Moet je een baby nu na elke voeding in zijn bedje leggen om te slapen? Ons zoontje krijgt nu nog 6 voedingen per 24 uur en ik zit vooral overdag met de vraag of je hem dan steeds na een voeding weer in zijn bedje moet leggen. Ze zeggen nl. dat de beste plek om een baby te laten slapen, het bedje is. Ons zoontje valt echter overdag heel moeilijk in slaap en wil vooral bij ons zijn. Hij maakt maar een paar hazeslaapjes per dag, dan valt hij even in slaap voor 20 minuutjes en dan is hij weer wakker. Dus valt hij soms ook in de box in slaap. Ik probeer hem in ieder geval 's middags een keer in zijn bed te leggen om te slapen maar dat is iedere keer maar moeilijk. Dan begint hij te huilen. En soms laat ik hem even huilen maar hij stopt gewoon niet. Hij kan sowieso enorm vechten tegen de slaap. 's Nachts slaapt hij wel redelijk goed (afkloppen) maar wel heel onrustig. Ook schrikt hij vaak in het begin van zijn eigen bewegingen en is weer klaarwakker. Ik heb ook het idee dat als je hem elke keer maar in zijn bedje moet leggen, hij meer wel dan niet in zijn bedje ligt. Hoe doen jullie dat?
Kleine babytjes liggen ook meer wel dan niet in hun bedje ... Dat huilen kan ook komen doordat ie moe is. En slapen in de box, zou ik niet doen ... Een box is om te spelen. Ze zeggen 1 plekje om te slapen (eventueel verschil tussen overdag en nacht) en dat is ook echt alleen om te slapen. Probeer anders duidelijke regelmaat aan te brengen in je dag. Dus voeden, eventjes spelen op schoot (eventueel ook even in de box) en dan bij de eerste vermoeidheidstekens (dus voordat ie gaat huilen) naar bed brengen. Dan weer voeden, spelen, slapen. Etc. Je kunt ook een duidelijk slaapritueel maken. Slaapzakje aan, liedje zingen, kusje en weg ... als dat lastig gaat kun je kijken of aaien over zn wangetje, wiegen, speentje ed wel werkt. Sterkte!
Hoe oud is je baby? Ik vind persoonlijk het bedje voor de nacht. Alle andere dutjes kunnen volgens mij overal. Zeker als ze nog zo klein zijn. Pas als het echte dutten worden, gaat Jarissa hier overdag ook in haar eigen bedje. Tot die tijd sliep ze bij mij in de buurt in de wagen of in de box. Of heerlijk bij mij. Zeker als je baby graag dichtbij je is, zou ik er niet voor kiezen om hem nu al altijd in z'n eigen bed te laten slapen.
Ja inderdaad ... lekker bij je laten slapen ... of in een draagdoek ... Heb ik veel gedaan met Mirre ... Jammer genoeg wil ze dat nu echt niet meer (maar box viel ze ook niet in slaap ... daar lag ze in te stuiteren )
dit is alyssa dr schema 8.00: fles, ff bij mama zitten, naar bed 11.30: wassen, aankleden 12.00: fles, spelen, boodschappen doen (dan ligt ze in de wagen), slapen 15.30: fles, spelen, naar bed 19.00: badje/wassen, fles, in de box 23.00: op haar kamer de fles en dan naar bed 4.00: op haar kamer de fles en naar bed de tijden zijn ongeveer. ik leg alyssa zoals je ziet niet na elke voeding in bed. ik vind het zelf veel te gezellig met haar bij me in de buurt. wat ik wel merk is dat ze in de box niet echt rustig slaapt. voor ons werkt het erg goed om haar savonds lekker in de box te hebben want dan slaapt ze snachts beter. eerst legden we alyssa wel na iedere fles in haar bedje maar dat vond ze geen goed plan en ze kwam snachts steeds eerder. ik denk dat het een beetje uitproberen is, maar idd wel regelmaat en een vast patroon. succes ermee. liefs doris
Dominique heeft tot afgelopen week altijd overdag in de kinderwagen geslapen, en s'nachts op bed. Nu hebben we ingevoerd dat ze s'middags naar bed gaat, en dan slaapt ze een uurtje anderhalf, dit eigenlijk met het oog op het invoeren van regelmaat als ze wat ouder zijn. Dit bevalt me heel erg goed. Henriette
lars lag overdag vaak in de wagen, maar ik ben overdag alleen en we hebben geen huisdieren. het is dus beneden net zo rustig als boven
Toen Dano nog zo kleinw as sliep hij in de box. tot hij een week of 8 a 9 was! daarna de slaapjes overdag in zijn eigen bedje, en toen snachts ook. daarvoor sliep hij in zijn reiswieg naast ons. ja een baby hoort veel in bed, maar als ze zo klein zijn is het zowel voor je kindje als voor jou prettig om dicht bij elkaar te zijn (snel reageren op elkaar) doe waar jij je goed bij voelt. en laat je vooral niet van de wijs brengen door allerlei goedbedoelde adviezen. nu pas kan ik echt zeggen dat verwennen en gewennen pas veel later komen. rond de 5 a 6 maanden.
