Hoe oud was jouw kind toen het veters kon strikken?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Chocolat, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe oud was je kind toen het kon veters strikken?

1. 5 of jonger

49 stem(men)
    62,8%
  2. 6

13 stem(men)
    16,7%
  3. 7

8 stem(men)
    10,3%
  4. 8

6 stem(men)
    7,7%
  5. 9 of ouder

6 stem(men)
    7,7%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    @Shakes : kan je een filmpje zoeken/linken waarin dat uitgelegd word ik ben eigenlijk benieuwd of dat voor onze .. ik vind het te moeilijk meneer... wel werkt..

Chocolat vindt dit leuk.
  2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, ik vind zelfredzaamheid belangrijker dan perfectie op deze leeftijd. Liever een kind dat op school op een of andere manier zelf haar schoenen weer kan vastmaken, dan eentje dat altijd hulp nodig heeft.

Ik heb haar per slot van rekening ook niet meteen leren schoolslagzwemmen, eerst was op zijn hondjes ook prima. De rest komt later wel.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb er niet meteen een. Maar het is echt letterlijk wat ik zei: je legt een lus met de ene veter, en eentje met de andere, en je maakt dan een knoop met die lussen.

famofthree vindt dit leuk.
  4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien niet. Maar in de OP las ik eerder iets van frustratie dat het niet zelf ging, ipv het perfect strikken. En zoals ik hierboven al uitlegde: ik vind zelfredzaamheid dan belangrijker.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat mag ook. Maar net zoals jij het gek vindt dat een ouder zn kind dat thuis niet leert vindt ik het gek dat een kind zo zn veters leert vastmaken.

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn zoon was zeker 7 voor hij het echt kon. Eind groep 2 wel een veterdiploma gekregen mar volgens mij was dat puur goodwill van de juf want thuis kon hij echt geen veters strikken...
    Hij is wel rechtshandig maar ik denk dat het teveel handelingen achter elkaar zijn om te onthouden. Hij heeft ADHD, dat is denk ik een van de redenen dat hij het echt lastig vond.
    Hij is nu ruim 8, bijna 9 en vindt het nog steeds lastig om goed strak te strikken.

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Dan kan het wel een praktisch alternatief zijn inderdaad.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Even Googlen op konijnen oren veter strikken (of Belgisch strikken).

Ik vind zelfredzaamheid ook veel belangrijker dan hoe de techniek uitgevoerd word.
    De andere veterstrikmethode komt dan op een later tijdstip wel.;)

famofthree en Shakes vinden dit leuk.
  9. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier nog nooit geprobeerd. Hij heeft ook schoenen met klittenband.
    Hij is nu 5 jaar.

10. sydneys

sydneys Niet meer actief

Even opgezocht en ik strik ze zo :)
    Die andere manier kregen ze mij echt niet aangeleerd. Njah rechtshandigen die het een linkshandige gaan aanleren is geen goede combinatie. :)

11. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    De eerste met vijf jaar en de tweede dochter heeft het in de week dat ze vier werd van haar grote zus geleerd. Ik denk dat het ook interesse is. Zij kon ook staartjes maken met twee. Mijn derde is net vijf en heeft nog geen interesse.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Het scheelt voor mijn zoon misschien inderdaad dat ik zowel links als rechtshandig kan strikken (van origine ben ik linkshandig, maar met de ouderwetse methode rechts leren werken)

sydneys vindt dit leuk.
  13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hier was onze zoon een jaar of 9 voordat hij het door had hoe het moest en nog steeds strikt hij heel los en moet hij dus regelmatig zijn veters opnieuw strikken .

Onze dochter is linkshandig en compleet gefrustreerd dat het niet lukte, gelukkig is oma ook linkshandig en na 10 minuten oefenen lukte het, zij was toen 5

14. Melian

Melian Fanatiek lid

16 mrt 2011
    1.129
    653
    113
    Vrouw
    Weet je dat ik hier nog nooit over heb nagedacht? Gek genoeg hebben we veters altijd weten te ontwijken :oops: Vanmiddag eens mee aan de slag. Dochter is 6, dus misschien wel leuk als ze weet hoe het moet. :thumup:

Pipo30 vindt dit leuk.
  15. Ansji

Ansji Niet meer actief

Mijn dochter is bijna 5 en kan sinds een paar weekjes een (nu nog vrij losse) strik leggen in haar schoenveters.

Zij is linkshandig, maar ik heb het geluk dat ik een "kronkel" heb en dus zowel links als rechtshandig ben. Dus ik kan met haar mee strikken oefenenen vanuit dezelfde stand.

famofthree vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.889
    113
    De oudste met 5, de middelste met 4 en de jongste is 5,5 en krijgt het nog niet onder de knie.

17. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is toch geen vetersstrikken?
    Ik snap dat vrijwel ieder 5jarige dat zou kunnen, maar ik denk dat in deze topic echt strikken wordt bedoelt.

Hier overigens wel een strikdiploma in groep 2 en 3, maar dan moeten ze echt kunnen strikken.
    Onze meiden hebben de diploma gehaald in gr2, zoon niet. Hij strikt zijn veters nu nog steeds amper ooit.

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zoals ik eerder al zei: zo had ik de OP niet geïnterpreteerd.

19. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Conclusie : het Nederlandse veterstrik diploma die op school gehaald word en zoals de meeste Nederlanders strikken is met een draai ennis lastiger aan te leren, zeker als je een linkshandig iemand het moet leren terwijl je rechtshandig bent.

Een andere manier om je schoenen vast te laten zitten met veters is met 2 lussen, daar krijg je in Nederland op school geen diploma voor, maar als het gaat om schoen is dicht werkt dat blijkbaar ook.

En in België is deze manier dus meer ingeburgerd en waarschijnlijk ook op een jongere leeftijd aan te leren, wat zou passen bij het eerdere "schoolse" stukje in België.

Ik moet zeggen ik hoop dat zoon dit wel kan want klittenband schoenen vinden in maat 36 word best een uitdaging.

Jaimio, Shakes en Chocolat vinden dit leuk.
  20. Ansji

Ansji Niet meer actief

Zo heb ik het mijn dochter ook geleerd. Ze had het binnen 5 minuten door... De andere manier komt nog wel. Laat ze eerst dit maar eens goed doen.

Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina