Hoe oud was je toen je je rijbewijs haalde?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zxcvb, 17 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Huis - dichtstbijzijnde treinstation Screenshot_20240222_150031_Maps.jpg
    En naar Utrecht Screenshot_20240222_150235_Maps.jpg
    Ik vind dat echt te grote verschillen om dagelijks aan extra reistijd te hebben.
    Even los van dat ov bij ons alleen tussen 7 en 18u is.

Even gekeken naar wat als ik lerares was op school van oudste (met vertrek op nu) Screenshot_20240222_150604_Maps.jpg
    Maar als ik dan om 8u op school moet zijn moet ik om 5u al weg en ruim uur lopen naar de 1e bus zegt hij)

Bijgevoegde bestanden:

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.242
    15.029
    113
    Vrouw
    Haha, ja hier een beetje vergelijkbaar. Hier gaat de eerste bus om 6 uur, de laatste volgens mij om 23/24 uur. Dus eigenlijk best lang.
    Als ik aan 9292 vraag om om 7 uur op stageadres van onze zoon te zijn geeft hij gewoon aan dat ik om 23 uur de bus moet nemen:roflmao: Terwijl dat maar 20 km hier vandaan is. Met de bus is het ongeveer 1,5 uur. Met de auto makkelijk binnen een half uur over binnendoor wegen.

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Overigens vind ik ov veel vermoeiender dan met de auto. Al die mensen, geluiden, geuren...

Zxcvb vindt dit leuk.
  4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Haha ja naar de school had ik morgenochtend ook maar 1 optie, anders vanavond al vertrekken :roflmao:

Mijn zusje woonde in de dichtstbijzijnde stad. Ik kon sneller heen en weer om haar op te halen dan enkeltje bus. Zelfs met de fiets ben je vaak sneller dan de bus

Zxcvb vindt dit leuk.
  5. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Haha, ja hier precies hetzelfde. De dag na m'n 18de verjaardag was m'n eerste rijles. Heb er toen iets van 8 maanden over gedaan, geloof ik.

G89 vindt dit leuk.
  6. Fenje

Fenje Lid

1 nov 2020
    25
    42
    13
    Vrouw
    18, omdat het moest. Ik vond het helemaal niks en heb toen ik hem ophaalde hem ook demonstratief achterin de kast gegooid. Tijden niks mee gedaan, maar ik was van het gezeur af. ;) Ik ben blij met mijn rijbewijs, maar ik had liever zelf bepaald wanneer ik ging lessen.

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Het dorp waar ik opgroeide kwam enkel de buurtbus. En alleen doordeweeks. Het dichtstbijzijnde treinstation was 4 km fietsen. Daar ging 1 keer per uur de stoptrein.

Toen ik 15 was kregen we een auto-ongeluk. Geen gewonden gelukkig. Maar wel de auto total-loss. Mijn ouders besloten toen geen nieuwe te kopen en maar te kijken hoe lang we dat zouden volhouden (verwachting: zodra het winter wordt kopen we een nieuwe auto).
    Dit hebben ze ruim 6 jaar volgehouden.
    Wel geïnvesteerd in goede fietsen en fietstassen.
    De zomer erna een busje gehuurd voor vakantie. Alle volgende vakanties werden fietsvakanties. Familiebezoek ging met de trein. Open dagen (studiekeuze zus, broer en mij) deden we met de trein. Boodschappen (ook 4 km, want geen winkel in ons dorp) deden ze met de fiets.

Dus tot zover de noodzaak van een auto wanneer je in een dorp woont.

Ben het er wel mee eens als je zegt dat het praktisch is. Want zonder was echt wel meer plannen, en meer tijd kwijt voor reizen.

Edit. Ik reageer nu op jouw bericht. Maar realiseer me dat jij het niet strikt noodzakelijk heb genoemd. Die opmerking was meer algemeen bedoeld.

Ohja... wat betreft mijn kinderen. Ik verwacht dat oudste direct zal willen beginnen. Mijn persoonlijke mening g is dat hij dat San zelf mag betalen. Maar ik denk dat man wel wil meebetalen, dus daar hebben we nog een discussie tzt

8. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.353
    1.480
    113
    Vrouw
    Nee hoor niet noodzakelijk. Wij hebben ook lang geen auto gehad. Maar ik vind het wel enorm irritant :roflmao: Zeker met 3 kinderen die naar verschillende locaties opvang/school moeten, reistijden naar werk..dat lukt praktisch gezien niet met de fiets qua tijd. En mijn weekboodschappen voor 5 personen zie ik me ook niet in m’n fietstassen proppen. Rijden naar uit wedstrijden van de kinderen… Alles kan altijd maar het leven is wel wat makkelijker in dorpen met een auto. Het bespaard me in elk geval veel tijd :)

Zxcvb en Mamafiets vinden dit leuk.
  9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Wij zouden in principe zonder kunnen. Maar t is toch wel fijn met. Vooral naar oma toe. Oma 1 in datzelfde dorpje waar in het weekend geen ov is (dan zou ze ons met de auto van het station moeten halen).
    Oma 2 in het verzorgingshuis. Wel dichtbij het busstation, maar ik weet niet hoe de verbinding met hier is. Minimaal 1 keer overstappen.

De boodschappen vroeger gingen perfect in de grote tassen (maatje postbezorger). Ik doe hier de meeste boodschappen ook met de fiets. Is te dichtbij voor de auto. Voorraad brengt de ah. Dus dat scheelt wel een hoop zwaar spul.

