Een auto hebben en een auto gebruiken zijn 2 verschillende dingen. Wij hebben een auto, maar gebruiken die pas als laatste keuze. Zo zijn we laatst op uitje geweest met de trein. Met de auto waren we er misschien 20 min sneller, maar dan kwam er ook nog parkeren uit. Onder de streep was de trein nog eens niet heel veel duurder. We vonden het ontspannender reizen. Geen ruzie op de achterbank bijvoorbeeld De kinderen zien ook dat er meerdere mogelijkheden zijn om ergens te komen dat alleen de auto. Ik weet dan ook niet of een rijbewijs op hun 18e al toegevoegde waarde heeft.
Uitje met de trein is natuurlijk een feest voor de kinderen. Als wij met de trein willen gaan zijn we met de bus al een uur bezig om alleen al bij het station te komen. Met de auto wel iets sneller, maar zit je weer met parkeren midden in de stad. Mijn man heeft een auto van de zaak, daardoor hebben wij geen kosten als we met de auto gaan. Voor ons is de auto de meest voordelige keuze.
Nou, als je regelmatig de trein pakt, dan is het niet meer speciaal. Het is voor hun een van de mogelijke manieren om ergens te komen. Bij ons wint de trein het wel vaker van de auto: het mag best iets langer duren en iets meer kosten zeg maar.
Jullie wonen dan denk ik wel vrij dicht bij een treinstation? Dan lijkt het me idd een optie om te doen, maar als je zover van een station af woont als wij doen is het geen optie. Kijk een leuk uitje met de kids:
Ja, 700 m van een sprinterstation. Dus wel vaak overstappen. Toen we een huis wilden gaan kopen, hebben we hier bewust rekening mee gehouden, dat een station dichtbij was. We wilden gewoon niet met de auto naar ons werk hoeven te gaan.
Oh dat is wel fijn dan ja. Wij willen graag in een dorp wonen en dan weet je ook dat je vaak wat verder weg woont van de voorzieningen. Hier is een auto eigenlijk onmisbaar. En trouwens, mijn mans werk zou sowieso al niet met het ov kunnen. Hij werkt deels op kantoor, maar gaat ook langs de bouwplaatsen. Tja, dat is met het ov ook niet te doen.
Ja, wij hebben dus ook meegenomen dat we niet overal kunnen werken. Maar man heeft nu een baan en die gaat met de trein en de laatste 5 km met de fiets. Op mijn werk mag je nog eens niet met de auto komen, verplicht OV of fiets. Collega's die niet dichtbij een treinstation wonen gaan dan eerst een stuk met fiets of auto en stappen daarna op de trein. En heel veel collega's wonen best afgelegen.
Eerste opmerking. Ik snap t. Had jouw eerdere opmerking niet goed geïnterpreteerd. De tweede begrijp ik niet goed. Natuurlijk zijn er meer factoren. Maar tenzij je in de heuvels woont is 10 km gewoon een half uur fietsen. Ongeveer. De een fietst harder dan de ander. De ene weg is de andere niet. En langs sommige wegen wil je liever niet fietsen. En ik snap heel goed dat je in veel situaties voor de auto kiest. Dat doe ik ook. Zeker nu het met mij persoonlijk fysiek minder lekker gaat. Neemt niet weg dat die auto nog steeds geen absolute noodzaak is, maar een keuze. En dat wij de luxe hebben om die keuze te kunnen maken is alleen maar fijn. Trouwens. Als je de luxe hebt om voor de fiets of benenwagen te kunnen kiezen (als in fysiek mogelijk). Dan is dat ook fijn.
Waarom voelen mensen zich zo aangevallen vraag ik mij af? Ik spreek er niemand op aan dat ze voor een auto kiezen. Geef aan dat ook wij deze keuze maken. Dus ik begrijp prima deze keuzes. En ik begrijp dat sommigen ook echt verder van voorzieningen wonen dan in mijn voorbeeld uit de praktijk. En ook dat bij bepaalde banen het wel erg lastig wordt zonder auto. Is allemaal uitgesproken. Maar blijkbaar mag een auto niet als luxe-product worden gezien. Dat gezegd hebbende. Ik blijf het absurd en belachelijk vinden dat veel dorpen zo slecht bereikbaar zijn met ov. Daar zou veel meer in geïnvesteerd moeten worden. Maar goed... dat is weer een andere discussie
Laten we het erop houden dat wat noodzaak is voor iedereen anders is. Ik zou niet weten hoe ik alles rond moet krijgen zonder auto en doordeweeks ook zonder man maar met 5 kinderen. Maar mijn auto, of man zijn auto, weg doen is sowieso geen optie tenzij we gigantisch veel van de toch al weinige gezinstijd willen inleveren.
Ik zou in ieder geval niet willen dat mijn kinderen het vanzelfsprekend vinden om een eigen auto te hebben als ze 18 zijn. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat ze er een kunnen betalen en erin mogen rijden. Al dat blik in de straat. Bij ons willen ze nu betaald parkeren in gaan voeren, krijg je reacties van dat al die kinderen die nu ouder worden straks dus moeten gaan betalen voor hun auto. Ehm, ja, de gemeente gaat toch niet al die parkeerplekken gratis faciliteren ten koste van andere openbare ruimte?
Mijn kinderen kopen ook geen auto hoor, dan doen ze pas als ze het nodig hebben voor hun werk. Nu gebruiken ze gewoon mijn of mans auto als ze een auto nodig hebben. Hier is de keuze uit banen op fietsafstand of fatsoenlijk bereikbaar met het ov heel erg dun, dus willen ze gewoon vrije keus in het solliciteren is zorgen dat je je rijbewijs hebt voor je klaar bent met je studie wel zo praktisch.
Dat snap ik zeker in jouw situatie. Jouw lijf houdt je nu tegen om lekker te wandelen of de fiets te pakken. Dat lijkt me heel moeilijk.
Nee hoor. Het irriteert alleen als mensen niet lezen en dan denken dat ik bedoel dat ze eigenlijk verwende nesten zijn die onmiddellijk hun auto moeten verlopen og zoiets Enne... ik vind een auto wel luxe. Net als de meeste dingen waar ik hem voor gebruik (vakantie, uitstapjes, sporten in een dorp verderop alleen maar omdat dat leuker is dan in het eigen dorp, sneller bij familie op bezoek kunnen dan met ov, kind naar school brengen bij erg slecht weer)
Huh? Ik heb nog nergens in Nederland meegemaakt dat een bepaalde plek onmogelijk te bereiken is met de fiets hoor. Er is een verschil tussen "liever niet willen" en "onmogelijk". Autosnelweg kan je idd niet met de fiets. Maar gelukkig zijn er ook binnendoorwegen en fietspaden. Vele routes zijn met de fiets gewoon een stuk korter omdat je makkelijk binnendoor kan. Als je even geen andere optie hebt kom je erachter dat er echt ontzettend veel mogelijk is. Is alles even fijn of snel? Nee. Maar dat beweer ik ook nergens he.
Dankje. Ik dacht niet eens aan mezelf. Want ik kan nog best wat (alleen heel langzaam en niet te ver, maar dat ga ik beslist weer opbouwen). Maar juist aan mensen met een "echte" handicap. Dan is ook het ov een drama helaas.