probleem geen recht op toeslag. Mijn man is asielzoeker

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door geertje1987, 25 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    Hallo

Ik ben hier nieuw. Ik ben getrouwd met een asielzoeker, hij komt uit Afghanistan. We hebben samen een zoon van bijna 2 jaar.
    Het probleem van ons is. Ik wil graag naar school of werken, maar we hebben nergens recht op. Is er iemand met hetzelfde probleem?

groeten geeke soltani

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Als jullie allebei werken, al is het maar 1 dag per week, dan heb je al recht op kinderopvangtoeslag. Als 1 van beiden niet werkt, dan niet, maar dat lijkt me ook niet zo heel vreemd, want die kan dan mooi oppassen.

Maar er zijn misschien toch wel mogelijkheden hoor. Als je man een inburgeringscursus volgt en jij studeert of werkt, kun je toch (gedeeltelijk) kinderopvangtoeslag krijgen. Op www.toeslagen.nl kun je hierover wel meer info vinden of anders de belastingdienst even bellen voor jullie specifieke situatie. Of misschien iemand die je man helpt bij het doorlopen van het asielzoekerstraject, mogelijk hebben ze daar ook nog tips.

3. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    Dat heb ik allemaal geprobeert. Ik heb de belastingdienst opgebeld, toeslagen.nl bekeken. Er word toch gezegt, mijn partner,alle inwonenden in mijn huis moet de Nederlandse nationaliteit hebben. Die heeft hij niet. Ook geen mogelijkheid nog om de inburgeringscursus te volgen. Ook kan hij niet oppassen. Hij is op dit moment ziek, maar ook depressief door de situatie.
    De advocaat en de IND is nog bezig met hem. Het is alleen nog maar afwachten. Hij wacht al meer dan 7 jaar. het is gewoon ene moeilijke situatie. we hebben zelfs een doktersverklaring. Daar kan de belanstingsdienst niks mee, want mijn man is geen rechtvaardige partner. Word weer gesproken van geen Nederlandse Nationalteit.

De instanties willen geld zien als ik met hem ben, maar door de andere instanties word ik gekort of heb ik gewoon geen rechten.

Hopelijk komt het allemaal goed, het leek me goed om te horen of er meer mensen mee zitten?
    dankjewel voor je bericht

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Asielzoekers mogen voor zover ik weet niet werken zolang ze deze status nog hebben. Zou me niets verbazen als ze uberhaupt nog geen enkel traject in mogen totdat ze een tijdelijke verblijfsvergunning hebben.

Lastig zeg! Maar aangezien hij niet werkt, kan hij toch op jullie kind passen? Of zijn er toch andere werkzaamheden waar hij aan vast zit?

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dat vroeg ik me ook al af.

Maar het zit ietsje ingewikkelder in elkaar denk ik. Je schrijft dat je partner een asielzoeker is. In dat geval heeft hij waarschijnlijk wel een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) geen sofinummer. Ik heb begrepen dat ook asielzoekers een sofinummer kunnen aanvragen. Als hij eenmaal een sofinummer heeft, kan de kinderopvangtoeslag aangevraagd worden op jullie beider naam. Alleen...de kans dat die dan wordt afgewezen is heel groot, omdat je partner niet mag werken. Als één van beide partner thuis is, en niet werkt of in een inburgeringstraject zit, wordt er geen toeslag gegeven.

Heeft je partner geen geldige verblijfsvergunning, dan kan hij ook geen sofinummer hebben. Eigenlijk ben je dan in deze situatie nog beter af, want dan kun jij gewoon als alleenstaande ouder de kinderopvangtoeslag aanvragen. Bij de fiscus 'bestaat' je man dan namelijk in feite niet. Jullie zijn geen fiscaal partner, en je hoeft hem niet op te geven op je belastingpapieren. Jij kunt dan gewoon de toeslag aanvragen op alleen je eigen naam (aangeven dat je alleenstaande ouder bent).

