hier is een vraag voor de moeders die grote babies hebben. klopte/klopt bij jullie wat ze altijd over grote babies zeggen? hoe groot het kindje is hoe later hij loopt. ik bedoel dat grote babies zich trager ontwikkelen? wat is jullie ervaring? alvast bedankt voor jullie reacties.gr!
Hier geldt dat wel. Mijn zoontje was 4 kilo toen ie werd geboren (38 weken en 5 dagen) en is altijd wat zwaarder gebleven. Zijn ontwikkeling verloopt prima, maar zijn grove motoriek is altijd wat trager geweest. Rollen deed ie pas met ruim 6 maanden. Kruipen en zitten ging dan wel weer volgens het gemiddelde, maar lopen doet ie pas sinds een maand (dus met 17 maanden). Vooral bij het rollen merkte ik dat zijn gewicht in de weg zat. Hij had trouwens ook een lange tijd moeite om zijn hoofd omhoog te houden. Op zijn buik liggen heeft ie daarom ook lang niet leuk gevonden.
Bedoel je dan groot qua lengte of groot qua gewicht? Mijn kleintje zit boven het gemiddelde met lengte en gewicht, zit nog niet op de leeftijd om te gaan lopen natuurlijk maar ze loopt voor op haar ontwikkeling, kan al draaien etc! Hoe het met het lopen etc gaat moeten we nog zien...
Klopt hier niet. Zoontje was 4 kilo bij zijn geboorte, en is altijd groot/zwaar/lang gebleven (boven/op bovenste lijn vd curve). Hij kroop en ging zelf zitten met 8 mnd en loopt los sinds ie 13,5 mnd is.
klopt hier niet. mijn zoontje is ook lomp dik zoals ze hem op het cb noemde (tja of het normaal is) en zijn ontwikkeling ging iets langzamer. zo kon hij pas laat draaien en deed niet veel tot een maand of 9,, kon pas met een maand of 6 zijn hoofdje goed omhoog houden en wilde ook niet op de buik liggen hierdoor. daarna ging hij ineens kruipen, staan, aan de hand en lang meubels lopen en nu loopt hij zelf al los . dit alles in 3 maanden hij was bij zijn geboorte maar 44cm/2700gr en nu is hij 12 kilo en 80cm
@ lovewinnie: klopt misschien niet wat betreft lopen, maar verder klopt het dus wel deels. Het begin van zijn ontwikkeling heeft ie wel trager doorstaan dan gemiddeld. Alhoewel, ik zie nu dat ie in het begin juist niet groot was
ik bedoel niet 'dik' inderdaad. mijn zoontje is 10420gr en 73cm met 7 maanden. hij volgt +2lijn van groei. met lengte ietsje daaronder. hij is dus en lang en zwaar. volgens cb is hij mooi in proporties. niet dik. en hij heeft tot nu toe normale ontwikkeling. niet snel en niet traag. ik wilde dat lopen vooral weten ivm het huis veilig maken en ruimte vr hem regelen om met lopen te oeffenen. ik had dit pas gehoord over grote babies die later lopen etc.het klopt volgens mij niet altijd.
Hier niet, Zoontje was 54cm en 4750gram bij de geboorte. Hij kroop met 7 maanden en liep zelfstandig met een jaar. Op het CB zeggen ze ook dat ie erg snel is met alles. Hij is trouwens nog steeds 'flink' , hij is nu 87cm en 14 kg.
fenne was klein bij geboorte, maar heeft flink ingehaald, nu boven gemiddeld.. is wel erg snel met ontwikkeling (3 mnd rollen en kruipt nu een beetje), dus afhankelijk of je gewicht met geboorte bedoel of daarna.
Bij Julia werkte het wel andersom: klein en snel. Ik had zeker het idee dat het haar hielp dat ze zo licht was. Met rollen duwde ze zich gewoon hoog op, en dan viel ze zo om! Ook heeft ze niet getijgerd, maar deed ze meteen haar buik omhoog. Ook niet zo moeilijk als je een dunne buik hebt. Misschien dat dat wel mee speelt? Inmiddels loopt ze een paar pasjes los!
