Hoe oud was jouw kindje met wisselen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Estha, 26 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dochter is 6 jaar 3 maanden en alle tanden staan nog vast in de mond. Der achterste kiezen zijn er ook nog niet en die komen vaak door voor het wisselen begint. Dochter had ook pas 4 tanden met een jaar :)

Zoontje is 4,5 jaar en achterste kiezen komen nu door. Waarschijnlijk gaat hij nog voor mijn dochter wisselen waar ze dan vast erg boos ol gaat worden.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    4/5 jaar is ook gewoon normaal trouwens. Waren genoeg kindjes in de kleuterklas zowel 1e als 2e die al en fietsenstalling hadden

3. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dochter is bijna 6 en alle tanden zitten nog muurvast

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Dochter had met 4j7m 2 tanden onder eruit. Boven zit nu één los. Onder komt nu 1 nieuwe door.

Overigens nog geen nieuwe kiezen achterin de mond.

5. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Mijn zoon heeft al 2 gewisseld, was toen ook 4.5 jaar.
    Hij was ook 3 maanden toen hij zijn eerste tanden kreeg. Dat heeft er volgens de tandarts ook mee te maken.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, maar die nieuwe tanden zijn zo groot in zo'n klein mondje!
    Ik zie verder niets aan dr voortanden, volgens mij is t niet ontstoken. Kan me wel zo voorstellen dat t allemaal zit te drukken en dat dat wat gevoelig is.

@Estha, kiezen kun je toch tellen! Melkgebit zitten in ieder kwadrant 2. Ik kijk iedere dag 2x in dr mond ;)

@Abri, huh in 9 mnd álles gewisseld? Duurt nornaal toch tot 11-13 jaar?!

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha, beetje krom neergezet idd :D Bedoelde het eerste deel. Meestal zit er even rust tussen het eerste en tweede deel aldus de tandarts ;)

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste was 4 jaar, 6 maand en twee weken toen ze afgelopen september bij me kwam.... mem, ik heb een wiebeltand.... smiddags was hij er ook al uit. :$
    Drie weken later was nummer twee er ook al uit..... :D

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Een ontstoken tand zie je niets aan hoor. Ik heb pas een ontstoken kies gehad, zag je niets van, begon met gevoelig zijn voor kou en langzaamaan ging het steeds meer pijn doen tot ik echt door de grond ging van de pijn. Maar zo op het oog niets te zien.

Maar goed, zijn er hier kindjes die pijn hebben gehad met het wisselen? Heb er zelf nog nooit van gehoord namelijk.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hou jij dat echt in de gaten of die kiezen er al zijn? Ik wist eigenlijk niet eens dat die zouden komen, de tandarts wees me erop ;) :)

11. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Toen die eerste 2 tanden eruit waren, ha dik hierover gelezen en heb ik gekeken of er extra kiezen bij waren gekomen, of in aantocht waren.
    Maar ik kan ze niet ontdekken:(

12. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Hier word door mijn dochter met smart gewacht... Ze is nu 6 jaar en 3 maanden maar ze zitten nog niet los. Ze is haar grijze tand goed zat. En hij word ook steeds grijzer...

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant

Dus ze heeft nog maar 8 kiezen? Da's wel apart dan! (Blijkbaar, wist het eerst ook niet hoor dat het normaal is om eerst die kiezen te krijgen en dan te gaan wisselen).

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja hier ook...nog niks.

Maar goed, ik moest mijn laatste melkkiezen laten trekken voor een beugel toen ik 16 jaar was.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik had ook niet naar die kiezen gekeken, wist ook niet dat die eerst door komen. Maar dochter liet t zelf zien, ze zat raar te doen met haar tong. Dr kies was toen half door en zag er heel raar uit. Er zat, zeg maar, nog zo'n lapje half over. Dus meteen gegoogled of dat wel normaal was, haha. Help! Eerst de kiezen?? Is dat wel goed??
    Maar goed, nu weet ik t wel en kijk ik er dus wel naar. Zeker omdat ik die nieuwe kies extra goed moet poetsen, omdat t glazuur dus nog niet goed is. En zodra er een nieuwe door is, die natuurlijk ook extra goed verzorgen.

Tja, pijn. De tandjes en kiesjes die doorkomen bij baby's kunnen toch ook pijn doen (heb destijds ook met dentinox gesmeerd, omdat ze er best last van leek te hebben; ze huilde sowieso veel als baby, dus wist t nooit zeker ;))..
    Ik kan me van vroeger iig nog wel herinneren dat een wiebeltand wel pijn deed/lastig was met harde dingen eten (appel ofzo).

En dit vond ik nog op http://www.gezondkindergebit.nl/wisselen:

Pijn bij het wisselen
    Het doorkomen van de tanden of kiezen kan een kind soms ongemak en (veel) pijn geven. Soms komt een melktand of -kies snel los, maar het kan ook zijn dat hij nog een tijdje half blijft vastzitten. Een kind loopt dan een tijdje met een "wiebeltand" rond. Dit kan pijn geven en kinderen kunnen hiervan extra last hebben bij het eten en poetsen. Poets daarom op die plek extra voorzichtig.

Een (kinder)pijnstiller zoals paracetamol kan eventueel helpen om de pijn bij het wisselen te verlichten. Als de pijn erg lang blijft aanhouden of de melktand of -kies erg lang blijft "vastzitten", kan de tandarts geraadpleegd worden. Deze kan de tand of kies dan vaak makkelijk verwijderen omdat een groot deel van de wortel al is opgelost en de tand of kies al los zit.

Oh, mn nichtje van ruim 6 heeft ook nog steeds geen wiebeltand én geen vaste kiezen.

16. Estha

Estha Actief lid

12 nov 2008
    487
    4
    18
    Nou, ik heb hier even gekeken bij mijn dochter maar die heeft ook nog maar acht kiezen! Ik wist ook helemaal niet dat ze deze nog moest krijgen...
    Hebben we ook weer wat geleerd :)!

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ze krijgen met 5/6 jaar de 3e kies en dan nog een met 12/14!jaar. Daarna komt nog de verstandskies rond 18. Dit zijn blijvende tanden ;)

Melkgebit heeft totaal 8 kiezen en vaak voor het wisselen komen de andere 4 blijvende kiezen door. Wij zijn 3 wk terug bij de tandarts geweest en hij zag de 4 kiezen bij mijn dochter ( 6 jaar en 4 maanden) onder de huid zitten :). Daarna kon ik het wisselen verwachten.

van melkgebit naar blijvend gebit

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wat betreft eerst kiezen en dan tanden, dat is wel de standaard, maar betekent niet dat íeder kind volgens het boekje wisselt! Een (groot) deel van de kinderen wisselt eerst tanden, want heb t al vaker gezien, zonder dat de kiezen al zijn doorgekomen.

19. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    zoontje is nu 5 en toevallig net vanavond 2e tand er uit met poetsten, haha. gemiddeld is 6jr, maar acht wat is gemiddeld, haha. de 1 wisseld met 4 en de ander met 7 pas.

20. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochter wordt in maart 5 jaar. Ze heeft inmiddels twee ondertanden gewisseld. De volwassen tanden zijn al ver doorgekomen. Ook zijn de kiezen in de onderkaak bijna volledig door. Ze is vroeg. Ik heb het bij de tandarts nagevraagd. Gemiddeld beginnen kinderen met 6 jaar.

Deel Deze Pagina