alleen de trap af?

19. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Hier gingen ze al met 2,5 alleen naar beneden.Ze zijn 's morgens nooit langer dan 30 min alleen beneden.Tessa is altijd een uur eerder op dan Suus,dus meestal is Tessa alleen beneden.Ze zet dan de tv aan,zet em op 53 en gaat Nick jr kijken.
    Ideaal!

20. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Onze dochter gaat 's morgens nog niet alleen naar beneden. Ze is nu bijna 3 jaar en 5 maanden. Maar ze komt 's morgens altijd bij ons in bed tv kijken en daar is zij en wij heel tevreden mee.
    Ze is weleens alleen beneden als ik boven even iets ga doen, maar dat duurt nooit lang, want ze volgt me overal.
    Wel slaapt ze sinds een week op haar nieuwe kamer op zolder, waar nu ook speelgoed staat en ze vraagt nu steeds of ze alleen op haar kamer mag spelen.
    En dat mag, wel houd ik dan de kamer deur open, zodat ik kan horen wat ze doet en heb ik de deur van de bergzolder op slot, zodat ze niet bij de gevaarlijke en giftige spullen kan.
    Ze vindt het echt geweldig zo alleen spelen op haar zolderkamer.:)

Deel Deze Pagina