Hoi meiden, Mijn zoontje van 3,5 maand heeft een hardnekkige voorkeurshouding naar rechts. Zijn afplatting is opgemeten en is 107% op het randje van mild naar ernstig. Hij is verder wel symetrisch gelukkig. We doen al van alles om links te stimuleren. Heeft iemand ervaring met of het vanzelf weer goed komt of ervaring met een zijliggingskussen? (alleen voor overdag) Ik maak me toch wel zorgen dat hij straks met een afgeplat hoofdje blijft en een helmpje is ook weer zo'n grote stap. Ben benieuwd of er kindjes zijn waarbij het vanzelf goedgekomen is?
Hier was het ook op het randje en met hulp vd tips van de fysio geen helmpje.... Zijliggingskussen hebben we in het begin gebruikt (4-10 weken oud) maar Siem is erg beweeglijk dus was daarna geen optie. Heel veel tijdens het wakker zijn of wanneer je er bij bent tijdens slapen aandacht geven aan de slechte kant als het een scheve voorkeurshouding is... Maar fysio kan je echt goed helpen en kost niks...
Onze zoon had ook een voorkeurshouding naar rechts met als gevolg een afplatting aan de rechterkant. Wij hebben het volgende gedaan: 1. Hem andersom in bed gelegd zodat hij naar het licht toe keek. 2. Speeltje aan de linkerkant van de box gehangen dat hij kon pakken en op sabbelen. 3. Als hij lag te slapen elk half uur kijken hoe zijn hoofdje lag en indien nodig voorzichting naar de andere kant draaien. Met name dit laatste heeft geholpen, want met de tijd merkten we dat hij al vaker op links lag. Nu heeft hij nauwelijks meer een afplatting. Maar dan wel oppassen dat hij geen voorkeurshouding naar links krijgt haha. Succes!
Wij hebben bij onze zoon het zijligkussen vanaf 6 weken genruikt icm fysio. Heeft hier goed geholpen. Bij dochter zijn we bezig met fysio, die is te hysterisch voor zijligkussen. Zijn jullie pas zo laat achter de voorkeurshouding gekomen? Hier werd dat al met 6 weken geconstateerd.
Mijn zoontje had met 8 weken ook een 'afwijking' van 107%. En nu een prachtig, perfect bolletje zonder helmpje. Hier was de truc om hem overdag altijd op z'n buikje te leggen, slaapjes deed hij toen in de box/wagen dus waar ik bij was. Daarnaast ook oppakken, verschonen en spelen vanaf de linkerkant stimuleren. Toen merkte ik ook dat het MIJN voorkeurshouding was; ik hield hem het liefst op mijn linkerarm, verschoonde hem met z'n gezichtje aan de linkerkant van het kussen enz. Maar hier dus alles goed gekomen!
ons zoontje had inderdaad ook een flinke afplatting vanwege een voorkeurshouding. Wij zijn ermee naar de osteopaat geweest omdat hij gewoon niet uit zichzelf zijn hoofdje de andere kant op kon draaien. Die behandelingen hebben zeker geholpen. We hebben ook zo'n kussen gebruikt maar daar draaide hij zich al heel snel weer uit. Gelukkig ging de kleine al snel draaien en sliep hij daarna ook veel op zijn buik. De afplatting is nu (hij is bijna 14 maanden) helemaal weg, terwijl ik ook bang was dat het niet meer goed zou komen.