Bedje is vaak wel de beste plaats om te slapen. Als ze slapen vangen ze toch nog allerlei geluiden en signalen op uit de omgeving, het is dan toch wat onrustiger dan in hun eigen bedje. Toen onze kleine meid nog zo klein was lag ze bijna de hele dag in bed. Gelukkig is dat nu niet meer zo en is er nog tijd voor knuffelen.
wij hebben daan altijd in zijn eigen bedje laten slapen. Als hij sliep puur dat het een kind is wat makkelijk oerprikkeld was en og is. probleem nu hij slaapt alleen maar in zijn bed en als we een dagje weg gaan slaapt hij wel in zijn wagen maar niet super.
Keano slaapt ook overdag in zijn bedje,na de voeding van 10.00 gaat hij in de wagen en dan wandelen we.Of doen een boodschapje. Ik vond het in eerste instantie "zielig" dat hij steeds in bed lag dus deed ik hem overdag ook vaak in de wagen. Toch krijgen ze dan meer geluiden te verwerken dan in bedje en baby's kunnen zich hiervoor nog niet afsluiten. Hij was onrustiger en deed hazeslaapjes. Ik ben toen overgegaan met het naar bed doen na het flesje en dit werkt geweldig, hij slaapt als een roosje. Wat ik ook doe is steeds hetzelfde verhaaltje. Ik zing slaap kindje slaap loop ondertussen met hem naar zijn kamertje en leg hem in bed, dan vertel ik hem dat hij even lekker een dutje gaat doen en dat mama hem straks weer komt halen voor zijn flesje/badje. Voor ons werkt dit prima!
Ik heb Jørre ook altijd na zn voeding en bij de eerste tekenen van slaap in zn bedje gelegd. Hij lag dus idd bijna heel de dag in zn bedje omdat hij een echt slaapkoppie is. Het voordeel is nu dat hij het heerlijk vind in zn bedje, hij ook niet mopperd als hij wakker is maar er ook lekker even kan spelen. Britt is een heel ander verhaal, die was de eerste paar maanden echt niet vanplan om in dr eigen bedje te gaan slapen, alleen snachts, ze vind het nu nog niets in dr eigen bedje, als slaapt ze er wel. Ze sliep de eerste 3 maanden dus ook in de box, kinderwagen.
Sam heeft na de eerste week altijd overdag in zijn bedje geslapen, tenzij ik idd ging wandelen of ergens naar toe moest en hij slaapt altijd prinsheerlijk! Hij slaapt na elke voeding tussen 1 en 2 uur! Ik vind de box om te spelen en sam heeft daar dan ook nog nooit in geslapen. Hij zou het niet eens kunnen met al die speeltjes om zich heen!
dank jullie wel voor je antwoorden. Het is bij iedereen verschillend zie ik. Zucht...ik vind het wel lastig hoor. Vanochtend ook weer: we zagen om een uur of 10 dat hij moe was. Dus wij hem in zn bedje leggen. De eerste 5 a 10 minuten lag hij rustig met zn oogjes dicht te sabbelen op zn speentje. Dus ik dacht dat gaat goed! Vergeet t maar, na 10 minuten: brullen en klaarwakker. Even laten huilen maar heb hem er toen maar weer uitgehaald. Half uurtje later valt hij in mijn armen in slaap...dus heb hem toen maar in de wipper gelegd, daar heeft hij een half uurtje geslapen...Hij heeft om 11.30 uur zijn fles gehad en ligt nu in de box klaarwakker te zijn...hij krijgt pas rond 15.00 uur zijn volgende voeding. Ik ga zo met hem wandelen en dan zal hij wel n half uurtje in slaap vallen. Maar zodra de kinderwagen weer in de huiskamer staat, is hij wakker. Dus na de voeding van 15.00 uur is hij waarschijnlijk weer klaarwakker... We krijgen er wat betreft het slapen maar geen ritme in! Hij valt iedere dag weer op een ander tijdstip in slaap!
Ons zoontje komt de laatste tijd ook steeds eerder 's nachts! En dat terwijl zijn voedingstijden van om de 3 uur naar om de 4 uur zijn gegaan en hij per fles dus meer krijgt!
