Het horloge is in eerste instantie gekocht voor de skivakantie hè... en voor in de zomer op de verschillende campings. En die eerste keer (afgelopen week) dat ze voor het eerst alleen buiten is wezen spelen, ben ik er twee keer heengelopen en heb ik inderdaad de buurvrouw ge-appt. Maar straks is ze groter en mag ze verder en is dit handig. En je hoeft hier niet achter te staan hoor, gelukkig maakt iedereen zijn eigen keus in dit soort zaken, maar ik vind het echt zooooo'n fijn ding!
Haha ja prima hoor. Ik was gewoon benieuwd of er nog redenen waren die ik niet had bedacht maar waarom ik er misschien wel een zou willen, maar nog niet gelezen dus behalve dat het vooral handig is voor jezelf Ons zoontje van 2,5 stond in 1 weekend 2x op een ladder terwijl ik er 5 meter vanaf was.... Daar had geen gps horloge tegen geholpen denk ik een ongelukje blijft zoooo snel gebeurd.... Mijn angst is echt wel dat een van de kinderen ineens in alle onschuld bedenkt even voor op de steiger visjes te gaan kijken en er dan inkukelt... Of dat de oudste toch weer het traphekje open laat staan ondanks elke keer zeggen als ze naar boven gaat... Het blijft een middenweg zoeken tussen verantwoordelijkheid geven en zelfstandig laten worden en ze tegen alles willen beschermen...
Ligt natuurlijk ook aan de buurt waar je woont maar wij wonen in een straatje waar geen auto's rijden, ideaal en aangrenzend zonder te hoeven over te steken een speelpleintje. Hier mochten ze met ongeveer 4,5 jaar alleen. Wij gingen wel regelmatig kijken.
Onze oudste is 5 en speelt nu nog voornamelijk in de tuin en soms in ons straatje. Verder is hij nog niet geweest. De jongste wordt 3 en blijft voorlopig nog maar mooi in ons zicht Bij oma is een speeltuintje letterlijk voor de deur, dus daar spelen ze wel regelmatig buiten de tuin. Het dichtstbijzijnde speeltuintje bij ons in de wijk is op het schoolplein of achter de school. Ik weet nog niet wanneer ik de oudste alleen daarheen laat gaan. Er hangen bij school vaak wat oudere jongens rond, wat mij niet zo'n prettig gevoel geeft...
Mijn zoontje van ruim 3,5 speelt met leeftijdgenootjes buiten. We wonen in een dorp en met lekker weer heeft iedereen de tuinpoort open staan zodat de kinderen allemaal met elkaar kunnen spelen. Ze spelen dan in de poort, fietsen de stoep op en neer, stoepkrijten etc. Hij komt netjes steeds vertellen waar hij is en mag natuurlijk niet zelf oversteken.
in de achtertuin al met 2.5jaar ofzo, buiten op straat (nog) niet. Zijn 4.5 (met autisme) en net 3 jaar.
Ik ben laat, zie ik. Persoonlijk vind ik te al een beetje spannend om onze jongste van 3 alleen in de achtertuin te laten spelen als ik even naar de wc ga. We hebben een vijver. Die is wel afgedekt, maar toch. Onze oudste mag vanaf dat hij een jaar of vijf is alleen buiten spelen, maar deed dat nooit omdat de buurt rondom ons vorige huis hem niks te bieden had. Hij kon er alleen op de stoep spelen en er waren geen leeftijdsgenootjes. Nu bij het nieuwe huis speelt hij soms wel voor op het pleintje. Maar meestal doet hij dat ook niet want ja, een pleintje zonder speelplek is ook maar saai en ook hier nog niet echt buurkinderen waar hij mee wil spelen. In de praktijk gebeurt het dus alsnog zelden. Ik hen dus gestemd op 6 jaar. Eerder mocht het wel, maar deed hij het helemaal niet. Ik denk dat we de jongste iets eerder alleen buiten zullen laten, met 4,5 ofzo, rond die koers. Dat is volgend jaar rond deze tijd. Als ze allebei mogen, zullen ze dat wel meer gaan doen. Hoewel denk ik onze achtertuin op zich aantrekkelijker is. Maar gewoon 'het idee' dat het mag, zal zeker in het begin wel interessant zijn.
Mijn jongste zoontje mocht vanaf ongeveer 3 jaar en 8 maanden alleen voor de deur buiten. Groot grasveld voor de deur en dan pas de weg. Pas toen ik zeker wist dat hij niet over gaat steken liet ik hem steeds iets langer alleen (met vriendjes). Stiekem in het begin wel vanuit de keuken kijken wat hij deed... Hij is nu 2 weken vier en ik vind hem nog niet consequent genoeg met oversteken wanneer we samen zijn, dus alleen mag hij dat zeker nog niet. Ieder kind is anders, dus vind persoonlijk dat alleen buiten zijn, oversteken etc niet afhankelijk is van leeftijd, maar meer van het gedrag en verantwoordelijkheidsgevoel van het kind.
Hier vanaf 1,5 jaar alleen in de achtertuin. Met buurkindjes speelt hij nu 2,5 jaar regelmatig achter de poorten op de parkeerplaatsen. Ik laat hem soms even alleen maar verder nog toezicht. Volgend zomer mag hij daar alleen dus met 3 jaar. Vanaf 4/5 jaar mag hij de wijk in. Het is een jongen die nu al goed luistert en voorzichtig is met oversteken