Hoe oud PSZ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DvS, 9 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. L83

L83 Bekend lid

17 dec 2007
    627
    0
    0
    Ons kleintje staat wel ingeschreven, het is bij ons idd ook vanaf 2 jaar maar ze hebben wel een wachtlijst.
    Ik ben benieuwd hoe hij het straks gaat vinden, het is een erg gevoelig kindje, vooral het gedeelte van weggaan en dat hij achter blijft bij een voor hem vreemd persoon pfff, moet er nog niet aan denken het is nu soms zelf huilen en dan is het nog bij vertrouwde oppas of oma, en hij is dan soms best een tijdje overstuur.
    Hoe ging dat bij jullie kindjes met wennen? en dan vooral de kindjes die niet gewend zijn om bv naar KDV te gaan.
    Ik las hier ergens dat het met 2 jaar beter gaat als dat je nog langer wacht omdat ze het dan beter beseffen.
    Maar hij beseft nu echt wel als ik weg ga, is het niet zo dat als ze ouder zijn je beter kunt uitleggen dat het voor een paar uurtjes is en dat je wel weer terug komt?

2. Humpie86

Humpie86 Actief lid

29 mei 2010
    318
    0
    0
    Klopt, besef is wel belangrijk en huilen hoort er soms bij. Sommige kinderen blijven huilen en dan kan een ouder een paar keer meedraaien of na een uurtje weer terugkomen en opbouwen...

De meeste kinderen zijn makkelijk af te leiden of moeten even doorhebben hoe het ritme in elkaar steekt en ervaren dat papa of mama écht wel weer terugkomt.

Sommige kinderen die naar KDV, oppas of oma gaan, huilen bij ons ook even, terwijl kinderen die nooit van huis zijn soms niet huilen. Het is echt afwachten hoe je kind reageert.

Succes! ;)

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter was 2 jaar en 4 maanden, ze gaat 4 x 2,5 uur.

Eerst had ik het idee dat het teveel voor dr was, maar ze vind het nu helemaal leuk!

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Het is ook leuk.

Wat ik ook leuk aan een psz vond dat je al wat sneller in contact komt met andere moeders en dat je al wat speel afspraakjes kunt maken er leuk bijvoorbeeld hier was.

Smorgens psz en smiddag met een paar naar de speeltuin gaf zo veel plezier hier en zoonlief had vaak kindjes om mee te spelen en dat vinden de meeste kinderen gewoon leuk.

Met dochterlief ga ik ook gelijk met 2 een psz zoeken en beginnen met een of twee ochtendjes.

Ze leren er idd een hoop en ze zijn iets voorbereid op de basisschool. En ze hebben gewoon plezier.;) Te minste hier had mijn zoon het reuzen naar zijn zin.

5. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Wat leuk eens wat te lezen van iemand die er werkt!:)

6. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga hem inderdaad nu alvast inschrijven (wachtlijst een half jaar) en dan kan hij op zijn 2e sowieso terecht en dan kijk ik even hoe hij is.

Ik vind het zelf ook moeilijk om hem uit "vreemde" handen te geven dus ik zit zelf te denken rond 2,5.

Hij is nu als ik werken ben bij oma, dus vandaar dat wij voor de PSZ kiezen omdat hij niet naar een KDV gaat.

7. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Hier dus precies zo;)

8. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Oeh wat leuk die verhalen. Luca mag as vrijdag en is dan 2 jaar en 3 mnd. Ik vind het wel spannend en ik merk dat hij wel toe is aan iets nieuws, met kindjes en uitdaging. Hij kan wel veel en ik denk dat het goed voor hem is om een nieuwe situatie aan te gaan.

Wat ik wel spannend vind is hoe het met afscheidnemen gaat, omdat ik thuisblijfmama ben en hij nooit echt weggaat alleen logeren bij opa en oma en dat gaat vlekkeloos. Ohohoh ik vind het maar spannend.

9. gyino

gyino Fanatiek lid

3 jul 2008
    1.775
    0
    0
    almere
    zoals je het hier beschrijft klinkt het naar ons kdv. ook daar 1 leister op 3 kids. mijn zoontje in met 14 maanden naar de dreumes groep gegaan. en daar leren ze ook blijven zitten tot je koekje op is. en zingen ze ook liedjes samen.
    in de oudere groepen vanaf 28 maanden komen er ook thema's langs en worden ze spellenderwijs voorbereid op school.

dus denk echt dat het kdv of psz afhankelijk is.
    denk wel dat als je kindje eerst op een kdv heeft gezeten dat hij sneller wend op een psz dan als hij alleen nog bij mama of oppas is geweest.

wat mijn keuze naar kdv heeft gemaakt is dat ik vind dat je kind best nog wel kind mag zijn met 3 jaar. en dat soms bij een psz er te snel te veel van hun wordt verwacht. ze moeten hun hele leven nog leren. ook wordt een kind op sommige psz al gescoord op punten.
    in de meeste kdv wordt een groeiboek bij gehouden. het laatste is minder heftig en kijkt meer wat een kind wel kan in plaats van niet.
    maar dat is mijn ervaring als kleuterjuf zijnde. en dat geldt natuurlijk niet voor alle psz en kdv zo.

advies kijk naar je kindje. zoals de meeste dames hier al zeggen.

10. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    hier ging ons zoontje vanaf 2 jaar naar de psz toe en gaat vanaf dag 1 heel erg goed ook nooit gehuild maar hij was er ook echt aan toe en nu is hij blij als hij kan gaan. maar hij is altijd wel hell makkelijk geweeste en ligt inderdaad ook vaak aan hoe je kindje is.

11. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    beide kids vanaf 2 jaar en 3 maanden. De eerste omdat ik toen hij 2 werd zelf aan een nieuwe baan begon en ik niet alle veranderingen tegelijk wilde. De tweede met 2 jaar 3 maanden omdat de zomervakantie er tussen zat. Als dat bij de tweede niet was geweest was hij zeker met 2 gegaan! HIj heeft het er nu ook echt reuze naar zijn zin hoewel hij wel even heeft moeten wennen de eerste weken

12. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

ik denk dat het aan je kindje ligt of hij of zij er aan toe is
    mijn zoontje is 2 dagen na zijn 2de verjaardag gestart op de psz
    we hebben geen problemen gehad , hij vind het erg leuk daar
    en ik merk dat hij nieuwe dingen leert
    hij verveelde zich thuis
    hij gaat dinsdagochtend van kwart voor negen tot kwart voor 12 en vrijdagochtend van kwart voor negen tot kwart voor 11

spinnekop

13. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Hier mogen ze pas heen met 2,5 jaar! Dus geen andere keus.
    Maar zou het ook niet eerder willen, spelen met andere kindjes doet ze ook wel bij oma.

Deel Deze Pagina