En nu ik zo in de post covid zooi zit is het ook wel fijn dat ik zoon naar school kan brengen met de auto ipv te voet.

Over rijlessen gesproken. Voor jongste is het wat vroeg om aan autorijden te denken. Maar verkeer is zijn lievelingsvak op school. Dus de theorie gaat hij beslist snel halen :roflmao:

10. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    18 jaar was ik & 1.5 maand later had ik m binnen. Ik kon eeeeecht niet wachten, maar ik (beach)volleybalde op hoog niveau en moest paar keer per week naar Scheveningen en Arnhem vanuit Lelystad. Geen pretje met t OV! Mn ouders waren ook dolgelukkig dat ik lekker mezelf overal heen kon rijden voor mn sport & dat zij niet meer "verplicht" mee hoefde. Al hebben ze dat altijd met liefde gedaan waar ik ze natuurlijk nog steeds mega dankbaar voor ben! :)

Zxcvb vindt dit leuk.
  11. Thomas322

Thomas322 Nieuw lid

22 feb 2024
    1
    0
    1
    Man
    Mij werd altijd aangeraden om zo snel mogelijk een rijbewijs te halen, zodat je er geen omkijken meer naar hebt. Ik heb deze dan ook op mijn 18e gehaald en ben super blij dat ik dat heb gedaan!

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Maar daar heb je al wel een voordeel tov vele andere dorpjes. Ook al is het maar 1x per uur. Met de buurtbus bij ons kunnen we ook maar 1x per uur maar dan zit je wel eerst 50min daar in ipv kwartiertje fietsen

Zxcvb vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Dat treinstation was dus ook een kwartier fietsen.
    Dus wat is dan het voordeel?

In mijn optiek heb je (mits gezond) binnen een straal van 10 km niet perse een auto nodig.
    En tegenwoordig, met elektrisch fietsen kan je dat makkelijk uitbreiden naar 15-20 km.

14. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    maar ook dat ligt aan waar je woont vind ik.
    Hier heb je in het dorp niet veel winkels of sporten.
    Voor het dansen van mijn dochter moet ik 7km verderop zijn.
    Zwemles idemdito.
    En als ze kleding nodig hebben of schoenen..
    Dat zou betekenen dat ik met 4 kinderen op de fiets daar heen moet..
    Ja dan zou ik een bakfiets kunnen aanschaffen maar de oudste zou dan nog zelf moeten fietsen een uur dansen en dan nog terug fietsen.
    Kind zou de heen weg nog zonder klagen gaan maar de terug weg zou bijna een uur duren met een hoop geklaag.
    Nee dan ben ik blij dat ik een auto heb.

MadeInUSA en Zxcvb vinden dit leuk.
  15. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.242
    15.029
    113
    Vrouw
    Die 4 kilometer naar het treinstation is een klein stukje bedoelde @toch3 denk ik. Dat vind ik namelijk ook.
    Het dichtsbijzijnde station is hier zo'n 25 km vandaan.
    Een stukje dichterbij is wel een metrostation.

En natuurlijk, als we geen auto zouden hebben zou het ook wel gaan, maar allemaal zoveel omslachtiger en langduriger en moeizamer. Daarom zoe ik mijn auto toch wel als iets onmisbaars.

Uit milieu oogpunt zou een electrische fiets idd een redelijk alternatief zijn. Maar financieel is dat ook een flinke aderlating hoor. Als je voor het hele gezin een goede elektrische fiets gaat kopen...

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Daar mag je zeker blij mee zijn. En ik heb het met kleine kinderen ook niet anders gedaan. En wij hebben ook een auto omdat dat gewoon heel makkelijk is. Maar dat is ook precies wat het is. Pure luxe. En dat mogen we best af en toe een beetje meer beseffen vind ik.

Dorp waar ik ben opgegroeid had een kerk, een café en een basisschool.
    De rest was ofwel 4 km (dorp verderop met de belangrijkste winkels) ofwel 10 of 15 km (groter dorp en stad voor kleding etc).
    Toch lukte het ruim 6 jaar zonder auto (wel met grotere kinderen) als je moet vind je vaak een prima oplossing.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.862
    31.451
    113
    Vrouw
    Ah zo. Dan snap ik t punt.

Klopt. Elektrische fietsen zijn flink duur. Maar dat zijn auto's ook natuurlijk.
    En een fiets opladen is weer een stuk goedkoper dan benzine tanken. En je hebt geen wegenbelasting natuurlijk. Dus ik denk dat je onder de streep met Elektrische fietsen toch goedkoper uit gaat zijn.

citroenrasp vindt dit leuk.
  18. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Dat het een ruim halfuur minder fietsen is dan bij ons. Oftewel, je komt er een stuk makkelijker.

Je kan niet zeggen "binnen X kilometer heb je geen auto nodig", er zijn veel meer factoren die meespelen dan alleen afstand

Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.504
    12.052
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik had een auto nodig voor werk toen ik 29 was, dus toen mn rijbewijs gehaald. Geloof iets van 45 lessen maar wel alles in een keer gehaald zonder tussentijdse toets.

Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.242
    15.029
    113
    Vrouw
    Ja, puur qua geld is een (aantal) fietsen goedkoper dan een auto. Maar met zulk weer als vandaag ben ik toch maar wat blij dat ik niet met de fiets de boodschappen hoef te doen. ;)
    En met de auto kunnen we in 1x de grote boodschappen meenemen, maar met de fiets zou ik toch heel wat keren op en neer kunnen gaan om alles thuis te krijgen

Deel Deze Pagina