Dus of hij nou wel of geen geldige verblijfsvergunning heeft, ik raad je hoe dan ook aan om - zolang je partner niet mag werken - geen sofinummer voor hem aan te vragen en de toeslag als alleenstaande ouder aan te vragen.

Mocht het nou zo zijn dat hij wél al een sofinummer heeft, dan zou je nog contact kunnen opnemen met de gemeentelijke sociale dienst, om te vragen of jullie bijzondere bijstand kunnen krijgen voor de kinderopvang. Dit is soms mogelijk in situaties waarbij mensen om wat voor reden dan ook buiten de boot vallen bij de kinderopvangtoeslag, maar het hangt helemaal af van het beleid van je gemeente of je daarvoor in aanmerking komt. De ene gemeente is soepeler dan de andere.
    Andere mogelijkheden zie ik eigenlijk niet... Dit is een probleem waar heel veel mensen met buitenlandse (legale of niet legale) partners tegenaan lopen. Misschien kan je ook eens kijken op http://www.buitenlandsepartner.nl. Daar is ook een forum waar mensen met een buitelandse partner tips uitwisselen en waar je dit soort vragen kwijt kan. Misschien brengt dat je nog op ideeën. Succes!

P.s. het is trouwens NIET zo dat je man de Nederlandse nationaliteit moet hebben om voor de toeslag in aanmerking te komen. Ook mensen met een niet-Nederlandse nationaliteit komen ervoor in aanmerking, als ze maar een geldige verblijfsvergunning hebben, en werken of een traject volgen.

6. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik denk dat het er mee te maken heeft dat hij geen officiële verblijfstitel heeft en wel staat ingeschreven bij Geeke. In dat geval heeft Geeke haast nergens recht op. Bijvoorbeeld ook niet op huurtoeslag e.d.

Mijn schoonzusje's partner zat ook in de procedure (helaas nu uitgeprocedeerd :( ), maar omdat ze slecht geïnformeerd werd door de belastingdienst en de gemeente ontving ze ten onrechte huurtoeslag (hij woonde dus bij haar in). Nu moet ze alles terugbetalen.

7. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    ja heel lastig. hij moet steeds naar de advocaat en met de procedure bezig. Maar is ook vaak ziek, heel veel maagproblemen door de stress en hyperventilatie. hopen dat het snel goed komt. als hij status heeft, komt het wel goed hopelijk

8. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Begreep uit een ander topic dat je juist voor een tweede wilt gaan...? of bezig bent.....
    Is dat dan niet een beetje tegenstrijdig....?
    Hij kan niet op je kind passen ...... vanwege stress en maagproblemen...
    Hoe wil je dat dan doen met twee kinderen.....?

Tja als je beiden niet werkt... heb je daar geen recht op....!
    maar dat heeft toch niets met assielzoeker zijn te maken.... (?)...

Maar als HIJ niet werkt.... en JIJ werkt niet... waar leven jullie dan van?

9. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    Ja klopt ja. we zijn weer bezig. Het is moeilijk uit te leggen. Mijn man is steeds onder stres. Als hij hele dagen thuis blijft maakt het voor hem erger. 24 uur, zoveel dagen per week is veel. Hij heeft vroeger altijd gewerkt. De gedachten komen nu zo erg veel als hij steeds thuis blijft.

Hij moet bezig zijn, gelukkig heeft hij een brief gekregen dat hij 6 maanden weer mag werken en dat 2 dagen naar school mag. dat is voor zijn gezondheid toch beter om bezig te zijn, weg van huis. Nu hebben we besloten dat ik eerst thuis blijf tot hij verblijfsvergunning krijgt en willen we nu een tweede.

Ik ben geopereerd geweest aan mijn baarmoeder een paar keer. ze hebben gezegt dat het altijd terug kan komen. Dan ben ik straks weer een paar jaar verder. daarom willen we nu een tweede hebben. Nu ben ik gezond. Gezondheid is het belangrijkste nu voor ons. als ik thuis ben lukt het allemaal wel. Dan maar niet eerst naar school. hij staat er nu goed voor met zijn procedure. Ik kan een garantie aanvragen. dat komt wel goed. Ik wacht eerst wel tot hij verblijfsvergunning heeft voordat ik ga werken of naar school ga.

