Hallo, Ik heb een zoontje van 6, heerlijk! ik geniet er echt van! Maar....we zijn al 5 jaar bezig voor een broertje of zusje voor hem, Het doet zoveel verdriet dat het niet lukt! mag je wel verdriet hebben? mensen om mij heen, hebben vaak zoiets als: je hebt er toch een, wees blij met wat je hebt! Ben ik ook! Echt! maar het is elke keer weer zo'n teleurstelling..... Nou kreeg ik van de week van mijn schoonzus te horen dat je pas echt een moeder bent als je er twee hebt, anders weet je niet hoe druk je het eigenlijk pas echt hebt! Wat was ik boos en teleurgesteld in haar! Maar weer mensen om mij heen: Het is toch ook zo? Stel ik mij nou echt aan of mag ik ook verdriet hebben dat het niet lukt. Groetjes,
Wat een onzin dat je pas echt moeder bent als je er 2 hebt! Jij bent ook al hartstikke moeder!! En ook al heb je al een wonder rondlopen, natuurlijk mag je verdriet hebben als het niet lukt. Het is iets wat je graag wil en waar je naar verlangt. Daardoor ga je toch niet minder van je zoon houden? En je bent nog even blij met hem als voorheen... Logisch dat je verdriet hebt en teleurgesteld bent! Laat die mensen maar l*llen!!!
Tuurlijk mag je verdriet hebben dat het niet lukt. Dat is er toch gewoon NAAST het feit dat je ook blij bent met je zoontje? Die twee dingen sluiten elkaar toch niet uit? Ik heb nu al regelmatig van die buien dat ik de wanhoop nabij ben, (we zitten in ronde 5 na een miskraam), of we er ooit nog wel eentje bij gaan krijgen. M'n emoties bewegen daarin een beetje mee met de hormonen tijdens de cyclus Laatst zei ook iemand dat ik blij moest zijn dat ik er eentje heb, want dat is niet iedereen gegund. Ja, dat is natuurlijk nog een heel eind beroerder, als het helemaal niet lukt om kids te krijgen, maar dat betekent toch niet dat ik niet verdrietig ben dat we tot nog toe nog geen tweede kindje hebben mogen krijgen? En uiteraard is het met twee kids drukker dan met 1. Maar je bent niet meer of minder moeder naarmate het aantal kids dat je hebt. Dan zou er in deze tijd bijna niemand meer een echte moeder zijn, want vroeger hadden ze er meestal veel meer rondlopen.... dat is natuurlijk pure flauwekul. Moeder ben je als je een kind hebt. Niet meer en niet minder. Je schoonzus zal het vast niet zo rottig hebben bedoeld als het overkwam, maar het is misschien wel goed om haar even terug te geven hoe haar opmerking op jou over is gekomen en dat dat kwetsend was. Ze zal ws iets hebben bedoeld in de trand van: Jemig, ik vind het wel druk met 2 kids zeg! Maar dat kan ze dan beter ook echt op die manier zeggen....
Wat ontzettend rot dat het nog steeds niet gelukt voor jullie. En waarom zou je geen recht op verdriet hebben? De wens voor een tweede kan net zo groot, zo niet nog groter zijn dan een eerste. Nu weet je namelijk wat je mist. En wat een klote opmerking zeg, die slaat echt nergens op. Net zoals mensen die zeggen '1 kind is geen kind'. Die hebben geen flauw idee waar ze het over hebben. Maar moeilijk om dit naast je neer te leggen, want het doet gewoon hartstikke veel pijn als mensen zich blijkbaar zo slecht kunnen inleven en een harde opmerking plaatsen.
Een onvervulde kinderwens is altijd verdrietig. Of het nou de eerste, tweede of de 6e is. Laat je niks anders wijsmaken. Over je schoonzus, ja mensen doen soms belachelijke uitspraken. Ik zou zeker zeggen tegen haar dat je je heel gekwetst voelt door die opmerking en dat ie kant noch wal raakt. Wat een onzin!
ongelooflijk wat kan ik boos worden om dat soort uitspraken! hoezo, je ben past echt moeder als je er 2 hebt! aaaargggh! niets van aantrekken hoor! tuurlijk ben jij ook voor 1000% mama! en ook mag je zeker verdriet hebben! want de wens voor een tweede kindje is er toch! ook al hebben jullie al het geluk van jullie eerste kindje, dat betekent toch niet dat je niet verdrietig mag zijn als een tweede kindje op zich laat wachten! stel dat het nooit meer gaat lukken dan is dat toch ook afscheid nemen van een wens, een droom en dat doet pijn, dat kost tijd! ik hoop dat het voor jullie alsnog mag lukken! dat jullie wens uit mag komen!
Ik heb zelf nog geen kinderen maar ik kan me de wens levendig voorstellen... Mensen die jou je verdriet ontzeggen.. Belachelijk!! Je gevoel mag er gewoon zijn en je verdriet ook! Als mensen daar geen begrip voor kunnen opbrengen zijn ze jouw tijd (mijns inziens) niet eens waard..
Natuurlijk mag je verdriet hebben! Al is gaat het om je 10e kindje, als je graag een kindje wilt en je krijgt hem of haar niet doet dat pijn. Ik hoop van harte dat jullie toch nog een keer papa en mama mogen worden! *knuf*
Vindt het schandalig dat je schoonzus dat heeft verteld! Je bent al moeder als je één kind hebt! Je word echt niet meer of minder moeder met 2 kinderen! En tuurlijk mag je verdriet hebben! Dat is toch hartstikke logisch! Als je iets zo graag wilt en het lukt maar niet, is het logisch dat je daar verdriet om hebt! Net als ratatosk ook zegt, al zal het je 10e kindje zijn, als het niet lukt doet dat gewoon veel verdriet, hoeveel je kinderen je dan ook al hebt! Hoop dat je snel weer inverwachting mag raken en een gezonde, mooie baby op de wereld mag zetten!
