hoe ouderschapsverlof op te nemen?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door kissi, 5 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee de standaardregeling is om in een jaar tijd 50% van je uren opneemt, dus dan zijn in een jaar tijd je uren op. De werkgever mag de standaardregeling ook niet weigeren. Wil je een andere regeling, dan doe je dat in overleg met je werkgever, maar hij mag dit alleen in zeer zwaarwegende belangen weigeren.
    Wil je je uren anders verdelen, dan mag dat ... je mag in principe in 6 periodes je OV opnemen. In sommige CAO's is dat beperkt tot 3 periodes, dus lees je CAO ook even goed na.
    Let wel op dat je in je verlof aanvraag duidelijk aangeeft wat de begin en einddatum per periode is. geef je dat nl niet aan, dan wordt er van uit gegaan dat je van begin tot einde dezelfde uren per week opneemt.

En je hoeft niet direct aan te geven wat je met het resterende verlof wilt doen.... je hebt er recht op tot het 8e levensjaar van je kindje.

Ik heb vorig jaar door omstandigheden 6 weken van het verlofrecht voor mn jongste aangesproken. Voor de oudste neem ik vier uur per week op, maar geen periodes afgesproken.. dit betekent dat ik tot ergens in 2014 die 4 uur kan opnemen. Dus ook 6 weken opgenomen voor mn jongste... en die overige 20 weken kan ik dan in een later stadium opnemen.

2. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn werkgever vindt dat mijn functie niet in minder dan 3,5 dag=24 u kan. Ik werk nu 32 u en wilde 1 dag p wk opnemen maar dat is niet gewenst. Mag dit? Ook dacht ze aan 1 hooguit 2 jaar, dat betekent dat ik een groot deel niet gebruik waar ik wel recht op heb.... Wat is wijsheid? Jij zit er blijkbaar goed in :)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ze mogen je verzoek alleen om zeer dringende redenen weigeren en dat betekent eigenlijk min of meer dat het bedrijf zo ongeveer omvalt. Wel kan het binnen functie omschrijvingen worden aangegeven dat een functie bijv bij voorkeur fulltime of in X% wordt gedaan.

Je hebt recht op 26*je normale contract duur, dus voor jou 26*32 uur. Je mag het ook in delen opnemen. maximaal 6 delen en in sommige CAO's is het beperkt tot drie delen. In jouw geval zou ik dan zeker overwegen om bijv te zeggen dat je 4-8 per week op neemt voor de duur van 1 jaar. Dus begin- en einddatum aangeven. Hierdoor voorkom je dat je rechten vervallen.

Check dus wel goed je CAO, want er zijn best een aantal regels binnen het OV die dus aanvullend dan wel beperkend zijn geregeld binnen CAO's.... is er niets in de CAO geregeld dan gelden gewoon de wettelijke regels.

4. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maar als ik 4-8 u zou gebruiken voor een jr, dan blijven er dus uren staan waar ik recht op heb?ik denk dat mijn werkgever er vanuit gaat dat ik daarna nooit meer verlof op neem.....dus kan ik dat beter niet bespreken dan?
    Dank voor je reactie in elk geval....

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je hebt in principe het recht om de uren opte nemen tot het achtste levensjaar van je kindje.

6. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie. Het valt niet mee. Leidinggevende heeft aangegeven dus wens voor 3,5. Ik wil het niet op de spits drijven maar slechts een middagje ouderschapsverlof in het eerste (tweede jaar had ze eigenlijk ook niet overwogen) was niet hoe ik het me had voorgesteld. Maar ik denk dat ik er toch genoegen mee neem, ik wil graag er extra voor mijn kind zijn, en een cluster aan een gesloten later lijkt me ook niets. Dank voor je meedenken!

7. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    ik werk 32 uur per week, en ik zou 1 jaar 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen. dus 24 uur werken in de week. moet ik dan na dat jaar weer 32 uur per week werken? of heb ik hier nog een keuze in?