Mijn dochter had vanaf de geboorte gelijk een hele sterke voorkeurshouding. Zijn al snel gestart met kinderfysio. Zijligkussen wilde ze absoluut niet in, dus dat werkte niet. Van de fysio kregen wee en BabyDorm kussentje te leen, niet in bed, maar verder lag ze er veel in. Er zit een kuiltje in dat kussentje waar ze met haar hoofdje in lag en er daardoor geen druk op het achterhoofd kwam. Zo kon het langzaam weer de goede kant op groeien. We zijn er veel mee bezig geweest, elke keer in bedje haar hoofdje draaien, oefeningen doen enz. Uiteindelijk heeft de osteopaat heel goed werk gedaan. Na 3 behandelingen kon ze haar hoofdje weer de andere kant op draaien, ze kon dat eerder gewoon niet omdat haar nekje zo vast zat. Alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat een helmpje niet nodig was, het heel mooi is bijgegroeid en nu is ze bijna 13 maanden en zie je er niks meer van. Ze heeft een prachtig mooi rond bolletje. En ze had een hele flinke afplatting hoor! Bij 3,5 maand was de meting zodanig dat een helmpje nodig zou zijn. We hebben het tijd gegeven tot ze 5 maanden was, omdat wij er zo mee bezig waren dat we het gevoel en hoop hadden dat het goed zou komen. Mede door dat kussentje was de meting bij 5 maanden al zoveel verbeterd, en omdat de schedel nog zolang doorgroeit, was een helmpje dus niet nodig. Zeker ook toen ze op haar buik ging draaien, daardoor lag ze steeds minder op haar rug. Het buikliggen hebben we ook gestimuleerd, wilde ze een hele tijd niet, tot ze het zelf ging doen. Mijn fysio vertelde trouwens over onderzoeken die gedaan zijn naar afplattingen, helmpjes enz. Daaruit blijkt dat bijna alle kinderen op de leeftijd van 7 jaar een rond hoofd hebben. Ongeacht of ze wel of geen helm hebben gehad. De schedel groeit tot 7 jaar nog zodanig dat het in veel gevallen vanzelf bijtrekt.
Mijn fysio vertelde trouwens over onderzoeken die gedaan zijn naar afplattingen, helmpjes enz. Daaruit blijkt dat bijna alle kinderen op de leeftijd van 7 jaar een rond hoofd hebben. Ongeacht of ze wel of geen helm hebben gehad. De schedel groeit tot 7 jaar nog zodanig dat het in veel gevallen vanzelf bijtrekt.[/QUOTE] Dit heeft mijn kinderarts en de fysio van het ziekenhuis mij ook verteld en de schedel blijft zelfs doorgroeien tot 12 jaar. Mijn zoontje heeft ook een afgeplat hoofd wat met 5 maanden echt op zn ergst was ondanks alle inspanningen (fysio, osteophaat, oefeningen) om hem van zn voorkeurshouding af te krijgen. Uiteindelijk in overleg met onze kinderarts besloten om geen helm te nemen omdat het vanzelf weer rond wordt. Hij is nu 9 maanden, draait nu alle kanten op in bed en zn hoofdje begint weer ronder te worden. Ik heb er helemaal vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik had persoonlijk veel aan dit verhaal: Improvement with no helmet experience - BabyCenter Succes!!
Bedankt voor jullie verhalen. Erg fijn om te horen dat het vaak vanzelf goedkomt en dat de schedel zelfs tot 12 jaar doorgroeid. We zijn ook al naar een osteopaat geweest, Dat hielp goed, want in de eerste instantie kon hij bijna niet naar links kijken omdat hij vast zat. Nu wel. Ik heb vanaf morgen een zijliggingskussen te leen voor in de box. Ben benieuwd of dat helpt. Ook leg ik nu wel eens een hydrofiel onder zijn schouder zodat hij half op zn zij in bed ligt (overdag zodat ik hem in de gaten kan houden) @KimKWe constateerden het al eerder en doen al veel sinds hij 6 weken is, maar het leek steeds erger te worden. Vandaar dat we nu pas hebben laten meten. Over een maandje gaan we weer meten.. ik ben benieuwd of het dan beter is geworden!
Hier ook een sterke voorkeurshouding naar rechts. We zijn daarvoor naar de fysio gegaan en de oefeningen doet ze super. De eerste meting was 113% (met 2 maanden) en de laatste meting met 4 maanden was 108,7% Wel een verbetering dus. Maar wij zitten erg in dubio of we wel of niet voor een helmpje moeten gaan. De afplatting is gewoon nog erg zichtbaar. Onze fysio heeft gezegd dat als we voor een helmpje gaan het niet later dan met 6 maanden moeten doen. Omdat ze het helmpje zo'n 6 maanden op moet en je er na 1 jaar niks meer aan kunt doen. Wij willen met 6 maanden (over een week of 2) nog een keer laten meten en dan kijken wat wijsheid is. Ik denk dat ik gewoon bang ben dat het straks te laat is als ik te lang afwacht en hoop dat het vanzelf goed komt. Wat als dat in haar geval niet zo is? pfff moeilijk hoor.