Bedankt voor zoveel lieve reacties! Doet me goed te lezen dat er toch ook anders over gedacht word! Thanx! Het is idd een wens die niet in vervulling gaat...! Ik had al wel bijna door al die meningen mijn mmm opgezegt, dan maar Blij zijn met wat je hebt en verder gaan met mijn leven! heb toch de telefoon weer gepakt vanmorgen en weer een nieuwe afspraak gemaakt. Nu wordt het ivf, laatste redding! Op hoop van zegen Thanx again! Doet me echt goed!!!
Heel herkenbaar helaas... Ook wij wachten en hopen al een hele tijd op een broertje of zusje en het wil maar niet lukken. Ook ik hoor zo vaak om me heen dat ik dankbaar moet zijn omdat ik 1 gezonde dochter heb. Natuurlijk ben ik dankbaar, natuurlijk ben ik zielsgelukkig met haar, maar dat neemt de intense wens naar een tweede (levende) kindje niet weg... Dus ik heb ook verdriet, heel veel verdriet en ik snap je wanhoop en frustratie. Gelukkig heeft nog nooit iemand een dergelijke opmerking tegen mij gemaakt. Ik zou echt niet weten hoe ik zou moeten reageren... Ik wil je ontzettend veel succes wensen met de stap die jullie gezet hebben naar IVF! ik hoop dat het jullie heel veel moois mag brengen!!! (in de tussentijd zijn wij ons wel aan het orienteren op pleegzorg/adoptie...)
Meid, wat fijn dat de reacties je goed hebben gedaan en dat je nu de stap hebt genomen naar IVF. Ik wil je daarbij ontzettend veel succes wensen!!! Wat betreft je verdriet; volledig te begrijpen en niets menselijkers dan dat. Je hebt een wens voor nog een wondertje en dat die wens tot nu toe nog niet is uitgekomen doet pijn, dat vind ik alleen maar logisch! En die opmerking, die moet je terug koppelen naar je schoonzus en haar laten weten hoeveel pijn ze jou hiermee heeft gedaan. Ik zou woest zijn om zo'n ondoordachte, onaardige en onredelijke opmerking en ik zou die persoon voorlopig niet meer hoeven zien of spreken :x Nogmaals, veel succes en op naar een mooi IVF wondertje voor jullie! Liefs, Caitlin
Of je nu voor de eerste tweede derde of voor de weet ik hoevelste gaat, als het niet lukt blijft het altijd pijn doen lijkt mij. Je hebt de wens voor nog een wondertje, wilt graag nog een kindje...... Natuurlijk ben je al blij met die ene, maar je wens blijft er niet minder om! Enne je bent echt ook al moeder met maar een kleine, je hebt dan dat oergevoel toch? Erg kwetsend zo`n opmerking, veel sterkte en hopelijk mag je ooit eens dat tweede wondertje in je armen sluiten!
natuurlijk mag je verdrietig zijn!! maakt niet uit of je eerste, tweede of 11e kindje op zich laat wachten hoor! het is en blijft elke maand een telleurstelling als het niet gelukt is!
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat de dames voor mij al gezegd heb. Slaat gewoon helemaal nergens op dat je geen verdriet zou mogen hebben en dat je pas moeder bent als je er 2 hebt, ronduit belachelijk. Meid, heel veel sterkte, hopelijk gaat jullie wens snel in vervulling komen!! Dikke knuffel.
Wat fijn om te lezen dat je mede door de reacties weer een positieve zet hebt gekregen. Hoop echt met heel mijn hart dat het voor jullie in het verschiet ligt! Heel veel succes en sterkte!
Ooo ik wist niet dat je pas echt een moeder bent als je 2 kinderen hebt...:S wat een domme opmerking van haar! En natuurlijk mag je verdrietig zijn omdat je wens "nog"niet in vervulling is gegaan. Ik denk dat je dat altijd wel zou hebben maakt niet uit hoeveel kinderen je al hebt... ook met andere dingen trouwens. Hoop dat je wens snel in vervulling gaat, en natuurlijk ook van de dames die dezelfde wens hebben..
Wat een onzin dat je pas echt moeder bent als je twee kinderen hebt. Ik vind echt dat iedereen zelf mag bepalen wanneer zijn gezin compleet is en trouwens: moeder is moeder hoor! Echt een beetje een rare uitspraak. En extra vervelend in jouw situatie omdat je dit zelf ook heel graag zou willen. Wat naar dat het niet wil lukken. Natuurlijk moet je heel blij zijn dat het 1 keer is gelukt, maar ik vind dat je ook zeker verdrietig mag zijn dat het niet nog een keer wil lukken. Ik hoop echt dat het snel mag lukken meid!
Ben het met mijn voorgangsters eens, maar denk wel dat de pijn anders is bij de eerste of de tweed. (volgende.) Heb het er heel moeilijk mee gehad dat het voor de eerste ruim 2 jaar duurde, dat gevoel zou ik nu niet weer krijgen dat weet ik wel. Maar daarom doet het je heus wel verdriet, en iedereen zal daarin anders zijn.
Wat ik trouwens nog wil zeggen. Ik heb me na de geboorte van mijn eerste dochtertje zo ontzettend op en top mama gevoeld, misschien nog wel meer dan bij mijn tweede dochtertje. Helaas hebben we haar moeten laten gaan en hebben we niet voor haar kunnen zorgen. Maar zij heeft me mama gemaakt en zo voelde het ook echt! De uitspraak dat je pas mama bent als je twee kindjes hebt, is ook voor mama's van een (eerste) overleden kindje heel erg kwetsend!