Mijn vriend en ik hebben een huis toegewezen gekregen van de woningbouw en hebben volgende week een gesprek. Alleen heeft mijn vriend flinke schulden en ook nog van zijn vorige woning waar hij is uitgezet. Ondertussen loopt hij bij schuldhulpverlening en zijn ze bezig met alle schuldeisers benaderen. Kan ik als hij een bewijs heeft dat hij bezig is met de schuldsanering alsnog met hem een woning huren of maken we geen kans(wat ik zelf eigenlijk wel denk)? Als iemand het toevallig weet dan hoor ik het graag!
Geen idee. Weet alleen wel van jaren geleden toen ik ging veranderen van huurwoning je geen schuld bij de andere mocht hebben. Dus daarvan uitgaande denk ik het dan niet..
Ik ga er vanuit dat het een andere woningbouw is? Als het de zelfde woningbouw is, dan denk ik dat hij weinig kans heeft, mits de schuld nog open staat. Is het een andere woningbouw dan kan het ook nog voor problemen zorgen. Tegenwoordig hebben veel woningbouws onderlinge contacten. Daarbij kan de andere woningbouw ook om een huurdersverklaring vragen. Je zegt dat hij bezig is met schuldhulp, worden zijn inkomsten ook door iemand beheert? Bijvoorbeeld budget beheer?
Nee, het gaat om dezelfde woningbouw dus daarom acht ik de kansen ook erg klein maar omdat de schuld onder schuldhulpverlening valt had ik hoop dat ze dan bewijs hadden dat het binnen 3 jaar sowieso betaald is en dat de huur nu ook automatisch door de bewindvoerder betaald word. Maar dat is waarschijnlijk ook wel te mooi gedacht.
Jij kunt toch ook nog altijd hoofdhuurder worden en dat hij alleen bij je op het contract bijgeschreven wordt? Of denk ik nu weer te simpel...?
Op wiens naam is er gereageerd op de woning die jullie krijgen toegewezen? Op die van jou of je vriend? Misschien krijgen jullie in dit geval wel een aanhangsel bij het huurcontract, waarin aanvullende voorwaarden worden gesteld waaraan jullie moeten voldoen (zoals verplichte automatische incasso bijv.). Zulke aanhangsel worden ook vaak opgesteld als een huurder wordt ontruimd vanwege overlast en weer een woning bij dezelfde woningbouw krijgt toegewezen. Succes volgende week!
Ik weet niet of dat nu nog kan? Staan samen ingeschreven en ze willen de informatie van ons allebei hebben. Ook is hij degene met kernbinding anders hadden we nog geen kans gemaakt. Ik ga het maar gewoon proberen denk ik...
Ik werk bij een woningcorporatie en bij ons is het zo dat als je weer bij ons een woning wilt huren (als hoofdhuurder of als medehuurder dat maakt niet uit) de hele schuld in 1 keer afbetaald moet worden. Als ze dat via de schuldhulpverlening willen doen dat is het goed. Dan begin je weer met een schone lei. Anders eens een heel goed gesprek met een woonconsulent aangaan dat bijvoorbeeld op papier komt te staan dat als eerste de huur betaald wordt via de uitkering/bewindvoerder en dat jij alleen op het contract komt te staan en niet hij (als dat kan tenminste). Ga je bij een andere corporatie (kan in heel nederland zijn) huren dan vragen wij om een goed verhuurdersverklaring en met een ontruiming vanwege huurachterstand krijg je die niet. Dan wijzen wij je af.
Heb gereageerd op mijn naam, hij staat bij mij ingeschreven maar dacht eigenlijk dat het automatisch samengevoegd was. Ik hoop dat het kan, je berichtje geeft me toch een beetje hoop! Particulier krijg ik voor hetzelfde geld alleen maar studio's...
En welke papieren moet ik daarvoor mij nemen als bewijs dat de schuldsanering in gang is gezet? Kan een verklaring van de gemeente/ bewindvoerder genoeg zijn of moeten zij contact met de woningcorporaties opnemen?
als de bewindvoering de huur overmaakt dan geeft dat vaak wel weer wat vertrouwen, als je in de wsnp terecht komt dan wordt de huurschuld waarschijnlijk niet helemaal terug betaald, maar een percentage door de rechtbank bepaald. de wsnp "spaart"3 jaar voor je en betalen met dat bedrag wat gespaard is alle openstaande schulden af. dus de meeste schuldeisers krijgen maar een gedeelte van wat er nog open staat. als het budget beheer/ beschermings bewind betreft dan worden wel alle schulden comlpeet terug betaald. maar vaak als je onder bewind staat dan kan er meer geregeld worden dan dat je het zelf probeert. ik zou de bewindvoering contact laten opnemen met de woningbouw vereniging. als het goed is hebben jullie zelf ook papieren van de rechtbank dat het beschermings bewind is uitgesproken. maar het kan nooit kwaad hun te vragen ook nog even contact op te nemen. bewind krijgt vaak deuren geopend die anders gesloten zouden blijven.
Het ligt er een beetje aan hoe hoog de oude huurschuld is. Ik wijs zelf woningen toe en tot de 1000 euro huurschuld zou ik het wel aandurven mits er goede afspraken zijn gemaakt met de schuldhulpverlening of dat er al 3 maanden een betalingsregeling is die goed wordt nagekomen. Als er nog niks op papier staat en er geen enkele poging is gedaan de schuld af te lossen zou ik het niet doen. Misschien heel flauw en in jouw nadeel, maar dat is wel de consequentie van je woning uitgezet worden. Dat gebeurt ook niet zomaar, dan heb je wel een behoorlijke tijd verzaakt huur te betalen. Maar hoop voor jullie dat jullie corporatie schappelijk is en jullie alsnog de woning toegewezen krijgen.