Hier ook een sterke voorkeurshouding naar links. CB altijd geadviseerd om naar fysio te gaan maar ik had altijd het idee dat het wel goed kwam. Sinds enkele weken draait ze super van links naar rechts en sindsdien we een webcam op haar kamer hebben zie ik dat ze vaak op rechts ligt. Vorige week bij cb geweest en het is helemaal bijgetrokken, hier dus vanzelf goedgekomen .
@mamascorpio lijkt mij ook erg lastig. In twee maanden tijd is ze wel 5% vooruit gegaan. Mijn fysio zegt ook als ze gaan zitten en draaien dat je ook vaak snel veel verbetering ziet. Zou het denk ik ook op de laatste meting baseren, om te kijken of er weer vooruitgang in zit. Wij gaan dat ook doen. over 4 weken laten we zijn hoofdje weer opmeten. dan is hij 4,5 maand en dan hebben we nog even om te beslissen, vooral omdat hij nu al een grensgeval is hoop ik dat het alleen maar nog beter wordt.
Zoon had ook een erge afplatting. Fysio, zijkussen, leuker maken aan de andere kant. Dit heeft niet geholpen en hij heeft van 6 maanden tot een week voor z'n 1e verjaardag een helm gehad. Bij ons dochtertje zijn we er echt alert op. Ook zij heeft meer voorkeur naar rechts, maar als ik haar naar links leg met hoofdje vindt ze dit nog goed.
Mijn dochter had ook vanaf de geboorte af aan een voorkeurshouding tot ong 3 mnd. Ik lag haar overdag in een zijligkussen, dan rechts dan links, en toen ze wat ouder was op haar buikje. Speeltje links en andere keer rechts leggen in bed, haar andersom in bed leggen steeds. Met 3 mnd was het over en draaide ze zelf naar links en rechts. Maar ze zat ook op het randje toen voor een helmpje. Gelukkig is ze er goed vanaf gekomen en heeft ze geen helmpje nodig gehad.
Hier zowel de oudste als de jongste een voorkeurshouding. Bij de oudste is het zonder helm helemaal goed gekomen... En bij hem ging het oefenen e.d. toch niet echt heel goed. Tijdens de periode van fysio is zijn voorkeur vrijwel niet afgenomen. Hij bleef wel binnen de grenzen van "spontane afname mogelijk"". De fysio adviseerde een helm, dit heb ik toen net gedaan (mede omdat hij ingebakerd werd en omdat het zomer werd). Het is met zijn hoofd helemaal goed gekomen hoor. Het is nog een klein beetje plat, maar vrijwel niet. De tweede heeft ook een voorkeur. Ook binnen de grenzen "spontane afname mogelijk". Inmiddels is zijn voorkeur er vrijwel niet meer. Enkel door flink links te stimuleren, dus op een andere manier in de box, zijn bed op een ander manier, voeden op een andere manier en een paar kleine oefeningen (zoals buiklig en buikspier oefeningen. De fysio is nu ook afgebouwd, en komt nog maar 1x per maand om ff te checken. Ik ben absoluut niet voor een helm. Vooral omdat de effectiviteit hiervan nog niet bewezen is. De resultaten na het dragen van de helm zijn er wel degelijk, maar dit is niet vergeleken met hoe het hoofd zou zijn geworden zonder helm (omdat ze natuurlijk steeds meer zelf bewegen etc.). Ik loop met de jongste ook bij een kinderarts en hij was ook geen voorstander van een helm. Maar ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat de voorkeur bij beide dus niet extreem was.
Hier ook een voorkeurshouding. 2x bij een osteopaat geweest en het was weg. Ook mijn broertje zijn dochter had een voorkeurshouding met afplatting, die hebben eerst fysiotherapie geprobeerd maar dat hielp niet voldoende, zijn toen ook bij de osteopaat geweest en na 1 behandeling groot verschil en na de 2e behandeling was de voorkeurshouding helemaal weg.
hier ook een voorkeurshouding gehad en een aardige afplatting. Dit scheen gekomen te zijn omdat ze een sterrenkijker was bij de geboorte. Dmv osteopaat en fysio is de voorkeurshouding verdwenen en heeft ze een mooi hoofdje gekregen.
Wij zijn bij de osteopaat geweest. Nu kijkt en ligt hij weer beide kanten op Voorheen keek hij alleen naar links