Hier niet met de ontwikkeling, alleen met lopen. Beide 5 kilo bij de geboorte, rolden allebei met 2 maanden, tijgeren met 7 maanden. De oudste liep echter pas met 17 maanden.
Mijn zoon was 4170 gram bij de geboorte en 52 cm. Met 3 mnd rolde hij van zn buik naar zn rug. Van rug naar buik sinds hij 4 mnd is. Hij kan soms al eventjes blijven zitten. Volgens de fysio (ivm voorkeurshouding) loopt hij voor op ontwikkeling en zal hij met 1 jaar kunnen lopen. We zullen het wel zien.
Mijn dochter is langer dan gemiddeld, bijna tegen de bovenlijn aan en qua gewicht op de middellijn. Dus groot in de zin van lang en niet van zwaar. Afijn, ze liep met 12 maanden en de rest ging ook volgens het 'gemiddelde'.
Eva was 4350 gram en 53 cm bij de geboorte en motorisch best snel. Rollen met 4 maanden, zitten met 6 maanden, tijgeren en gaan staan met 7 maanden, overal langs lopen met 8 maanden. Echt kruipen pas met 10 maanden. Iedereen zei dat ze met haar verjaardag wel zou lopen, maar vlak na haar verjaardag zette ze de eerste stapjes los en met 13,5 maand liep ze echt helemaal los. Maar het is een schijterd en ik denk dat ze het eerder al wel kon, maar ze durfde gewoon echt niet (het is nog steeds een schijterd trouwens). Vanaf 7 maanden was ze trouwens niet meer zo groot. Lisa was 4490 gram en zo'n 52 cm bij de geboorte en groeit nu harder dan Eva deed (weegt nu wat Eva 4 weken later woog). Ze maakt nog weinig aanstalten tot draaien, wat Eva toen al wel deed. Ze is wel heel sterk, constant dat koppie omhoog houden (ze slaapt ook op haar buik) en ze doet erg haar best in bed om te kruipen. Maar ik denk niet dat ze zich snel zal ontwikkelen, kan ze wel zo sterk zijn, ze slaapt echt heel erg veel, dus niet zo heel veel tijd om te ontwikkelen denk ik dan. Lisa is zo'n 4 a 5 uur per etmaal wakker. Eva was het dubbele aan tijd wakker denk ik.
Hier totaal niet...Finn was 52 cm en 4200 gram. Nu is hij 11.8 kilo en 80 cm... Hij liep vanaf 11,5 maand los... Hij is met alles vlug...het eerste wat ie deed na de bevalling was zn hoofd optillen! En niet 1 keer...maar echt telkens! De vk en gyn zeiden allebei dat dat juist kan komen doordat ie groot is. EN ook doordat ie te laat is geboren...dan heeft ie net wat extra ontwikkeling in de buik gehad. Maar of dat waar is! Hahaha! Hier in mn omgeving klopt het wel! De kindjes die groot en te laat waren zijn sneller met alles als kleine of te vroege kindjes!
Hoe kan het nou dat hier vrijwel alleen mensen reageren met snelle kinderen? Dat strookt al niet eens met het gemiddelde.
Hier bijna precies hetzelfde! 4310 en 54 cm bij geboorte, motorisch heel snel. Nu kruipt en staat ze inderdaad veel en schuifelt langs de tafel, box etc. Ook hier vanaf 6 a 7 maanden niet zo groot meer, maar gemiddeld. We zullen zien of het lopen snel gaat. Ik verwacht dat het best een snelle is, ze lijkt niet bang. Maar ze doet gelukkig alles wel heel gecontroleerd (laat zich netjes op haar kont vallen als ze staat). Ik heb overigens nooit gehoord dat grote kindjes later lopen. ik ken in ieder geval ook wat kleintjes die laat waren.
Ik ken een hele grote jongensbaby die megavlug is met alles. Nu is onze dochter ongeveer net zo lang maar met dan 3 kilo minder en zij is helemaal niet zo snel. ik heb nog nooit gehoor dat grote babies trager zouden zijn. Op het cb zeiden ze wel dat ze ws trager zal zijn doordat ze erg flexibel in de heupjes is.