hoe oud moet een kind zijn om alleen beneden te zijn

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door nanette77, 5 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

alleen beneden kan vanaf

1. 3 jaar

2. 4 jaar

3. 5 jaar

4. 6 jaar

5. zodra ze zelf de tv aan kunnen zetten

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is het hier in ieder geval wel. Ik slaap niet lekker als ik weet dat Eva alleen beneden zit. Maar komt ook doordat ons huis op zich wel veilig is, maar er liggen hier wel kettingen enzo in de speelgoedbakken en dat vind ik toch eng.
    Nu gaat ze eigenlijk nooit als eerst naar beneden. Ze doet het wel eens en komt dan naar boven om te zeggen dat ze dacht dat we al beneden waren ;)

De kinderen zijn echt wel eens alleen aan het spelen als ik op zolder de was ophang ofzo, maar dan kan ik ze wel horen en hou ik het toch in de gaten.

2. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hij mag wel alleen de trap af maar ik loop altijd voor hem zodat als hij valt ik hem op kan vangen hij loopt nu pas sinds december goed de trap op en af ....hij loopt motorisch een beetje achter....

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Hier sluipt de oudste vaak naar beneden. Ze gaat dan televisie kijken. Soms is de jongste ook al wakker en gaan ze samen tv kijken.

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    met 2,5 jaar maar:

1. ik heb geen trap in huis
    2. ik kan haar vanuit mijn bed zien (groot raam en deur open)
    3. ik heb mijn huis zo ingericht dat ze wel heel erg haar best moet doen voor iets gevaarlijks
    4. ik geef altijd wat drinken en een broodje en samen naar de wc

dus ja, als alleenstaande moeder pak ik 's ochtends soms nog een uurtje slaap mee. paar dagen geleden:

mama ben je nog moe?
    mm, ja heel moe
    (aai over mijn hoofd) ga nog maar lekker slapen dan
    dank je wel lieverd
    ik doe heel zachtjes hoor (kus op mijn wang)

5. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter mag alleen naar beneden, ik doe savonds een haakje op de keukendeur zodat ze niet bij de messen ed kan. En de 3 heb ik roze gekleurd op de afstandsbediening, ze zet hem du altijd op nl 3 :)

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.270
    6.801
    113
    Klinkt als mijn dochter :)

Het kan ook wel bij sommige kinderen.

Maar als ik nu naar onze zoon kijk dan zou ik dat minder snel doen. Al is hij best wel voorzichtig.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik heb gekozen voor 'vanaf 6 jaar' en eigenlijk heb ik die keus gemaakt omdat ik niet voor nog ouder kon kiezen :p!

Vind het gewoon geen prettig idee dat kleine kinderen (want ja met 5/6 zijn ze al heel groot maar in pricipe ook nog heel klein) alleen beneden zitten en zich maar moeten zien te redden in hun eentje terwijl papa/mama nog liggen te slapen (al slapen wij dan toch wss niet meer, nog nooit uigeprobeerd).

Oudste twee zijn hier nu vierenhalf jaar oud en we gaan nog altijd beide of iig 1 van beide mee naar beneden wanneer ze wakker zijn. Gewoon omdat het voor ons dus niet prettig voelt zoals ik hierboven beschreef.

We gaan overigens wel eens even naar boven om aan te kleden of te douchen en dan blijven ze even beneden, maar dat voelt dan toch weer anders.

Liefs Hanneke.

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    denk niet dat daar een leeftijd aan gebonden is. mijn dochter zou ik nu bijv al gerust alleen beneden laten en kan zelf de tv aanzetten en zelfs de pc. ze kan zelf drinken pakken en ga maar door. best veel dus al. mijn zoontje daar in tegen durf ik nu nog geen 4 minuutjes alleen in de woonkamer te laten want dat is echt een kleine terrorist :). vergeleken met mijn dochter op die leeftijd is hij een heel ander kind en nog niet zo zelfstandig al mijn dochter was. toch ga ik lekker smaen met hun na beneden. soms half 6 soms half 8. hoort zo ook. misschien als ze een jaar of 10 zijn of als ze zelf aangeven van mama blijf nog maar even liggen :).

9. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Mijn zoontje is 2,5 en wij hebben alles gelijkvloers dus geen bovenverdieping. Maar t komt wel voor dat hij binnen alleen is ( aan t spelen of tv kijken of bankhangen) en ik dan de was aan t doen ben, slaapkamers opruimen etc... hij heeft nog nooit wat engs uitgehaald en is voor zijn leeftijd best ver. als hij dordt heeft pakt ie een pakje wicky uit de koelkast of een danoontje ( enige wat ie zelf mag openen en pakken) en anders iets uit de kast ( soepstengels, koekjes, crackers etc)

Hier dus alleen in de woonkamer met 2,5jr en t gaat tot nu toe goed

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mijn kinderen mogen beneden zitten vanaf het moment dat ik ze daarmee vertrouw. Dat ligt echter helemaal aan de omstandigheden: Kunnen ze zelf de trap af zonder wankelig te doen? Kan ik ze vertrouwen in de keuken, met de apparaten die heet kunnen worden en de messen in de la? Zetten ze niet de hele huiskamer op zijn kop, zijn het geen slopers? Gaan ze niet uitgebreid de snoeptrommel leegeten?
    Dat soort dingen :).
    En dat kan bij mij vanaf twee jaar zijn maar ook pas met acht jaar, dat weet ik niet van te voren.