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dat ligt helemaal aan de CAO waar je onder valt en of je nog een deel krijgt doorbetaald etc.
    In een aantal CAO's is nl geregeld dat je na je OV eerst weer een periode je oude uren moet gaan werken. Bij andere CAO's mag je aansluitend je contract aanpassen.

Dus ik kan niet 1-2-3 zeggen of je na het jaar weer terug moet naar je "oude"32 uren

9. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ann77 kan jij je 24 uur dan niet in 3 dagen werken? Of begrijp ik het niet goed? 3,5 dagen is toch 28 uur?
    Ik zou gewoon beginnen met een jaar en afspreken dat na 9 maanden te evalueren met je leidinggevende. Vaak is de conclusie dat het toch wel werkt, maar is het het onbekend zijn met hoe het in de praktijk gaat.

Ik was een van de eerste managers die "parttime" ging werken (36 uur), na een half jaar vond iedereen dat normaal en volkomen acceptabel. Overigens wil ik ook niet minder werken omdat ik die uren echt wel nodig heb om mn werk goed te kunnen doen.

10. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Normaal heb ik een contract voor 40 euro, sinds de geboorte van mn dochter neem ik 12 uur ouderschapsverlof per week. Als je naar het totaal aantal uren kijkt dat ik op zou mogen nemen, zou ik dit iets meer dan 1,5 jr kunnen doen. De werkgever wilde dit echter maar voor een jaar vastleggen of daarna te kijken of het nog verlengd kan worden. Ik wil het eigenlijk zo lang mogelijk aanhouden en alle uren gebruiken, echter nu hoorde ik van een collega die het ook wilde verlengen, dat ze moeilijk doen en het verlof maar max. een jr willen laten duren. Hebben jullie tips/argumenten om mn werkgever zover te krijgen om het wel te verlengen? En mag hij het weigeren? Je wijkt nl. wel af van de standaard regel… En zou ik het in een later stadium wel nog op kunnen nemen?
    Ik baal ervan, nu is ook de 2e op komst en als dan ook weer geldt, loop ik iets meer dan een jaar OV mis en moet ik al eerder parttime gaan werken...

11. Quinnybabe

Quinnybabe Nieuw lid

26 jun 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, ik neem 12 uur per week ouderschapsverlof op. Heb nu de belasting teruggave over 2012 binnen. Maar ik vind het een beetje raar en vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Wij hebben precies ingevuld wat ze wilden weten; m'n inkomsten 2011 en 2012 en het aantal opgenomen uren aan OV. Heb in 2012 505 OV uren opgenomen, maar het bedrag aan belasting wat ik nu terug krijg is volgens mij het volledige bedrag, dus van 936 uur OV. Maar ik heb precies ingevuld wat zij vragen, dus hoe kan dit? Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt! Groetjes:)

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor degenen in het onderwijs (en dat geldt misschien ook wel voor andere cao's) Let goed op wT je na je ouderschapsverlof doet. Je mag aansluitend op je ov je werktijdfactor verkleinen, maar daar moet je echt vooraf rekening mee houden. Dan kun je namelijk het aantal uren dat je recht hebt op oudschapsverlof al berekenen over je nieuwe, kleinere aanstelling. OV is altijd naar rato van je w.t.f (sorry niet onderwijzers voor de stomme afkorting, zo heet dat nu eenmaal bij ons.) Als je ov opneemt naar je oorspronkelijke aanstelling, moet me na je verlof weer terug zoveel dagen werken. Of als je minder gaat werken een deel terug betalen!

Bovendien is het in het onderwijs geen recht om je verlof in delen te splitsen. Je neemt alles in één aaneengesloten periode op. In principe duurt deze periode maximaal één jaar. (Hiervan kun je alleen afwijken in overleg en na toestemming van "het bevoegd gezag". Dat is bij scholen die niet zefstandig zijn niet je eigen directielid, maar het bestuur.