Daan slaapt nog steeds niet door (2-1-07) misschien moet je hem gewoon standaard na iedere voeding in bed leggen zodat hij met een vol buikje slaapt. Misschien zijn bedje ook wel bij het kopeind iets omhoog zetten misschien heeft ie wel wat zuur waar hij steeds wakker van word. En wat hier ook nog hielp bij het slapen. het hemeltje weg boven zijn bed en we hebben zijn bedje tegen de muur gezet zodat hij maar aan 1 kan zijn kamer kon zien en niet overal war hij keek
Nou, heb hem net in zijn bedje gelegd want om half een liet hij tekenen van vermoeidheid zien. Ben naast zijn bedje gaan zitten (hij zag me niet) om te kijken hoe het ging. In het begin had hij de fopspeen. Hij heeft 25 minuten liggen vechten tegen de slaap. Zijn oogjes vielen steeds dicht maar iedere keer werd hij weer wakker. Uiteindelijk viel hij om 13.00 uur in slaap dus ik dacht misschien dat hij nu dan langer slaapt want hij ligt nu in zijn bedje...Na een half uur werd hij alweer wakker, precies hetzelfde als dat hij in zijn box of wipper ligt! Weer een hazeslaapje dus...
Ook hier een meid van nog geen 3 maanden (9-3-2008) die overdag steeds moeilijker gaat slapen. We hebben vanaf het begin problemen met haar gehad, waardoor we ook totaal geen vast patroon voor haar hebben kunnen aanhouden. Allereerst had ze problemen met de fles én borst. Ze verslikte zich héél vaak. Prelogopediste is geweest en naar de osteopaat geweest (spanning aan de rechterkant van de aansluiting wervel en schedel wat tot slikproblemen kan lijden). Het leek daarmee beter te gaan. Toen waren de voedingen nog een probleem. Ze leek niet tevreden na een flesje en bleef vaak huilerig. Ook poepte ze van de Nutrilon Omneo maar 1x in de 3 dagen. Veel windjes laten. Overgegaan op de Friso Comfort en weer terug naar de osteopaat. Ze heeft nu wel (tot nu toe) iedere dag ontlasting (we zijn sinds vorige week Donderdag overgegaan), maar in het begin had ze heel harde ontlasting waardoor ze schreeuwde van de pijn. Na het bezoek aan de osteopaat heeft ze die avond wel goede ontlasting gehad zonder te hoeven krijsen. Ze dronk ook maar beetjes en we dachten zelf aan verborgen reflux omdat ze ook vaak in haar bedje nog lag te slikken. Dat lijkt ook beter te zijn geworden. Nu we van het CB toch moesten gaan rekken met de tijd tussen de voedingen zodat ze meer honger kreeg, krijgt ze sinds kort nog maar 6 flesjes per 24 uur van ongeveer 150ml per keer, die ze lang niet altijd op drinkt. Ik probeer haar eigenlijk al de hele tijd de rust en regelmaat enzo te geven, maar als ik haar in bed heb gelegd is het meestal eerst een aantal keren huilen en de speen in doen. Als ze dan uiteindelijk slaapt, wordt ze vaak na een half uurtje alweer wakker. Volgens de rust en regelmaat zou ze dan gevoed moeten worden, knuffelen, spelen in de box en dan weer naar bed bij de 1e vermoeiheidssignalen. Maar ze is soms veel te wakker en ligt dan een uur voor haar voeding alweer in de box, waar ze dan soms weer slaapt (met speen) en soms naar de beestjes in de box zit te staren en gaat brabbelen tegen ons. Dus dan is ze ook gewoon te wakker om haar nog te laten slapen en te vroeg om haar al een flesje te geven. Ze heeft berg gehad, pukkeltjes en nu heeft ze nog hele schrale plekken achter haar oren en bij de haarlijn. Ook heeft ze wat schrale wangetjes. Nu gaan we weer twijfelen of ze misschien koemelkallergie heeft, maar misschien is het gewoon geen meid om overdag zoveel in bed te liggen. Ik word er wel enorm onzeker door. Ze is nog lang geen huilbaby, maar ik heb het idee dat ze veel vrolijker zou kunnen zijn. Misschien zit ik hier wel op het verkeerde item en moet ik bij de koemelkallergie zijn,maar ik las het verhaal van de "hazeslaapjes" en herkende mijn dochter hierin. We hebben ook een zoontje van 2,5 jaar en die heeft ook vanaf het begin slecht geslapen (heb hem tot een jaar borstvoeding gegeven), maar heb hem eigenlijk in het begin teveel in de box gelegd te slapen. Dat wilde ik nu dus anders doen, maar helaas. Zo, het is een heel verhaal geworden en misschien herkend iemand zich hierin ofzo of heeft iemand tips. Alvast bedankt.