Ik heb een uitkering, hij krijgt wat geld. mijn man kan werken straks. We kunnen toch goed rondkomen. We hebben alles al voor de tweede. Dat valt wel mee. als je kinderopvang zelf moet betalen. dat is erg veel. dat is wel veel anders natuurlijk

maak je maar niet druk, komt wel goed.

waarom ik dit schreef allemaal was om te weten of er meerdere mensen waren die dit herkennen van getrouwd zijn met een asielzoeker

dankjewel

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hai,
    Ik weet niet hoe hij in de procedure zit?Las dat hij al 7 jaar op verblijf wacht dus denk dat de situatie somber is. En zijn jullie getrouwd?
    Als je samenwoont met een asielzoeker word je overal op ingekort, helemaal als diegene moet worden uitgeprocedeerd.
    Mijn vriend is ook asielzoeker geweest, en ook toen werd ik overal op ingekort, de oplossing was heel simpel niet geregistreerd samenwonen en niet ingeschreven staan op hetzelfde adres, dan kunnen ze je nergens op inkorten.

En over een 2de ik zou zeggen denk er goed over na. Wat als je man word uitgeprocedeerd? De kids maken alle stress mee!
    Mijn vriend was ook uitgeprocedeerd en moest terug naar Angola. Uiteindelijk heb ik hem wel terug kunnen halen gelukkig. Maar het was een hele nare een stressvolle tijd. Niet alleen voor mij of voor hem, maar ook voor mijn zoon!

Als ik jou was zou ik zorgen dat jij een opleiding kan volgen! Als jullie officieel niet samenwonen en niet in hetzelfde huis wonen kun je gewoon studiefinanciering krijgen en krijg je opvang vergoed. Jij kan wel thuis blijven tot hij zijn verblijf heeft, maar je weet nooit hoe lang dit gaat duren, wie weet allemaal verspilde jaren voor jou.
    Natuurlijk wil jou man ook bezig zijn en alles, maar als jullie het zo regelen dan kan hij dat ook.

Ik heb 1 ding geleerd van het samenleven met een asielzoeker, cijfer jezelf en je eigen dromen niet weg, want daarmee los je de situatie niet op. En ik denk dat jouw partner dit ook niet van jou mag verwachten.

11. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    hallo

Ja het geeft heel veel problemen. mijn moeder is ook heel lang met een asielzoeker geweest en heeft hem ook deze kant weer opgehaald. Dat was verschrikkelijk.

we wonen al geregistreerd samen, dat maakt het al moeilijk. in de tijd van moeder werd zij toen niet gekort, kreeg haar man zelfs extra geld erbij van het COA.
    Nu ben ik wel overal op gekort en mijn man krijgt niet meer geld erbij. Ik wil heel graag naar school, maar mijn man kan het gewoon niet aan om de hele dagen thuis te zijn. dat wil hij niet meer en dat kan hij nu ook niet. De kinderopvang word ook niet vergoed door de belastingdienst wat voor reden we ook hebben, want hij heeft geen Nederlandse nationaliteit.
    Daar heb ik al over geinformeerd

we hebben toch besloten om even te wachten voor een 2de. Het geeft nu al stres mee, laat staan als we er twee lieve kinderen hebben

nee maak je maar geen zorgen. Ik cijfer me niet weg, had ik die controle zelf maar. De overheid geeft ons geen kans. Dat hebben ze bij jullie ook niet gedaan. wij moeten gewoon afwachten tot het goed komt en dan maar weer verder kijken. wij blijven bidden dat het alles goed komt en als niet dan maar plan b of plan c. We geven niet op

harstikke bedankt voor het bericht. sterkte ermee he?