Op de supite van Dyade staat een prachtig exceldocument waarin je alles precies kunt berekenen. Let op dat je daarin je huidige en eventueel nieuwe wtf goed invult. Verder geef je aan op welke dagen je het verlof wilt opnemen en je moet begindatum + einddatum invullen. (Als je de begindatum invult, geeft hij ergens in een hokje de einddatum aan, maar die moet je zelf nog een keer invullen.)
    Zodra jij vrije dagen gaat invullen, schuift de gesuggereerde einddatum vanzelf op. Maar die moet je dan ook wel weer overnemen in jouw vakje!

En vraag het echt op tijd aan (minimaal twee maanden voor ingangsdatum.) Eventueel met aangetekende brief. Wij hebben echt een rotbestuur en als je ze de kans geeft, dan is voor hun de datum dat ZIJ de brief openen het moment dat telt. Dus als je laat aanvraagt en die brief blijft een week op iemands kantoor rondslingeren, gaat je verlof dus later in. ;)

13. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Ben nog steeds aan het dubben en daardoor nog een vraag.
    Mijn huidige contract is 32 uur.
    Nu wil ik straks na mijn zwangerschapsverlof 20 uur gaan werken, dus voor 1 jaar wil ik dan 12 uur p/week aan ouderschapsverlof opnemen. Kan ik dan na een jaar ook tegen mijn werkgever zeggen dat ik een contract wil van 28 of 24 uur?

14. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.052
    941
    113
    Vrouw
    Ladies hier ook een vraagje.. Ik heb een cntract vor 28 uur. Mijn meisje is nu 1 en tot en met mijn verlof ga ik weer 28 uur werken, tot nu heb ik 24 gewerkt en heb daarvoor elke week 4 uur vakantie opgenomen omdat ik nog super veel vakantie uren had staan.
    Nu wil ik als ik straks na mijn verlof weer ga werken eerst het OV uren van mijn meisje opmaken en daarna van mijn zoontje. Wel wil ik maar 4 uur in de week opnemen. Klopt het dan dat ik voor beide kinderen 3,5 jaar 4 uur op kan nemen?

15. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Je hebt recht op 26 maal je contractduur (26 * 28= 728 uren) je wilt vier uur per week opnemen, dat zijn dan 104 weken... dat komt in mijn ogen neer op 2 jaar per kind... dus totaal 4 jaar.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Dat ligt aan je Cao! In sommige CAO's is geregeld dat je meteen aansluitend je contract mag aanpassen. IN andere CAO's staat dat je eerst een aantal weken/maanden je "oude" contracturen moet werken voordat je je contract mag aanpassen.

Wanneer dat laatste geldt, dan zou ik er voor kiezen je contract eerst aan te passen naar bijv 28 uur en dan obv die uren je ouderschapsverlof op te nemen.

17. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    En het moet allemaal in overleg met je werkgever. Bij mij hebben ze namelijk onlangs besloten om het ouderschapsverlof niet langer dan een jaar te laten duren, ondanks dat ik na gelang het aantal uren ca 1,5 jr zou kunnen volmaken. De wettelijke regel is dat je een jaar lang de helft van je aantal uren, dat je volgens contract werkt, mag opnemen als ouderschapsverlof. Wil je het op een andere manier invullen, dan moet je werkgever hier ook mee akkoord gaan.

18. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.052
    941
    113
    Vrouw
    728/4 is 182/52 is 3,5 dacht is. Bij mij mag je iig wel meer dan een jaar opnemen collega neemt 8 uur op en dat was precies 2 jaar lang en dan zijn haar uren op! K zal in overleg moeten met mijn leidinggevende over of ik het zo lang mag gebruiken.

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ja je hebt gelijk... hoe ik nu bij 2 jaar kom :(... ik kwam nl op 104 weken uit... en dat is gelijk aan 2 jaar.

20. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.052
    941
    113
    Vrouw
    Hihi geeft niets, maar dat is wel heel erg fijn, kan ik altijd in de toekomst nog beslissen wel weer meer te gaan werken :)

Deel Deze Pagina