Trouwens je laatste optie toverde wel een glimlach op mijn gezicht. Mijn zoontje kan al vanaf 14 maanden zelf de televisie aanzetten :p.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier mag dat dus nog steeds niet :)

Overigens mag ze wel zelf de dvdspeler bedienen..
    Maar De rest gaat via de versterker en daar mag ze gewoon niet aanzitten.

12. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje gaat nu af en toe alleen naar beneden. Ik zet altijd zijn brood klaar en wat te drinken en zet de tv aan. Dan ga ik weer naar boven om nog even te liggen en dan gaat hij naar beneden toe. Gaat prima altijd. als ik beneden kom zit hij meestal zo heerlijk te spelen met zijn brandweer auto's dat hij mij niet eens door heeft ;)

13. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    Mijn oudste zoon is nu 7 en kan/mag het nu sinds 2 jaar.
    Toen hij kleiner was maakte hij mij sowieso wakker, want hij vond het saai in zijn eentje ;)
    Ik woon gelijkvloers, dus met douchen etc laat ik gewoon de deur open en kan ik praten met de kids als ze op de bank zitten.

14. Dana

Dana Niet meer actief

Oh hier heb ik geen leeftijd voor in gedachten, ik kijk wel wanneer ik vind dat ze eraan toe is. Dat kan met 5 jaar zijn maar ook met 7 jaar, we zullen het zien nu in ieder geval nog niet.

15. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Mijn kindjes zijn samen soms wel alleen beneden. Net als gisteren, papa ging squashen. Ik weet nog dat hij doei heeft gezegd tegen mij maar ik ben gewoon per ongeluk weer in slaap gevallen. Kindjes zaten samen tv te kijken naar een film die ze gekozen hadden en nadat die afgelopen was kwam de jongste naar boven om te zeggen dat Jesper iets anders wilde kijken....toen schrok ik dus wakker...oeps!

Nou ja ik vertrouw mijn kindjes er wel op dat ze geen rare dingen doen. Verder zet ik wel eens de tv aan voor ze en liggen wij nog even na te maffen in bed, maar meestal slapen we niet echt en horen we dus alles wat er beneden gebeurd.

16. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    dat was het inderdaad meer..
    Als ik de was doe oid is ze wel alleen beneden.
    Maar als ik zelf nog slaap is voor mij iets anders..

Nou ja,, ik lig toch niet lekker als zzij wakker is;)
    Dus ik stap maar uit mijn bedje

17. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn is 5,5 jaar maar mag nog niet alleen naar beneden want we hebben een hond! Wil daar geen risico meelopen.. Als we geen hond hadden gehad dan mocht hij ook nog niet alleen naar beneden.. Vind hem daar nog iets te jong voor en daarnaast wil ik heb niet leren hoe de tv aan moet haha

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hahaha ... als ze alleen de tv aan kunnen zetten :D ... vind ik niet echt een vereiste hoor ;)

Ik vind dit niet leeftijdsafhankelijk, maar kindafhankelijk. M is heel rustig en voorzichtig dus die mag al een tijdje alleen beneden blijven. Zelf trappen kunnen lopen is ook een belangrijk criterium.

T is ook rustig, maar minder en ook minder voorzichtig, dus ander kind.

Maar dat gaat dan over alleen beneden blijven als ik S op bed leg of de was moet ophangen (T moet dan mee, M gaat meestal wel mee). Als ze 's ochtends wakker zijn dan gaat een van ons mee naar beneden, uiteraard! Niet alleen vanuit veiligheidsoverwegingen, maar ook omdat dat gezellig is. Omdat wij willen dat ze goed en gezond ontbijten. En omdat wij niet willen dat ze tv kijken 's ochtends ;). Bovendien komt dat uitslapen wel weer een keer, dat weet je toch ook als je kiest voor kinderen ...

19. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Stel ... je ligt lekker in je bed te slapen. Zoon en dochter zijn beneden en zitten braaf voor de tv. Ze krijgen ruzie, want zoon gaat met zn grote hoofd voor de tv staan (doet T regelmatig :D). Dit escaleert en dochter geeft een mep. Zoon heeft toevallig een houten kiepauto in zn handen en mept (daarmee) terug ...

Slaap lekker!

(kans is natuurlijk klein dat zoiets gebeurt, maar met kleine kinderen is die kans wel aanwezig, net als gevaarlijke dingen doen: de gedachtegang van kleine kinderen heeft echt een eigen logica die soms, zelfs bij verantwoordelijke en voorzichtige kinderen, gevaarlijke vormen kan aannemen)

20. Bri

Bri Niet meer actief

Vanaf 3,5 jaar mocht zoon 's ochtends alleen naar beneden om daar te spelen. Ik slaap dan niet meer echt, maar nog even snoozen is ook wel heel erg fijn.

En nu laat ik zoon+dochter (die is 2 jaar en een beetje) ook samen in de woonkamer als ik even naar boven moet (was ophangen, of douchen). Gaat prima. Soms komen ze achter me aan, en soms blijven ze lekker samen in de wookamer (en soms maken ze enorme ruzie daar).

Deel Deze Pagina