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    ja maar als jullie geregistreerd samenwonen, kun je dat toch weer opzeggen?
    Want dan kan hij zich ergens anders inschrijven en krijg jij gewoon alles waar je recht op hoort te hebben zonder er op gekort te worden.

En hebben jullie een goede advocaat? Wij hebben zelf namelijk 1 genomen, in plaats van degene die m'n vriend kreeg toegewezen. In Groningen zit een hele goeie met veel goede ideeën ( zie dat je in Veendam woont namelijk).

Hopelijk komt voor jullie ook alles goed!

13. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    ik dacht er ook al over na om weer uit te gaan schrijven. Het is op deze manier te moeilijk. Officieel mag hij niet eens ingeschreven zijn bij mij op dit moment van het AZC vanwege zijn procedure. Hij word door de woonbouw toch niet ingeschreven, want hij heeft geen sofienummer.

We hadden een andere advocaat aangewezen gekregen, die was echt niks. Die zat in Groningen. We hebben nu 1 in Friesland in Lemmer. veel Afghanen hebben dit jaar verblijfsvergunning gekregen bij die man.

ik ben blij dat het bij jullie nu wel goed is gekomen. het is een stresvolle, moeilijke, pijnlijke situatie steeds he?

geniet ervan. ik ben blij voor jullie :D

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Lijkt me goed plan hoor uitschrijven! Dan word je nergens op gekort en kan jij als je wil een opleiding doen, want dan krijg je wel geld van de belasting voor kinderopvang.

Ik hoop ook voor jullie dat alles goed komt!

15. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Maar ik neem aan dat als hij nu mag werken (dat haal ik uit je stuk) dat hij nu dus een verblijfsstatus heeft? Momenteel is de speciale regeling voor mensen uit Irak ingetrokken vandaar dat de wachttijden voor deze mensen alleen maar oplopen. Maar als hij een status op de D. grond heeft dan mag hij werken.

16. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    Nee hij heeft nog geen verblijfsstatus. asielzoekers mogen soms werken via het AZC of naar school gaan. Dat is alweer ingetrokken. Hij mag vanaf nu al niet eens meer naar school. Ik weet niet hoe het zit nu. Er zijn zoveel verhalen ook over een nieuwe generaal perdon voor de mensen die meer dan 7 jaar hier zijn. Dan blijven ze bezig ja.

we moeten gewoon nog maar afwachten op toekomst wat er van komt. We hopen dat er snel verandering in komt. Ik ga hem sowieso uitschrijven uit de gemeente. dan heb ik weer meer rechten.

17. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    sorry dat ik nu pas reageer. ik zie het nu pas jouw reactie. Ik zit met precies hetzelfde. ik heb nu gewoon huurtoeslag waar ik niet eens recht op heb kom ik net achter. Mijn partner is ook officieel uitgeprocedeerd. ze zijn bezig met een vertrektraject. maar Hij mag nu gelukkig wel een procedure nog. daar zijn ze nu nog mee bezig. hopen, hopen, hopen

18. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    bij jou ook sorry dat ik nu pas terug schrijf. ik zie het nu pas. Heel erg veel bedankt voor de uitleg en voor alles. Ja dat klopt hij moet een geldige verblijfsvergunning hebben. dat heeft hij niet. dus daarom hebben we er geen recht op. we moeten gewoon afwachten en hopen en jhopen.
    komt hopelijk goed.

19. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Geertje dat klopt aan dat nieuwe generaal pardon word hard gewerkt momenteel....ik zal eens even voor je informeren ;)

20. geertje1987

geertje1987 Actief lid

24 nov 2008
    158
    0
    0
    veendam
    dat meen je? :D Is dat echt zo? ik dacht dat zijn weer fabeltjes. Ik hoop dat je wat meer erover te weten kan komen. Ik wacht op je reactie. het zal geweldig zijn. geen moeite meer om de procedure door te gaan. poeh daar zijn we te moe voor.

Wat een schattige kindje heb je? duidelijk een meisje he? een heel mooi meisje.

Deel Deze Pagina