Hoe oud waren jullie kindjes toen ze vaste eet en slaaptijden kregen. Bij Julia verschilt dit per dag. Het ligt er altijd aan hoelaat ze in de nacht eten krijgt.
BIj 8 weken had kyano een vast ritme met slapen en eten... alhoewel het slapen wel eens anders ging maar qua ritme was het eigenlij dagelijks het zelfde
Rond een week of 10 had ik toch wel een redelijk ritme.. Het verschilde wel eens een uurtje.. Maar moest toen ook wel aangezien ik weer aan het werk ging en ik Eliza altijd om dezelfde tijd uit bed haalde..
Een echt ritme heeft een tijd geduurd, volgens mij rond de 3,5 maand dat we echt konden zeggen dat we een ritme hadden. Het verschilt soms wel met dagen een uurtje...
Merel jij hebt dus ook nog geen vast ritme. Zolang Julia elke nacht om een ander tijdstip komt heb je geen vast ritme denk ik. Ik zou het wel erg fijn vinden maar ach het zal vanzelf wel komen
Hier een duidelijk ritme. Nl die van Marijn. Hier is geen dag hetzelfde gelukkig, zal ook saai worden. Sorry ik word soms erg moe van al die verhalen waarom er nog geen ritme is. Een kind geeft zelf zijn ritme aan. Soms is dat knap lastig. Ik kom ook wel eens handen tekort als de oudste naar school moet, de middelste een schone luier en Marijn nog slaapt. Gelukkig ben ik erg flexibel en lost het zichzelf wel weer op. Geef je kindje de tijd om zijn/haar ritme te vinden. Hoe meer wij ons daarmee bemoeien hoe lastiger het word.
Nee, en dat vind ik prima. Merel geeft precies aan waneer ze wat wil en dat werkt prima. Zij gaat slapen als ze moe is, krijgt eten als ze honger heeft. Heel even in het begin wilde ik een ritme hebben (mijn ritme dus), maar kwam er al snel achter dat het voor beiden heel vermoeiend was. Ik laat het aan mijn meisje over, die weet precies wat ze wil en daar gaat het om.....Ze is nu ruim een half jaar, vreselijk vrolijk kind zonder vast ritme.....ze heeft haar EIGEN ritme, haar natuurlijke ritme en dat houden we er graag in.....
Misschien willen deze moeders gewoon een ritme omdat het vermoeiend voor ze dat die kleintjes geen ritme hebben en vragen ze daarom of het bij andere ook zo is...
Maar gaat het dan om de moeders die een ritme willen of de kinderen? Als de kids een ritme willen maken ze die zelf wel.
Denk dat de moeders dat willen, maar is toch niet erg als moeders dat willen? .. wij hebben de eerste 8 weken ook geprobeerd om een ritme te creeren en dat is ons wel gelukt, het is niet zo dat ik heb gepusht maar ik heb wel geprobeerd om alles op vaste tijden te doen...
@Chantal: ik ben er niet voor omdat ik vind dat een kind zelf zijn ritme moet bepalen. Wat een ander doet is prima hoor. Ik vind het heerlijk zonder ritme.
Oke daar heb ie wel gelijk in, maar een moeder en of vader mag die kleine gup wel een beetje sturen ...
Ik geloof er ook in dat je gewoon je kleintje moet volgen. Ze houden vaak zelf een poosje dezelfde slaapjes aan. Nu Tessa vaste voeding erbij krijgt ontwikkelt zich wel een soort ritme. Ze eet altijd om 10.00 een fruithap, 12.00 een broodje en 17.00 warm eten. De flesjes en slaapjes ertussen varieren nog steeds.
Wij hebben Siem rond de 6 weken een poosje zelf het ritme laten aangeven, en toen bleek hij steevast om de 4 uur te komen. Wij hebben toen dat schema een beetje verlegd, zodat het 's nachts iets beter uitkwam, maar het bleef bij 4 uur ertussen. Rond de 8/9 weken hebben we geƫxperimenteerd met het weglaten van de nachtvoeding. Dat ging hier heel goed, zodat we de dagflessen wat voller deden en hij 's nachts geen voeding meer vroeg. Slapen tussen de voedingen heeft hier nog steeds geen ritme, maar dat vind ik niet erg. De voeding had ook een ander ritme mogen hebben, maar Siem was nu eenmaal erg strak. De uren die we nu hebben, passen prima in ons eigen werk- en eetschema, dsu wij konden niet blijer zijn. Ik ben in principe voorstander van het ritme laten aangeven door het kind, maar je kunt hier dus zelf wel een keer een uurtje in vooruit of achteruit. Nachtvoeding bleek hier nog een gewenning. Slapen mag Siem als hij moe is en dat geeft hij goed zelf aan. Soms is dat dan een klein uurtje, soms wel bijna 3 uur. Hij slaapt sinds een maand nagenoeg iedere nacht door. Vraagt dus ook niet meer om zijn speentje. Dit heeft hij zelf geregeld. Succes!
Wij houden Jespers ritme aan, ook al is dat soms erg lastig voor ons. Ik ben ervan overtuigd dat ze zelf wel een ritme ontwikkelen en anders niet hoor, maakt mij dat uit.